Ought to a should w języku angielskim – czasowniki modalne, które musisz poznać!
- Czym są czasowniki modalne i jaką pełnią funkcję?
- Czasownik modalny should
- Twierdzenia z should – jak tworzyć poprawne zdania?
- Przeczenia z should
- Pytania z should
- Użycie should w czasie przeszłym
- Ought – mniej znany kuzyn should
- Should, ought – różnice
- Should i ought a inne modal verbs – porównanie znaczeń
- Tabela – różnice między should, ought i innymi modal verbs
- Quiz – sprawdź swoją wiedzę o should, ought i innych modal verbs
- Should i ought służą do wyrażania rad i obowiązków, ale should jest bardziej neutralne, a ought podkreśla moralny lub oficjalny charakter wypowiedzi.
- Gdy mówimy o przeszłości, to używamy konstrukcji should have i ought to have, aby wskazać, co ktoś miał zrobić, ale tego nie zrobił.
- W codziennej komunikacji częściej używa się should niż ought.
W nauce języka angielskiego są pewne elementy, które wracają na każdym poziomie zaawansowania, bo bez nich trudno jest wyrazić swoje myśli w sposób pełny i poprawny. Do takich elementów należą czasowniki modalne, czyli specjalna grupa słów, które nie tyle opisują czynność samą w sobie, ile dodają do niej znaczenie dotyczące obowiązku, rady, konieczności, prawdopodobieństwa czy możliwości. Kiedy ktoś mówi you should study harder, nie chodzi o zwykłą informację o uczeniu się, ale o sugestię, że dana osoba powinna włożyć więcej wysiłku. Kiedy ktoś powie you ought to apologize, sygnalizuje wyraźną powinność moralną. Umiejętność rozpoznawania takich niuansów decyduje o tym, czy uczeń mówi poprawnie, czy jedynie skleja słowa w zdania pozbawione właściwego znaczenia.
Czym są czasowniki modalne i jaką pełnią funkcję?
Zanim przejdziemy do szczegółów, musimy sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie: czym w ogóle są czasowniki modalne i dlaczego odgrywają tak dużą rolę w języku angielskim? W najprostszej definicji są to takie czasowniki, które nie występują samodzielnie, lecz w połączeniu z kolejnym czasownikiem w formie podstawowej, czyli tak zwanym bare infinitive.
Nie opisują one czynności bezpośrednio, ale wskazują, jak tę czynność mamy rozumieć. Na przykład:
- He can swim – tutaj can mówi o umiejętności.
- She must finish her homework – must wyraża konieczność.
- They might visit us tomorrow – might sugeruje możliwość.
- You should eat more vegetables – should daje radę.
Widzisz więc, że języku angielskim czasowniki modalne są nie tylko dodatkiem stylistycznym, ale fundamentem, bez którego trudno zbudować naturalnie brzmiące zdania.
Czasownik modalny should
Kiedy zaczynasz uczyć się o modalach, pierwszym, którego użyjesz do wyrażania powinności, jest właśnie czasownik modalny should. Uczniowie w Polsce często utożsamiają go ze słowem „powinienem” i rzeczywiście takie tłumaczenie jest najczęściej poprawne, chociaż nie wyczerpuje wszystkich możliwości tego słowa.
Should w praktyce oznacza radę, wskazówkę lub obowiązek, który nie jest bezwzględny, ale mocno sugerowany. Działa więc trochę jak delikatniejsze must. Zobacz na przykłady użycia:
- You should brush your teeth twice a day. – Powinieneś myć zęby dwa razy dziennie.
- They should be here by now. – Powinni już tu być.
- He should call the doctor. – Powinieneś zadzwonić do lekarza.
- I should be able to finish my homework today. – Powinienem być w stanie skończyć pracę domową dzisiaj.
- You should not smoke. In fact, powinieneś przestać palić.
Typowe użycia should
Dawanie rad i sugestii (to jedno z podstawowych zastosowań – klasyczne wyrażanie powinności):
- You should eat breakfast before school.
- They should talk to their teacher.
- He should be more careful.
Wyrażanie oczekiwań:
- The bus should arrive at 8.
- Your parents should be proud of you.
Wyrażania obowiązków, ale łagodniej niż must:
- Children should respect their teachers.
- People ought to recycle more.
Twierdzenia z should – jak tworzyć poprawne zdania?
Ucząc się języka angielskiego, warto zwrócić uwagę na to, że w zdaniach twierdzących z should konstrukcja jest wyjątkowo prosta. Najpierw występuje podmiot, następnie sam modal, a po nim czasownik w podstawowej formie (bare infinitive). Dodatkowych operatorów nie używamy.
Przykłady:
- You should read this book.
- They should try harder in class.
- We should finish our homework today.
Co ważne, niezależnie od osoby, forma modalnego pozostaje taka sama. Nie dodajemy końcówki -s przy trzeciej osobie liczby pojedynczej, co często jest błędem początkujących uczniów. Nie powiemy więc he shoulds – jedyna poprawna wersja to he should.
Przeczenia z should
W zdaniach przeczących wystarczy dodać partykułę not zaraz po should. Najczęściej zapisuje się to jako skrót shouldn’t. To prosta reguła, ale jej znajomość jest niezbędna, by swobodnie formułować rady i wskazówki w wersji negatywnej.
Przykłady:
- You should not eat so much candy.
- They shouldn’t stay up late during the week.
- He shouldn’t be rude to the teacher.
- You shouldn’t have lied to your teacher.
Dzięki tej konstrukcji możemy nie tylko mówić, co jest dobre, ale także czego lepiej unikać. To praktyczne w codziennych rozmowach – rodzice mówią dzieciom, że you shouldn’t lie, nauczyciel może powiedzieć uczniowi, że you shouldn’t forget your homework.
Pytania z should
Can i could
Czasowniki modalne can i could służą do wyrażania zdolności i możliwości.
- Przykład 1: She can speak three languages. (Ona mówi w trzech językach.)
- Przykład 2: We could go to the cinema. (Moglibyśmy pójść do kina.)
Might i may
Czasowniki modalne may i might używa się do wyrażania przypuszczeń lub prośby o pozwolenie.
- Przykład 1: It may rain tomorrow. (Może jutro będzie padać.)
- Przykład 2: Might I use your phone? (Czy mógłbym skorzystać z twojego telefonu?)
Podsumowanie
Pytania tworzymy przez inwersję. W przypadku tego czasownika modalnego nie stosujemy operatora do. Całe pytanie zaczynamy od should, następnie dodajemy podmiot i czasownik w formie podstawowej.
Schemat:
Should + podmiot + czasownik podstawowy?
Przykłady:
- Should I open the window?
- Should we invite them to the party?
- Should he talk to the teacher?
- What should I do? – pytanie o radę.
- Who should we ask for help? – pytanie o osobę.
Użycie should w czasie przeszłym
Kiedy chcemy powiedzieć, że ktoś miał coś zrobić, ale tego nie zrobił, sięgamy po konstrukcję should have + trzecia forma czasownika. To niezwykle przydatna konstrukcja, bo dzięki niej można wyrazić żal, pretensję albo wskazać błąd z przeszłości.
Przykłady:
- You should have done your homework yesterday.
- They should have left earlier.
- I should have studied more for the test.
- I should have called the police.
Bardzo często uczniowie mają problem, żeby zapamiętać, że po should have występuje czasownik w trzeciej formie (Past Participle). Powiedzenie you should have do jest błędem. Poprawnie: you should have done.
Ought – mniej znany kuzyn should
Obok should funkcjonuje drugi czasownik modalny – ought. Dziś używa się go rzadziej, a w języku mówionym często zastępuje go should. Jednak warto go znać, bo w tekstach literackich, w bardziej oficjalnych wypowiedziach czy egzaminach pojawia się regularnie.
Konstrukcja z ought jest podobna do should, ale zawsze występuje w formie ought to. W praktyce oznacza bardzo podobną powinność, często silniej nacechowaną moralnie.
Przykłady:
- You ought to respect your parents.
- They ought to be more careful.
- He ought to apologize.
- You oughtn’t to say such things.
- You ought not to waste your time.
- They ought to have studied harder for the exam.
Dla polskiego ucznia trudnością może być to, jak przełożyć to na nasz język. Dlatego warto raz na zawsze zapamiętać, że ought to po polsku oznacza: „powinien”, „należy”, „trzeba”.
Should, ought – różnice
Często pada pytanie: czy should i ought to znaczą dokładnie to samo? Odpowiedź jest prosta: niezupełnie. Mają podobne znaczenie, bo oba odnoszą się do powinności, ale:
- should jest mniej formalne i częściej używane w mowie codziennej,
- ought to brzmi bardziej oficjalnie, czasem archaicznie, spotkasz je w literaturze lub w wypowiedziach, które mają podkreślić silne normy moralne.
Można więc powiedzieć:
- You should take a new job if you really want to grow.
- You ought to take a new job, because it is your moral duty to provide for your family.
Should i ought a inne modal verbs – porównanie znaczeń
Uczeń, który zaczyna rozumieć czasowniki modalne, szybko zauważa, że ich lista jest całkiem długa. Oprócz should i ought pojawiają się: must, can, could, might, shall, need, a także zwrot had better. Wszystkie one służą do wyrażania różnych niuansów: obowiązku, rady, możliwości, konieczności, przewidywań czy przypuszczeń. To dlatego tak ważne jest porównanie ich ze sobą i zrozumienie, w jakich sytuacjach najlepiej pasują.
Should vs must – obowiązek silny i słabszy
- You must wear a helmet. – wyraża konieczność prawną albo absolutny nakaz.
- You should wear a helmet. – wyraża obowiązek łagodniejszy, bardziej jako sugestię.
Widać więc, że should używamy do wyrażania obowiązków w sposób mniej kategoryczny niż must. Must to nakaz niepodlegający dyskusji, should – rada, którą można zignorować, choć rozsądniej jest posłuchać.
Should vs can i could – możliwość i zdolność
- I can swim. – tu mówimy o umiejętności.
- He could swim when he was five. – tu cofamy się w przeszłość i pokazujemy możliwość lub zdolność.
- You should learn to swim. – tu pojawia się rada, że warto tę umiejętność posiąść.
Can i could służą do opisywania zdolności albo prawdopodobieństwa, podczas gdy should odnosi się do obowiązków, zaleceń lub oczekiwań.
Should vs might – przypuszczenie i rada
- He might be at home. – tutaj wyrażamy niepewność.
- He should be at home now. – tutaj oczekujemy, że jest w domu, na podstawie przesłanek.
Widzisz różnicę: might wskazuje na możliwość, natomiast should to oczekiwanie, coś bardziej pewnego.
Should vs shall – propozycje i formalność
W języku brytyjskim shall używa się w bardziej formalnych sytuacjach do wyrażenia prośby:
- Shall we go? – propozycja wspólnego działania.
- Shall I open the window? – pytanie o pozwolenie.
Should vs had better – rady mocniejsze
Konstrukcja had better często pojawia się w języku młodzieżowym i oznacza silną radę, czasem nawet ostrzeżenie:
- You had better finish your homework. – jeśli nie, będą kłopoty.
- You should finish your homework. – to po prostu rada.
Dlatego had better jest mocniejsze, brzmi bardziej jak ostrzeżenie niż zwykła sugestia.
Should vs need
Czasownik modalny need bywa stosowany w pytaniach i przeczeniach, gdy mówimy o konieczności.
- Need I say more? – pytanie o potrzebę.
- You need not worry. – wyrażenie braku konieczności.
W porównaniu do should brzmi to bardziej formalnie. Should jest prostszy i służy do zwykłych porad: You should worry less.
Tabela – różnice między should, ought i innymi modal verbs
Czasownik modalny | Znaczenie główne | Siła obowiązku / rady | Formalność | Przykład zdania |
should | rada, sugestia, oczekiwanie, obowiązek łagodny | średnia, sugestia, nie nakaz | neutralne, codzienne | You should do your homework. – Powinieneś odrobić pracę domową. |
ought (to) | moralna powinność, obowiązek silniejszy niż should | wysoka, często nacechowana etycznie | bardziej oficjalne, czasem archaiczne | You ought to respect your parents. – Powinieneś szanować rodziców. |
must | konieczność absolutna, nakaz | bardzo silny, bezdyskusyjny | neutralne | You must wear a seatbelt. – Musisz zapinać pas. |
can | możliwość,prośba | brak przymusu | neutralne | I can swim. – Umiem pływać. |
could | możliwość w przeszłości / grzeczna propozycja | łagodna | neutralne | I could help you. – Mogłem / mógłbym ci pomóc. |
might | przypuszczenie, możliwość | bardzo słaba pewność | neutralne | He might be at home. – Może jest w domu. |
shall | propozycja (gł. BrE), oficjalność | łagodna | formalne | Shall we dance? – Czy zatańczymy? |
need | konieczność (w pytaniach i przeczeniach) | średnia | formalne | You need not worry. – Nie musisz się martwić. |
had better | rada z ostrzeżeniem przed konsekwencjami | silna | neutralne | You had better study for the test. – Lepiej ucz się do testu. |
Quiz – sprawdź swoją wiedzę o should, ought i innych modal verbs
Zadanie 1. Uzupełnij zdania odpowiednim czasownikiem modalnym (should, ought to, must, can, might).
- You ___ eat more vegetables, they are healthy.
- She ___ be at school now, lessons started at 8.
- People ___ respect their teachers.
- He ___ speak three languages fluently.
- It ___ rain later, take an umbrella.
Odpowiedzi
- should
- should
- ought to
- can
- might
Zadanie 2. Wybierz poprawne zdanie.
- a) You should to study harder.
b) You should study harder. - a) He ought not to lie to his friends.
b) He ought not lie to his friends. - a) They should have finish their homework.
b) They should have finished their homework. - a) You mustn’t cheat on the test.
b) You don’t must cheat on the test. - a) I should be able to help you.
b) I should able help you.
Odpowiedzi
- b
- a
- b
- a
- a
Zadanie 3. Popraw błędne zdania.
- He shoulds call the doctor.
- You ought not forget your homework.
- They shouldn’t to smoke here.
- We should have went to school earlier.
- She can to play the piano.
Odpowiedzi
- He should call the doctor.
- You ought not to forget your homework.
- They shouldn’t smoke here.
- We should have gone to school earlier.
- She can play the piano.
Zadanie 4. Przetłumacz na angielski używając should lub ought.
- Powinieneś przestać palić.
- Powinienem zrobić zadanie wcześniej.
- Ludzie powinni dbać o środowisko.
- Nie powinieneś kłamać.
- Powinni byli poprosić o pomoc.
Odpowiedzi
- You should stop smoking. / You ought to stop smoking.
- I should have done the task earlier. / I ought to have done the task earlier.
- People ought to care about the environment.
- You shouldn’t lie.
- They ought to have asked for help.
Podobał Ci się nasz poradnik? Zapisując dziecko do Novakid, inwestujesz w jego przyszłość i sprawiasz, że nauka angielskiego staje się czymś przyjemnym. Dzieci szybko nabierają pewności siebie w mówieniu, a lekcje online prowadzone są tak, by były dla nich ciekawą przygodą.
Dlaczego warto:
- krótkie i angażujące zajęcia dopasowane do wieku,
- kontakt z native speakerami od pierwszej lekcji,
- nauka przez zabawę, dzięki której dziecko łatwiej zapamiętuje,
- szybkie postępy widoczne po pierwszych zajęciach.