Poznaj wszystkie czasowniki nieregularne | Angielski bez tajemnic
- Czym są czasowniki nieregularne?
- Ile jest czasowników nieregularnych?
- Czasowniki nieregularne tabela – irregular verbs z tłumaczeniem
- Jak nauczyć się czasowników nieregularnych?
- Test online ze znajomości z irregular verbs. Sprawdź swoją wiedzę!
Nauka języka angielskiego to proces, który wymaga nie tylko znajomości słownictwa i zasad gramatycznych, ale także opanowania elementów specyficznych dla tego języka – takich jak czasowniki nieregularne. Choć nie podlegają one jednolitym regułom odmiany, to właśnie dzięki nim można tworzyć poprawne i precyzyjne wypowiedzi w różnych czasach gramatycznych. Znajomość czasowników nieregularnych to jeden z fundamentów, który pozwala zrozumieć teksty pisane, swobodnie formułować myśli i osiągnąć większą pewność siebie w komunikacji. W tym artykule wyjaśniam, czym są czasowniki nieregularne, jak funkcjonują w gramatyce oraz jak skutecznie je przyswoić – z naciskiem na sprawdzone metody nauki.
Czym są czasowniki nieregularne?
Czasowniki nieregularne to grupa wyrazów, które podczas odmiany przez czasy nie stosują regularnych końcówek, typowych dla czasowników regularnych, takich jak końcówka „-ed” w czasie przeszłym. W przypadku czasowników regularnych, wystarczy dodać tę końcówkę, aby utworzyć drugą i trzecią formę czasownika – na przykład work → worked → worked.
Odmiana angielskich czasowników nieregularnych wygląda jednak zupełnie inaczej. Weźmy dla przykładu:
- draw → drew → drawn (rysować)
- think → thought → thought (myśleć)
- choose → chose → chosen (wybierać)
- ring → rang → rung (dzwonić)
- write → wrote → written (pisać)
Każdy z tych czasowników zmienia się inaczej, a ich odmiany nie da się przewidzieć na podstawie reguły – trzeba nauczyć się ich na pamięć. W języku angielskim czasowniki nieregularne występują najczęściej w czasie Past Simple (II forma) i Past Participle (III forma), czyli w czasach przeszłych takich jak Past Simple, Present Perfect, Past Perfect, a także w stronie biernej.
Warto podkreślić, że znajomość form czasownika (bezokolicznik – II forma – III forma) jest kluczowa nie tylko dla tworzenia poprawnych zdań, lecz również dla ich rozumienia. Tabela angielskich czasowników nieregularnych to narzędzie, które porządkuje te formy w czytelny sposób – zwykle zawiera trzy kolumny, w których zapisane są odpowiednio: forma podstawowa, druga forma czasownika i trzecia forma czasownika.
W języku angielskim czasowniki nieregularne są wykorzystywane zarówno w zdaniach oznajmujących, jak i pytających czy przeczących. Co więcej, wiele z nich to powszechnie używane czasowniki, np. tell → told, mean → meant, wear → wore, dlatego ich opanowanie ma kluczowe znaczenie w osiągnięciu płynnej komunikacji w codziennych sytuacjach.
Pobierz łatwą do zapamiętania listę najważniejszych czasowników nieregularnych w języku angielskim.
Ile jest czasowników nieregularnych?
Język angielski zawiera około 200 czasowników nieregularnych. Dla początkujących osób uczących się angielskiego zaleca się opanowanie przynajmniej 20 najczęściej używanych czasowników nieregularnych.
Czasowniki nieregularne angielski – tabelka skrócona
I forma (infinitive) |
II forma (past tense) |
III forma (past participle) |
Znaczenie |
be[bi:] | was, were[wəz], [wər] | been[bɪn] | być |
become[bɪˈkʌm] | became[bɪˈkeɪm] | become[bɪˈkʌm] | stawać się |
come[kʌm] | came[keɪm] | come[kʌm] | przychodzić |
do[duː] | did[dɪd] | done[dʌn] | robić |
find[faɪnd] | found[faʊnd] | found[faʊnd] | znajdować |
get[ɡet] | got[ɡɑːt] | gotten[ˈɡɑːtn] | dostawać |
give[ɡɪv] | gave[ɡeɪv] | given[ˈɡɪvən] | dawać |
go[ɡoʊ] | went[went] | gone[ɡɒːn] | iść |
have[hæv] | had[hæd] | had[hæd] | mieć |
hear[hɪr] | heard[hɜːrd] | heard[hɜːrd] | słyszeć |
keep[kiːp] | kept[kept] | kept[kept] | trzymać |
know[noʊ] | knew[nuː] | known[noʊn] | wiedzieć |
make[meɪk] | made[meɪd] | made[meɪd] | robić |
put[pʊt] | put[pʊt] | put[pʊt] | kłaść |
say[seɪ] | said[sed] | said[sed] | mówić |
see[siː] | saw[sɒː] | seen[siːn] | widzieć |
speak[spiːk] | spoke[spoʊk] | spoken[ˈspoʊkən] | mówić |
take[teɪk] | took[tʊk] | taken[ˈteɪkən] | brać |
tell[tel] | told[toʊld] | told[toʊld] | powiedzieć |
think[θɪŋk] | thought[θɒːt] | thought[θɒːt] | myśleć |
Czasowniki nieregularne tabela - irregular verbs z tłumaczeniem
I forma |
II forma (past tense) |
III forma (past participle) |
Znaczenie |
abide[əˈbaɪd] | abode[əˈboʊd] | abode[əˈboʊd] | przebywać |
arise[əˈraɪz] | arose[əˈroʊz] | arisen[əˈrɪzən] | nadarzać się |
awake[əˈweɪk] | awoke[əˈwoʊk] | awoken[əˈwoʊkən] | budzić się |
be[bi:] | was, were[wəz], [wər] | been[bɪn] | być |
bear[ber] | bore[bɔːr] | borne[bɔːrn] | znosić coś |
beat[biːt] | beat[biːt] | beaten[ˈbiːtn] | bić, pobić kogoś (wygrać) |
become[bɪˈkʌm] | became[bɪˈkeɪm] | become[bɪˈkʌm] | stawać się |
befall[bɪˈfɒːl] | befell[bɪˈfel] | befallen[bɪˈfɒːlən] | przytrafiać się |
begin[bɪˈɡɪn] | began[bɪˈɡæn] | begun[bɪˈɡʌn] | zaczynać |
behold[bɪˈhoʊld] | beheld[bɪˈheld] | beheld[bɪˈheld] | ujrzeć, spostrzec |
bend[bend] | bent[bent] | bent[bent] | zginać |
beseech[bɪˈsiːtʃ] | besought[bɪˈsɒːt] | besought[bɪˈsɒːt] | błagać |
beset[bɪˈset] | beset[bɪˈset] | beset[bɪˈset] | osaczać, dręczyć |
bespeak[bɪˈspiːk] | bespoke[bɪˈspoʊk] | bespoken[bɪˈspoʊkən] | zamówić, być dowodem na |
bet[bet] | bet[bet] | bet[bet] | zakładać się |
bid[bɪd] | bid[bɪd] | bid[bɪd] | licytować, kazać |
bind[baɪnd] | bound[baʊnd] | bound[baʊnd] | związywać |
bite[baɪt] | bit[bɪt] | bitten[ˈbɪtn] | gryźć |
bleed[bliːd] | bled[bled] | bled[bled] | krwawić |
blow[bloʊ] | blew[bluː] | blown[bloʊn] | dmuchać |
break[breɪk] | broke[broʊk] | broken[ˈbroʊkən] | połamać |
breed[briːd] | bred[bred] | bred[bred] | hodować |
bring[brɪŋ] | brought[brɒːt] | brought[brɒːt] | przynosić |
broadcast[ˈbrɒːdkæst] | broadcast[ˈbrɒːdkæst] | broadcast[ˈbrɒːdkæst] | transmitować |
build[bɪld] | built[bɪlt] | built[bɪlt] | budować |
burn[bɜːrn] | burnt[bɜːrnt] | burnt[bɜːrnt] | palić, parzyć |
burst[bɜːrst] | burst[bɜːrst] | burst[bɜːrst] | pękać |
buy[baɪ] | bought[bɒːt] | bought[bɒːt] | kupować |
catch[kætʃ] | caught[kɒːt] | caught[kɒːt] | łapać |
cast[kæst] | cast[kæst] | cast[kæst] | rzucać |
choose[tʃuːz] | chose[tʃoʊz] | chosen[ˈtʃoʊzən] | wybierać |
cleave[kliːv] | clove[kloʊv] | cloven[kloʊvən] | rozłupywać |
cling[klɪŋ] | clung[klʌŋ] | clung[klʌŋ] | uczepić się |
come[kʌm] | came[keɪm] | come[kʌm] | przychodzić |
cost[kɒːst] | cost[kɒːst] | cost[kɒːst] | kosztować |
creep[kriːp] | crept[krept] | crept[krept] | skradać się |
cut[kʌt] | cut[kʌt] | cut[kʌt] | ciąć |
deal[diːl] | dealt[delt] | dealt[delt] | rozdawać |
dig[dɪɡ] | dug[dʌɡ] | dug[dʌɡ] | kopać |
do[duː] | did[dɪd] | done[dʌn] | robić |
draw[drɒː] | drew[druː] | drawn[drɒːn] | rysować |
dream[driːm] | dreamt (or dreamed)[dremt], [ˈdriːmd] |
dreamt (or dreamed)[dremt], [ˈdriːmd] |
śnić |
drink[drɪŋk] | drank[dræŋk] | drunk[drʌŋk] | pić |
drive[draɪv] | drove[droʊv] | driven[ˈdrɪvən] | prowadzić |
dwell[dwel] | dwelt[dwelt] | dwelt[dwelt] | mieszkać |
eat[iːt] | ate[eɪt] | eaten[ˈiːtn] | jeść |
fall[fɒːl] | fell[fel] | fallen[ˈfɒːlən] | upadać |
feed[fiːd] | fed[fed] | fed[fed] | karmić |
feel[fiːl] | felt[felt] | felt[felt] | czuć |
fight[faɪt] | fought[fɒːt] | fought[fɒːt] | walczyć |
find[faɪnd] | found[faʊnd] | found[faʊnd] | znajdować |
fit[fɪt] | fit[fɪt] | fit[fɪt] | pasować |
flee[fliː] | fled[fled] | fled[fled] | uciekać |
fling[flɪŋ] | flung[flʌŋ] | flung[flʌŋ] | ciskać |
fly[flaɪ] | flew[fluː] | flown[floʊn] | latać |
forbear[fərˈber] | forbore[fərˈbɔːr] | forborne[fərˈbɔːrn] | powstrzymywać się |
forbid[fərˈbɪd] | forbade[fərˈbeɪd] | forbidden[fərˈbɪdn] | zabraniać |
forecast[ˈfɔːrkæst] | forecast[ˈfɔːrkæst] | forecast[ˈfɔːrkæst] | prognozować |
forget[fərˈɡet] | forgot[fərˈɡɑːt] | forgotten[fərˈɡɑːtn] | zapominać |
forgive[fərˈɡɪv] | forgave[fərˈɡeɪv] | forgiven[fərˈɡɪvən] | wybaczać |
forsake[fərˈseɪk] | forsook[fərˈsʊk] | forsaken[fərˈseɪkən] | porzucać |
freeze[friːz] | froze[froʊz] | frozen[ˈfroʊzən] | zamarzać |
get[ɡet] | got[ɡɑːt] | gotten (BrE got)[ˈɡɑːtn], [ɡɑːt] | dostawać |
give[ɡɪv] | gave[ɡeɪv] | given[ˈɡɪvən] | dawać |
go[ɡoʊ] | went[went] | gone[ɡɒːn] | iść |
grind[ɡraɪnd] | ground[ɡraʊnd] | ground[ɡraʊnd] | mielić |
grow[ɡroʊ] | grew[ɡruː] | grown[ɡroʊn] | rosnąć |
hang[hæŋ] | hung[hʌŋ] | hung[hʌŋ] | wieszać |
have[hæv] | had[hæd] | had[hæd] | mieć |
hear[hɪr] | heard[hɜːrd] | heard[hɜːrd] | słyszeć |
hew[hjuː] | hewed[hjuːd] | hewn[hjuːn] | rąbać |
hide[haɪd] | hid[hɪd] | hidden[ˈhɪdn] | chować |
hit[hɪt] | hit[hɪt] | hit[hɪt] | uderzać |
hold[hoʊld] | held[held] | held[held] | trzymać |
hurt[hɜːrt] | hurt[hɜːrt] | hurt[hɜːrt] | ranić |
keep[kiːp] | kept[kept] | kept[kept] | trzymać |
kneel[niːl] | knelt[nelt] | knelt[nelt] | klęczeć |
knit[nɪt] | knit[nɪt] | knit[nɪt] | robić na drutach |
know[noʊ] | knew[nuː] | known[noʊn] | wiedzieć |
lay[leɪ] | laid[leɪd] | laid[leɪd] | kłaść |
lead[liːd] | led[led] | led[led] | prowadzić |
lean[liːn] | leaned (BrE leant)[liːnd], [lent] |
leaned (BrE leant)[liːnd], [lent] |
pochylać się |
leap[liːp] | leaped (BrE leapt)[liːpt], [lept] |
leaped (BrE leapt)[liːpt], [lept] |
skakać |
learn[lɜːrn] | learned (BrE learnt)[ˈlɜːrnɪd], [lɜːrnt] |
learned (BrE learnt)[ˈlɜːrnɪd], [lɜːrnt] |
uczyć się |
leave[liːv] | left[left] | left[left] | wychodzić |
lend[lend] | lent[lent] | lent[lent] | pożyczać |
let[let] | let[let] | let[let] | pozwalać |
lie[laɪ] | lay[leɪ] | lain[leɪn] | leżeć |
light[laɪt] | lit[lɪt] | lit[lɪt] | zapalać |
lose[luːz] | lost[lɒːst] | lost[lɒːst] | gubić |
make[meɪk] | made[meɪd] | made[meɪd] | robić |
mean[miːn] | meant[ment] | meant[ment] | znaczyć |
meet[miːt] | met[met] | met[met] | spotykać |
mistake[məˈsteɪk] | mistook[məˈstʊk] | mistaken[məˈsteɪkən] | mylić się |
mow[moʊ] | mowed[moʊd] | mown[moʊd] | kosić |
pay[peɪ] | paid[peɪd] | paid[peɪd] | płacić |
plead[pliːd] | pled (BrE pleaded)[pled], [ˈplidəd] |
pled (BrE pleaded)[pled], [ˈplidəd] |
błagać |
prove[pruːv] | proved[pruːvd] | proven[pruːvən] | udowadniać |
put[pʊt] | put[pʊt] | put[pʊt] | kłaść |
quit[kwɪt] | quit[kwɪt] | quit[kwɪt] | zrezygnować |
read[riːd] | read[red] | read[red] | czytać |
rend[rend] | rent[rent] | rent[rent] | drzeć na kawałki |
rid[rɪd] | rid[rɪd] | rid[rɪd] | uwalniać |
ride[raɪd] | rode[roʊd] | ridden[ˈrɪdn] | jeździć |
ring[rɪŋ] | rang[ræŋ] | rung[rʌŋ] | dzwonić |
rise[raɪz] | rose[roʊz] | risen[ˈrɪzən] | powstawać |
run[rʌn] | ran[ræn] | run[rʌn] | biegać |
saw[sɒː] | sawed[sɒːd] | sawn[sɒːn] | piłować |
say[seɪ] | said[sed] | said[sed] | mówić |
see[siː] | saw[sɒː] | seen[siːn] | widzieć |
seek[siːk] | sought[sɒːt] | sought[sɒːt] | szukać |
sell[sel] | sold[soʊld] | sold[soʊld] | sprzedać |
send[send] | sent[sent] | sent[sent] | wysyłać |
set[set] | set[set] | set[set] | ustawiać |
sew[soʊ] | sewed[soʊd] | sewn[soʊn] | szyć |
shake[ʃeɪk] | shook[ʃʊk] | shaken[ˈʃeɪkən] | potrząsać |
shear[ʃɪr] | sheared[ʃɪrd] | shorn[ʃɔːrn] | strzyc |
shed[ʃed] | shed[ʃed] | shed[ʃed] | zrzucać, tracić |
shine[ʃaɪn] | shone[ʃoʊn] | shone[ʃoʊn] | błyszczeć |
shoot[ʃuːt] | shot[ʃɑːt] | shot[ʃɑːt] | strzelać |
show[ʃoʊ] | showed[ʃoʊd] | shown[ʃoʊn] | pokazywać |
shrink[ʃrɪŋk] | shrank[ʃræŋk] | shrunk[ʃrʌŋk] | kurczyć się |
shut[ʃʌt] | shut[ʃʌt] | shut[ʃʌt] | zamykać |
sing[sɪŋ] | sang[sæŋ] | sung[sʌŋ] | śpiewać |
sink[sɪŋk] | sank[sæŋk] | sunk[sʌŋk] | tonąć |
sit[sɪt] | sat[sæt] | sat[sæt] | siedzieć |
slay[sleɪ] | slew[sluː] | slain[sleɪn] | zabijać |
sleep[sliːp] | slept[slept] | slept[slept] | spać |
slide[slaɪd] | slid[slɪd] | slid[slɪd] | ślizgać się |
sling[slɪŋ] | slung[slʌŋ] | slung[slʌŋ] | podwiesić |
slit[slɪt] | slit[slɪt] | slit[slɪt] | podrzynać |
smite[smaɪt] | smote[smoʊt] | smitten[ˈsmɪtn] | uderzać |
sow[soʊ] | sowed[soʊd] | sown[soʊn] | siać |
speak[spiːk] | spoke[spoʊk] | spoken[ˈspoʊkən] | mówić |
speed[spiːd] | sped[sped] | sped[sped] | pędzić |
spend[spend] | spent[spent] | spent[spent] | wydawać |
spin[spɪn] | spun[spʌn] | spun[spʌn] | obracać |
spit[spɪt] | spit (BrE spat)[spɪt], [spæt] |
spit (BrE spat)[spɪt], [spæt] |
pluć |
split[splɪt] | split[splɪt] | split[splɪt] | rozczepiać |
spoil[spɔɪl] | spoiled (BrE spoilt)[spɔɪld], [spɔɪlt] |
spoiled (BrE spoilt)[spɔɪld], [spɔɪlt] |
psuć |
spread[spred] | spread[spred] | spread[spred] | rozprzestrzeniać |
spring[sprɪŋ] | sprang[spræŋ] | sprung[sprʌŋ] | skakać |
stand[stænd] | stood[stʊd] | stood[stʊd] | stać |
steal[stiːl] | stole[stoʊl] | stolen[stoʊlən] | kraść |
stick[stɪk] | stuck[stʌk] | stuck[stʌk] | przyklejać |
sting[stɪŋ] | stung[stʌŋ] | stung[stʌŋ] | żądlić |
stink[stɪŋk] | stank[stæŋk] | stunk[stʌŋk] | śmierdzieć |
strew[struː] | strewed[struːd] | strewn[struːn] | rozsypywać |
stride[straɪd] | strode[stroʊd] | stridden[ˈstrɪdn] | kroczyć |
strike[straɪk] | struck[strʌk] | struck[strʌk] | uderzyć |
string[strɪŋ] | strung[strʌŋ] | strung[strʌŋ] | naciągać |
strive[straɪv] | strove[stroʊv] | striven[ˈstrɪvən] | usiłować |
swear[swer] | swore[swɔːr] | sworn[swɔːrn] | przysięgać |
sweep[swiːp] | swept[swept] | swept[swept] | zamiatać |
swell[swel] | swelled[sweld] | swollen[ˈswoʊlən] | puchnąć |
swim[swɪm] | swam[swæm] | swum[swʌm] | pływać |
swing[swɪŋ] | swung[swʌŋ] | swung[swʌŋ] | kołysać |
take[teɪk] | took[tʊk] | taken[ˈteɪkən] | brać |
teach[tiːtʃ] | taught[tɒːt] | taught[tɒːt] | nauczać |
tear[ter] | tore[tɔːr] | torn[tɔːrn] | rozrywać |
tell[tel] | told[toʊld] | told[toʊld] | powiedzieć |
think[θɪŋk] | thought[θɒːt] | thought[θɒːt] | myśleć |
thrive[θraɪv] | throve[θroʊ] | thrived[θraɪvd] | prosperować |
throw[[θroʊ] | threw[θruː] | thrown[θroʊn] | rzucać |
thrust[θrʌst] | thrust[θrʌst] | thrust[θrʌst] | pchać |
tread[tred] | trod[trɑːd] | trodden[ˈtrɑːdn] | stąpać |
understand[ˌʌndərˈstænd] | understood[ˌʌndərˈstʊd] | understood[ˌʌndərˈstʊd] | rozumieć |
upset[ʌpˈset] | upset[ʌpˈset] | upset[ʌpˈset] | zmartwić |
wake[weɪk] | woke[woʊk] | woken[ˈwoʊkən] | budzić |
wear[wer] | wore[wɔːr] | worn[wɔːrn] | nosić |
weave[wiːv] | wove[woʊv] | woven[ˈwoʊvən] | tkać |
weep[wiːp] | wept[wept] | wept[wept] | płakać |
wet[wet] | wet[wet] | wet[wet] | zwilżać |
win[wɪn] | won[wʌn] | won[wʌn] | wygrywać |
wind[waɪnd] | wound[waʊnd] | wound[waʊnd] | nawijać |
wring[rɪŋ] | wrung[rʌŋ] | wrung[rʌŋ] | wyciskać |
write[raɪt] | wrote[roʊt] | written[ˈrɪtn] | pisać |
Kiedy używa się podstawowej formy czasownika?
Pierwsza forma czasownika jest stosowana przede wszystkim w czasie teraźniejszym Present Simple, np. I work, oraz w Future Simple, np. She will go. Występuje również przy tworzeniu form ciągłych, takich jak Present Continuous (He is eating) czy Future Continuous (They will be studying). Ta forma nie ulega zmianie w zależności od osoby (z wyjątkiem końcówki -s w 3. osobie liczby pojedynczej w Present Simple).
Kiedy używamy 2 i 3 formy czasownika w angielskim?
Druga forma czasownika jest charakterystyczna dla czasu Past Simple. Używamy jej, aby wyrazić czynność zakończoną w przeszłości, bez powiązania z teraźniejszością – np. She bought a new dress yesterday. W przypadku czasowników nieregularnych nie dodajemy końcówki -ed (jak ma to miejsce w przypadku czasowników regularnych), lecz zmieniamy się zarówno pisownię jak i wymowę danego słowa.
Trzecia forma czasownika odgrywa kluczową rolę w konstrukcjach gramatycznych w czasach typu perfect, takich jak Present Perfect, Past Perfect czy Future Perfect – np. I have eaten, She had gone, They will have finished. Ta forma pojawia się także w stronie biernej (The letter was written by Tom).
Jak nauczyć się czasowników nieregularnych?
Uczenie się czasowników nieregularnych może wydawać się wyzwaniem, ale istnieje wiele sprawdzonych sposobów, które ułatwiają ten proces. Oto kilka skutecznych metod:
1. Nauka w kontekście
Zamiast „wkuwać” suche formy, lepiej uczyć się ich w kontekście. Tworzenie zdań z użyciem poszczególnych form czasownika pozwala lepiej zrozumieć ich zastosowanie. Na przykład:
- I chose this book because it looked interesting.
- She has already drawn the map.
Takie podejście angażuje pamięć długotrwałą i ułatwia późniejsze przypominanie sobie formy czasownika w trakcie rozmowy.
2. Użycie tabel
Tabela czasowników nieregularnych to doskonałe źródło uporządkowanej wiedzy. Jej regularne przeglądanie – np. poświęcenie 10 minut dziennie – pozwala stopniowo przyswajać zarówno formy podstawowej, jak i ich odmiany. Pomocne są także wersje tematyczne, np. zestawy najważniejszych czasowników nieregularnych lub posegregowane alfabetycznie.
3. Mnemotechniki
Techniki pamięciowe, takie jak tworzenie skojarzeń, rymowanek lub obrazków, znacząco przyspieszają naukę. Czasowniki takie jak show – showed – shown można powiązać z hasłem „pokaz był show, który ktoś już pokazał (shown)”.
4. Kategoryzacja według wzorców
Choć czasowniki nieregularne nie mają jednej zasady odmiany, niektóre z nich tworzą grupy z podobnym schematem:
- spin – spun – spun
- swear – swore – sworn
- learn – learnt – learnt / learned – learned – learned
Podzielenie listy na takie kategorie sprawia, że nauka staje się bardziej logiczna.
5. Oglądanie filmów i słuchanie muzyki
Obcowanie z żywym językiem, np. podczas oglądania filmów czy słuchania muzyki po angielsku, pomaga zauważyć czasowniki w użyciu. Osłuchanie się z ich formami znacząco przyspiesza naukę, nawet jeśli nie zwracamy na to świadomie uwagi.
6. Czytanie książek i tworzenie własnych notatek
Czytanie książek w oryginale lub z uproszczonym słownictwem pozwala naturalnie utrwalać formy czasowników. Warto również prowadzić własny zeszyt, gdzie zapisuje się formy, przykłady zdań i własne tłumaczenia.
7. Regularne powtórki
Utrwalanie materiału to podstawa. Lepiej uczyć się mniej, ale częściej. Nawet 5 minut dziennie wystarczy, by w kilka tygodni opanować podstawowe formy czasowników nieregularnych w języku angielskim.
8. Nauka przez zabawę
Z pomocą przychodzą gry edukacyjne, quizy, aplikacje oraz interaktywne kursy językowe. Im bardziej angażująca forma, tym większa szansa, że uczeń przyswoi materiał trwale i bez poczucia nudy.
9. Skorzystaj z pomocy native-speakera
Jeśli chcesz szybko nauczyć się czasowników nieregularnych i jednocześnie rozwijać ogólne kompetencje językowe, sprawdź, jak wygląda nauka w Novakid. Kursy są dostosowane do wieku, poziomu i zainteresowań uczniów, a każda lekcja prowadzona jest w formie angażującej, interaktywnej konwersacji. Dzieci uczą się języka tak, jak swojego ojczystego – bez stresu i w przyjaznej atmosferze.
Test online ze znajomości z irregular verbs. Sprawdź swoją wiedzę!
W nauce czasowników nieregularnych najważniejsza jest praktyka. Sprawdźmy zatem, co wiesz na temat trzech form irregular verbs!
Thankѕ for finally talking about > Czasowniki nieregularne
w języku angielskim | Tɑbela z wymową stagnate