Scrolltop arrow icon
Najlepsza promocja🎁 1 miesiąc BEZPŁATNYCH konwersacji grupowych.
Od lekcji online z native speakerami dzieli Cię jedno kliknięcie
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne?
Zapisz się na bezpłatną lekcję próbną!
Wypróbuj za darmo
Udostępnij
X share icon
27.06.2025
Time icon 15 min
Comment icon 1 komentarze

Omawiamy wszystkie czasy — angielski od podstaw

Spis treści
  1. Ile jest czasów w języku angielskim?
  2. Czasy angielskie w pigułce
  3. Present Simple — czas ogólnych prawd i rutyn
  4. Present Continuous — o tym, co dzieje się teraz
  5. Past Simple — fundament przeszłości
  6. Past Continuous — czas przeszły w trakcie
  7. Present Perfect Simple — skutki w teraźniejszości
  8. Present Perfect Continuous — ile to już trwa?
  9. Past Perfect — czyli przeszłość przeszłości
  10. Past Perfect Continuous — jak długo coś trwało przed czymś innym
  11. Future Simple — to, co dopiero się wydarzy
  12. Future Continuous — coś będzie w trakcie
  13. Future Perfect — coś się wydarzy do jakiegoś momentu
  14. Future Perfect Continuous — ile to już będzie trwało?
  15. Tabela czasów angielskich — na jednym ekranie!
  16. Sprawdź swoją wiedzę! 
  17. Chcesz, żeby Twoje dziecko mówiło płynnie po angielsku?
Takeaways
  • Czasy angielskie pomagają wyrażać nie tylko kiedy coś się wydarzyło, ale także jak długo, czy już się skończyło i czy będzie trwało dalej.
  • Podstawowe czasy to Present, Past i Future — każdy z nich ma cztery wersje: simple, continuous, perfect i perfect continuous.
  • W codziennym mówieniu najczęściej używa się: Present Simple, Present Continuous, Past Simple i Future Simple.
  • Czasy perfect i perfect continuous przydają się, gdy chcesz mówić precyzyjnie o przeszłości i przyszłości, np. ile coś trwało, co było pierwsze, co się zakończy przed czymś innym.

Czasy angielskie potrafią napsuć krwi nawet tym, którzy świetnie radzą sobie z innymi aspektami języka. Problem pojawia się zwykle wtedy, gdy wiedza z podręcznika nie przekłada się na swobodę mówienia. Trudno powiedzieć, kiedy użyć „have been doing”, a kiedy wystarczy „did”, choć oba odnoszą się do przeszłości.

Wbrew pozorom cały ten system opiera się na powtarzalnych wzorcach i logicznych powiązaniach. Gdy pozna się ich sens, wszystko zaczyna się układać. I udowodnimy Ci to w tym artykule. 

Ile jest czasów w języku angielskim?

W języku polskim operujemy na podstawowych trzech czasach: przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. W angielskim mamy z kolei aż 12 czasów (tabela dostępna w dalszej części tekstu). Skąd ta różnica?

Rzecz w tym, że angielski jest językiem pozycyjnym i analitycznym, co oznacza, że zamiast bogatej fleksji, jak w językach słowiańskich, posługuje się sztywnym szykiem zdania oraz dużą ilością czasowników pomocniczych i operatorów. To właśnie dzięki nim można precyzyjnie wyrazić nie tylko określony czas, ale też określony moment, jej przebieg, zakończenie, ciągłość czy relację z innymi zdarzeniami.

Każdy z 12 czasów to kombinacja jednej z trzech płaszczyzn czasowych (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość) oraz jednego z czterech aspektów: simple (czynność ogólna, powtarzalna), continuous (czynność w toku), perfect (czynność zakończona, mająca skutki) i perfect continuous (czynność rozpoczęta wcześniej i trwająca nadal lub przez pewien czas).

Nie chodzi więc o to, że Anglicy są bardziej szczegółowi — raczej o to, że ich język wymusza wyrażanie pewnych zależności w sposób gramatyczny, a nie kontekstowy.

Czasy angielskie w pigułce

Ważnym punktem wyjścia jest uświadomienie sobie, że angielskie czasy nie są jedynie odpowiednikami polskich „byłem”, „jestem” czy „będę”, ale raczej sposobami mówienia o czynnościach rozpoczętych, zakończonych, trwających lub powtarzalnych w różnym kontekście czasowym.

1. Płaszczyzna czasowa

Pierwsza oś to czas główny:

  • przeszłość (czas przeszły / czasy przeszłe angielski),
  • teraźniejszość (czasy teraźniejsze angielski),
  • przyszłość (czasy przyszłe).

Ten podział na pewno znasz ze szkoły, jeśli jesteś na poziomie B1/B2

2. Aspekt

Druga oś to tzw. aspekt czynności:

  • simple – czynność stała, regularna lub fakt,
  • continuous – czynność trwająca w czasie, niedokonana,
  • perfect – czynność zakończona, ale istotna dla „teraz”,
  • perfect continuous – czynność trwająca przez jakiś czas do konkretnego momentu.

Każdy z nich ma nieco inną budowę zdania, inne słowa pomocnicze (np. „have”, „had”, „will”, „been”), a także inne zastosowania, które szczegółowo omówimy w kolejnych sekcjach. 

Present Simple — czas ogólnych prawd i rutyn

Zacznijmy od angielskich czasów teraźniejszych, a więc od Present Simple. W języku angielskim stosujemy go, gdy mówimy o:

  • faktach, ogólnych prawdach:
    Water boils at 100 degrees Celsius.
  • rutynowych czynnościach:
    I go to school every day.
  • harmonogramach i rozkładach:
    The train leaves at 6 p.m.
  • stanach emocjonalnych, psychicznych lub fizycznych (gdy nie są czasowe):
    She likes chocolate. / He knows the answer.

Budowa zdania: Podmiot + czasownik w formie podstawowej (dodajemy „-s” w 3 os. l.poj.)

  • Przykład: He works in a bank.

Present Continuous — o tym, co dzieje się teraz

 

Present Continuous jest często przedstawiany jako „czas teraźniejszy ciągły” — i rzeczywiście, jego głównym zadaniem jest opisywanie czynności trwających w tej chwili. Używamy go, gdy mówimy o: 

  1. Czynności trwające teraz, w momencie mówienia:
    She is talking on the phone right now.
  2. Tymczasowe sytuacje:
    I’m living with my parents this month. (nie na stałe)
  3. Zmieniające się stany, procesy, trendy:
    More and more people are working from home.
  4. Zaplanowana przyszłość (bliska i pewna):
    We are meeting them at 7 p.m.

Budowa zdania: Podmiot + to be (am/is/are) + czasownik z końcówką -ing

  • Przykład: She is learning English.

Past Simple — fundament przeszłości

Teraz przejdźmy do angielskich czasów przeszłych i zacznijmy od omówienia Past Simple, z którego korzystamy najczęściej.

Zastosowania:

  1. Jednorazowe wydarzenia w przeszłości:
    I visited London last year.
  2. Czynności, które wydarzyły się w określonym momencie:
    She called me at 10 p.m.
  3. Rzeczywistość dawna, już nieaktualna:
    He worked in that company for 20 years. (już tam nie pracuje)

Często towarzyszą mu wyrażenia: yesterday, last week, in 2010, two days ago, when I was a child itd.

Budowa zdania: Podmiot + czasownik w formie przeszłej (regularne z końcówką -ed lub nieregularne — lista do nauczenia)

  • Przykład: They watched a movie.

W pytaniach i przeczeniach pojawia się operator did:

  • Did you see that? / I didn’t go there.

Past Continuous — czas przeszły w trakcie

Czasu Past Continuous używamy do opisywania czynności, które trwały w konkretnym momencie przeszłości. 

  1. Czynność trwająca o określonej godzinie w przeszłości:
    At 9 p.m. yesterday, I was watching a movie.
  2. Dwie czynności jednoczesne w przeszłości:
    She was cooking while he was reading
  3. Czynność w toku przerwana inną czynnością (past simple + past continuous):
    I was walking when it started to rain.

Budowa zdania: Podmiot + was/were + czasownik z końcówką -ing

  • Przykład: We were driving home.

Present Perfect Simple — skutki w teraźniejszości

To czas, który uczniowie najczęściej mylą z Past Simple, bo w obu mówimy o przeszłości. Różnica tkwi w punkcie odniesienia — Present Perfect opisuje coś, co zaczęło się w przeszłości i ma związek z teraz, a nie tylko coś, co się kiedyś wydarzyło.

Typowe zastosowania:

  1. Czynność zakończona, ale istotna teraz:
    I’ve lost my keys. (nie mogę wejść do domu)
  2. Doświadczenia życiowe (bez określania kiedy):
    She has travelled to many countries.
  3. Czynności rozpoczęte w przeszłości i trwające do teraz:
    We’ve lived here since 2015.
  4. Powtarzające się sytuacje do chwili obecnej:
    He has visited us several times this year.

Budowa zdania: Podmiot + have/has + czasownik w trzeciej formie (Past Participle)

  • Przykład: They have finished their homework.

Nie używamy tu wyrażeń typu yesterday, last year – zamiast tego pojawiają się: already, just, yet, ever, never, since, for.

Present Perfect Continuous — ile to już trwa?

To czas idealny do opisywania czynności, które rozpoczęły się w przeszłości, trwały przez jakiś czas i nadal trwają lub dopiero co się zakończyły, ale skutki są nadal widoczne.

Zastosowania:

  1. Czynność trwająca aż do teraz:
    I’ve been reading for two hours.
  2. Czynność niedawno zakończona, ale wciąż istotna:
    She’s been crying. (widać po niej)
  3. Powtarzające się działania z efektem teraz:
    We’ve been calling you all day.

Budowa zdania: Podmiot + have/has been + czasownik z końcówką -ing

  • Przykład: He has been working since morning.

Past Perfect — czyli przeszłość przeszłości

Past Perfect to czas, którego używamy, gdy chcemy powiedzieć, że coś wydarzyło się jeszcze wcześniej niż coś innego w przeszłości. Używamy go: 

  1. Aby zaznaczyć, że coś wydarzyło się przed innym wydarzeniem w przeszłości:
    I had already eaten when she arrived.
  2. Żeby podkreślić kolejność zdarzeń:
    They had left before we got there.
  3. W opowieściach i relacjach, gdzie ważna jest chronologia:
    He didn’t pass the exam because he hadn’t studied enough.

Ten czas nie działa samodzielnie — zwykle występuje z drugim czasem przeszłym (Past Simple), żeby było wiadomo, co było wcześniej.

Budowa zdania: Podmiot + had + czasownik w trzeciej formie (Past Participle)

  • Przykład: She had finished the book before midnight.

Past Perfect Continuous — jak długo coś trwało przed czymś innym

Używasz go, gdy chcesz powiedzieć, że coś działo się przez jakiś czas przed innym momentem w przeszłości. Kluczowe są tutaj: długość trwania i moment zakończenia w przeszłości.

Zastosowania:

  1. Czynność trwająca do konkretnego punktu w przeszłości:
    He had been working there for 10 years when he got promoted.
  2. Tło dla innego wydarzenia w przeszłości:
    We had been walking for hours before we found the shelter.
  3. Podkreślenie skutków wcześniejszej, długotrwałej aktywności:
    She was tired because she had been studying all night.

Budowa zdania: Podmiot + had been + czasownik z końcówką -ing

  • Przykład: They had been driving for hours before they reached the hotel.

Future Simple — to, co dopiero się wydarzy

To najprostszy sposób mówienia o przyszłości. Używamy will i gotowe — szybko, jasno, bez kombinowania.

Kiedy używamy?

  1. Spontaniczne decyzje:
    I’ll help you with that.
  2. Obietnice, groźby, nadzieje:
    I’ll never forget this.
  3. Przewidywania oparte na naszej opinii:
    You’ll love this movie.
  4. Fakty o przyszłości:
    The sun will rise at 6 a.m.

Budowa zdania: Podmiot + will + bezokolicznik

  • Przykład: She will come tomorrow.

Future Continuous — coś będzie w trakcie

Ten czas służy do opisywania czynności, która będzie trwała w konkretnym momencie w przyszłości

Kiedy używamy?

  1. Czynności trwające w określonym czasie w przyszłości:
    At 8 p.m. tonight, I’ll be watching the match.
  2. Przewidywane, zaplanowane czynności:
    Next week, I’ll be working late every day.
  3. Uprzejme pytania o plany:
    Will you be using your laptop this evening?

Budowa zdania: Podmiot + will be + czasownik z końcówką -ing

  • Przykład: We will be travelling all day tomorrow.

Future Perfect — coś się wydarzy do jakiegoś momentu

Future Perfect jest jak „zapowiedź zakończenia” — mówimy o czymś, co zakończy się przed określonym punktem w przyszłości.

Zastosowania:

  1. Czynność zakończona przed jakimś czasem w przyszłości:
    By 6 p.m., I will have finished the report.
  2. Prognozy zakończenia:
    She will have arrived by now.

Budowa zdania: Podmiot + will have + czasownik w trzeciej formie (Past Participle)

  • Przykład: They will have left by the time you arrive.

Future Perfect Continuous — ile to już będzie trwało?

To czas, który pokazuje, jak długo coś będzie trwało do określonego momentu w przyszłości.

Kiedy używamy?

  1. Podkreślenie długości trwania czynności w przyszłości:
    By the end of the year, I’ll have been working here for a decade.
  2. Trwająca czynność z wyraźnym punktem końcowym w przyszłości:
    Next month, she will have been studying medicine for five years.

Budowa zdania: Podmiot + will have been + czasownik z końcówką -ing

  • Przykład: We will have been waiting for two hours by then.

Tabela czasów angielskich — na jednym ekranie!

Czas Budowa zdania Kiedy używamy? Przykład zdania
Present Simple I work rutyna, fakty, harmonogramy She plays tennis every weekend.
Present Continuous I am working coś się dzieje teraz lub tymczasowo He is reading a book.
Present Perfect I have worked efekt przeszłości widoczny teraz They have just arrived.
Present Perfect Continuous I have been working akcja zaczęła się wcześniej i trwa nadal I have been learning English for 2 years.
Past Simple I worked zakończone wydarzenia z przeszłości We visited Paris last summer.
Past Continuous I was working tło lub czynność trwająca w przeszłości I was cooking when she called.
Past Perfect I had worked coś wydarzyło się przed czymś innym w przeszłości He had left before I arrived.
Past Perfect Continuous I had been working coś trwało przed innym wydarzeniem w przeszłości They had been driving for hours.
Future Simple I will work decyzje, przewidywania, obietnice She will call you tomorrow.
Future Continuous I will be working coś będzie trwało w konkretnym momencie w przyszłości This time tomorrow, I’ll be flying to London.
Future Perfect I will have worked coś zakończy się do konkretnego momentu By Monday, I will have finished the project.
Future Perfect Continuous I will have been working jak długo coś będzie trwało do określonego momentu Next month, he will have been living here for 10 years.

 

Sprawdź swoją wiedzę! 

Wykonaj przygotowany przez nas quiz i sprawdź, co już potrafisz! 

Ćwiczenie 1: Rozpoznaj czas (Present, Past, Future)

  1. She has lived in London since 2020.
    A) Present Simple
    B) Present Perfect
    C) Past Continuous
    D) Future Simple
  2. I was watching TV when the phone rang.
    A) Present Continuous
    B) Past Perfect
    C) Past Continuous
    D) Future Continuous
  3. They will have finished by 6 PM.
    A) Future Simple
    B) Future Perfect
    C) Present Perfect
    D) Past Perfect
  4. Tom eats cereal every morning.
    A) Present Simple
    B) Present Continuous
    C) Past Simple
    D) Present Perfect
  5. By next year, I will have been working here for a decade.
    A) Present Perfect
    B) Past Continuous
    C) Future Perfect Continuous
    D) Future Continuous
Odpowiedzi Arrow icon
  • 1: B
  • 2: C
  • 3: B
  • 4: A
  • 5: C

Ćwiczenie 2: Wybierz poprawną formę czasownika w nawiasie

  1. She usually ___ (go) to bed at 10.
    A) goes
    B) is going
    C) went
    D) has gone
  2. We ___ (not see) this movie yet.
    A) didn’t see
    B) haven’t seen
    C) hadn’t seen
    D) don’t see
  3. What ___ you ___ (do) when I called you?
    A) do / do
    B) had / done
    C) were / doing
    D) will / do
  4. By the time he arrived, we ___ (already/leave).
    A) have already left
    B) already left
    C) had already left
    D) were already leaving
  5. At 8 PM tomorrow, I ___ (have) dinner with clients.
    A) will have
    B) am having
    C) will be having
    D) will have had
Odpowiedzi Arrow icon
  • 1: A
  • 2: B
  • 3: C
  • 4: C
  • 5: C

Ćwiczenie 3: Wybierz odpowiedź, która najlepiej pasuje do sensu zdania:

  1. She ___ to this school for three years.
    A) is going
    B) has gone
    C) has been going
    D) goes
  2. They ___ a party when we arrived.
    A) were having
    B) have had
    C) are having
    D) had
  3. I ___ English since I was 7.
    A) study
    B) have been studying
    C) studied
    D) am studying
  4. We ___ home by the time the show starts.
    A) are getting
    B) got
    C) will have gotten
    D) get
  5. He ___ for his keys for over an hour.
    A) is looking
    B) has looked
    C) was looking
    D) has been looking
Odpowiedzi Arrow icon
  • 1: C
  • 2: A
  • 3: B
  • 4: C
  • 5: D

Ćwiczenie 4: Wybierz zdanie, które najlepiej oddaje znaczenie podanej sytuacji:

  1. Chcesz powiedzieć, że coś robisz właśnie teraz:
    A) I read a book.
    B) I have read a book.
    C) I am reading a book.
    D) I was reading a book.
  2. Opowiadasz o tym, co działo się, kiedy ktoś zadzwonił:
    A) I am cooking when he called.
    B) I cook when he called.
    C) I was cooking when he called.
    D) I had cooked when he called.
  3. Chcesz powiedzieć, że coś zrobiłeś i to ważne teraz:
    A) I did my homework.
    B) I have done my homework.
    C) I was doing my homework.
    D) I had done my homework.
  4. Chcesz wyrazić przewidywanie:
    A) I am going to win.
    B) I will win.
    C) I win.
    D) I won.
  5. Mówisz, że coś trwało przez jakiś czas w przeszłości:
    A) I had been reading for hours.
    B) I was read for hours.
    C) I am reading for hours.
    D) I have read for hours.
Odpowiedzi Arrow icon
  • 1: C
  • 2: C
  • 3: B
  • 4: B
  • 5: A

Chcesz, żeby Twoje dziecko mówiło płynnie po angielsku?

W Novakid uczymy przez zabawę i rozmowę, dzięki czemu dzieci naturalnie przyswajają czasy i konstrukcje gramatyczne, bez stresu i nudnych regułek. Każda lekcja to nie tylko nauka słów, ale też budowanie pewności siebie w mówieniu!

Zapisz dziecko na bezpłatną lekcję próbną już dziś i przekonaj się, jak skuteczna może być nauka angielskiego online!

4.4/5
  1. Jula

    Artykuł przydatny, chociaż wprowadza w jednym miejscu w błąd. Przy Past Simple powinno być napisane, że opisuje wydarzenia z przeszłości a nie z przyszłości 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Questions and answers

To czasy: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Past Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, Future Perfect i Future Perfect Continuous.

Nie, w klasycznym ujęciu mówi się o 12 czasach gramatycznych. Liczba 24 może wynikać z rozpatrywania każdego czasu w formie twierdzącej, przeczącej i pytającej, ale to nie są osobne czasy.

Podstawowy podział obejmuje 12 czasów. Niektóre źródła wspominają o dodatkowych konstrukcjach (np. going to), ale to nie są formalnie nowe czasy gramatyczne.

To skróty oznaczające formy czasownika: V1 to forma podstawowa (np. go), V2 to forma przeszła (went), a V3 to imiesłów bierny/past participle (gone). Są używane np. w czasach perfect i stronie biernej.

Wybierzmy nauczyciela na bezpłatną lekcję próbną Twojego dziecka!
  • Video Preview
  • Video Preview
  • Video Preview
Redactor's choice
You might also like
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Colombia Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Dzięki ciasteczkom stajemy się dla Ciebie bardziej funkcjonalni

Ciasteczka są jak wisienka na torcie — są idealnym zwieńczeniem dzieła. Naszym celem jest uczynienie z Novakid najlepszej platformy do nauki angielskiego online. A więc, jeśli korzystacie z naszej strony internetowej, pozwólcie ciasteczkom robić swoje — na pewno nie zaszkodzą!

Wraz z naszymi partnerami używamy ciasteczek i podobnych metod gromadzenia danych do ulepszania sposobu korzystania z naszej strony, personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na platformie. Klikając "Zaakceptuj ciasteczka", zgadzasz się na wykorzystywanie swoich danych osobowych oraz ciasteczek do personalizacji reklam, a także udostępniania danych Google. Więcej informacji uzyskasz, zapoznając się z naszą Polityką prywatności i z Polityką prywatności Google.

Możesz spersonalizować swój wybór, klikając "Ustawienia ciasteczek".

Zarządzaj plikami cookie

Więcej informacji o tym, czym są pliki cookie i jak z nimi pracujemy, znajdziesz w naszych Polityka plików cookie i Polityka prywatności