Czasowniki modalne w angielskim są jednym z kluczowych elementów komunikacji. Ich zrozumienie i zapamiętanie ułatwia porozumiewanie się nie tylko na co dzień, lecz także w sytuacjach formalnych – na przykład na egzaminie językowym. Jeśli taki egzamin jest akurat przed Tobą lub przed Twoim dzieckiem, to koniecznie zapoznaj się z naszym dzisiejszym tekstem. Omawiamy w nim czasowniki modalne razem z prostymi, choć skutecznymi metodami nauki. A całość zamykamy testem, który pozwala ocenić znajomość modal verbs.
Na początek przyjrzyjmy się kwestiom stricte gramatycznym w prosty sposób. Czym są czasowniki modalne? To wyrazy służące do komunikowania stopnia pewności, możliwości, konieczności, sugestii lub życzenia. Ich formy nie zmieniają się w zależności od czasu czy, osoby, jak ma to miejsce np. w przypadku czasowników regularnych. Nie musimy zatem uczyć się skomplikowanych zasad odmiany. Czasowniki modalne są proste i krótkie – na szczęście!
Poznaj czasowniki modalne razem z ich znaczeniem
Czasowniki modalne w angielskim możemy podzielić na kilka grup znaczeniowych. Oznacza to, że w ramach jednej grupy sens wybranych modal verbs będzie podobny, zbliżony, ale nie taki sam. Poniżej wyróżniliśmy 6 grup czasowników modalnych – poznaj je wszystkie, bo z pewnością Ci się przydadzą!
Czasowniki modalne “can” i “could”, czyli wyrażenie zdolności i możliwości
– can: wyraża umiejętność lub możliwość wykonania czegoś
– could: wyraża możliwość lub zdolność wykonania czegoś. Could stosujemy w odniesieniu do przeszłości lub w formie grzecznościowej
Czasowniki modalne “may” i “might”, czyli wyrażenie pozwolenia oraz możliwości
– may: wyraża pozwolenie lub możliwość
– might: wyraża mniejsze prawdopodobieństwo możliwości w porównaniu z „may”
Czasowniki modalne ”must” i “have to”, czyli wyrażenie obowiązku i konieczności
– must: wyraża konieczność lub mocne przekonanie
– have to: wyraża powinność
Czasowniki modalne “will” i “would”, czyli wyrażenie zamiarów i prawdopodobieństwa
– will: wyraża przyszłe zdarzenie lub decyzję
– would: wyraża grzeczność lub prośbę, a także warunek. “Would” stanowi również odpowiednik “will”, kiedy odnosimy się do przeszłości
Czasowniki modalne “shall” i “should”, czyli wyrażanie sugestii, rady lub powinności
– shall: wyraża sugestię lub sugestywną prośbę
– should: wyraża sugestię, powinność, zalecenie lub radę
Czasowniki modalne “need” i “needn’t”, czyli wyrażenie potrzeby
– need wyraża potrzebę, konieczność zrobienia czegoś
– needn’t (przeczenie): wyraża brak potrzeby, konieczności zrobienia czegoś. Oznacza “nie musieć” i dlatego jest często parowane jako przeciwieństwo czasownika modalnego “must”.
Modal verbs i ich zastosowanie w angielskim. Stopień formalności oraz komunikacyjna grzeczność
Powyższe czasowniki modalne mają podobne, lecz nie takie same znaczenia. Oznacza to, że możemy ich używać wymiennie w niektórych kontekstach, ale poszczególne słowa będą mieć mocniejszy lub słabszy ładunek znaczeniowy. Mogą się również różnić stopniem formalności. Przykładowo “shall”, ‘would” i “could” są uznawane za grzecznościowy czasownik modalny. Właśnie dlatego prędzej usłyszysz pytanie “Could you open the window (czy możesz otworzyć okno)” na formalnym spotkaniu biznesowym, niż “can you open the window”?
![](https://www.novakid.pl/blog/wp-content/uploads/2024/02/novakid-parent-with-phone.png)
Jak budować zdania z czasownikami modalnymi w angielskim? Sprawdź przykłady zdań twierdzących, pytań i przeczeń
Czasowniki modalne w angielskim ustawiamy w określonej pozycji w zdaniu. W zależności od tego, czy tworzymy zdanie oznajmujące, pytanie czy przeczenie, modal verbs zajmie inne miejsce w szeregu wszystkich wyrazów. Przykłady i konstrukcje zamieściliśmy poniżej, zobacz.
Twierdzenia z modal verbs
[Podmiot] + [czasownik modalny] + [bezokolicznik czasownika głównego] + [reszta zdania]
Przykłady:
– She can play the piano. (Ona umie grać na pianinie).
– He should study harder. (On powinien ciężej się uczyć).
– They will be here soon. (Oni będą tutaj niedługo).
Przeczenia z modal verbs
[Podmiot] + [czasownik modalny w formie przeczenia] + [bezokolicznik czasownika głównego] + [reszta zdania]
Przykłady:
– I can’t speak Spanish. (Nie umiem mówić po hiszpańsku).
– She must forget me. (Ona musi o mnie zapomnieć).
– He shouldn’t smoke in public. (On nie powinien palić publicznie).
Pamiętaj, że przeczenie możesz utworzyć w wersji pełnej (czasownik modalny + not, np. could not) lub skróconej (couldn’t).
Pytania z modal verbs
[Czasownik modalny] + [podmiot] + [bezokolicznik czasownika głównego] + [reszta zdania] + [?]
Przykłady:
– Can you swim? (Czy umiesz pływać?)
– Should I call you later? (Czy mogę zadzwonić do Ciebie później?)
– Will they come to the party? (Czy oni przyjdą na imprezę?)
Powtórka modal verbs przed egzaminem. Jak się do tego zabrać?
Czasowniki modalne warto przyswajać w kontekście znaczeniowym, parami – tak jak podzieliliśmy je wyżej. Dzięki temu można szybciej osadzić je w zdaniu – nawet jeśli na teście nie rozumie się poszczególnych słów zdania, to z dużym prawdopodobieństwem da się uchwycić kontekst, intencje czy jego cel. Zapamiętując modal verbs w parach, zawsze możesz użyć jednego ze słów z zestawienia, nawet jeśli drugie niefortunnie schowa się gdzieś w zakamarkach Twojej pamięci. Przyswajając czasowniki modalne w taki sposób, szansa na zaliczony test rośnie!
Czasowniki modalne w angielskim. Tabelka z formami podstawowymi i przeczeniami
Poniżej znajdziesz tabelkę z modal verbs i ich przeczeniami. Możesz ją wykorzystać do odświeżenia swojej wiedzy lub treningu z dzieckiem przed egzaminem. Na podstawie tabelki warto przygotować sobie pomocnicze fiszki – w sam jako metodę powtórki do testu. Tabelkę można również wydrukować, a zapamiętane czasowniki modalne – oznaczać ulubionym kolorem w symbolicznym geście zwycięstwa.
Czasownik modalny | Forma bezokolicznika | Przeszłość | Bezokolicznik w stronie biernej | Przeczenie |
can | can | could | be able to | cannot / can’t |
may | may | might | be allowed to | may not / might not |
must | must | had to / must have | have to / must be | must not / mustn’t |
should | should | should have | should be | should not / shouldn’t |
will | will | would | be going to | will not / won’t |
shall | shall | should / shall have | be supposed to | shall not / shan’t |
Uwaga: Zauważ, że czasowniki modalne nie mają form czasu przeszłego, z wyjątkiem 'must’, który ma przeszłą formę 'had to’ oraz 'must have’, używaną w wyrażeniu przypuszczeń o przeszłości.
Jak opanować czasowniki modalne?
Jest kilka prostych metod nauki, dzięki którym szybciej opanujesz czasowniki modalne.
Po pierwsze – stwórz fiszki. To małe karteczki (wydrukowane lub w wersji cyfrowej), które z jednej strony zawierają czasownik modalny, a z drugiej strony mają zapisane jego znaczenie wraz z przykładem zastosowania.
Po drugie – korzystaj z materiałów dostępnych w sieci. Szczególnie pomocne mogą się okazać filmy dostępne na YouTubie czy Tik Toku (a zwłaszcza te zamieszczone przez szkoły językowe albo native speakerów).
Po trzecie – czytaj przed snem. Możesz skorzystać z tradycyjnych książek do gramatyki lub specjalnych zeszytów ćwiczeń z ciekawymi historiami do uzupełniania. Nie lubisz czytać? Sięgnij po alternatywę, czyli audiobook. Pamiętaj jednak o kluczowej zasadzie, to jest systematyczności. To właśnie ona napędza postęp w zakresie językowych umiejętności.
A jeśli czujesz, że potrzebujesz dodatkowego wsparcia lub chcesz zweryfikować efekty samodzielnej nauki, skorzystaj z doświadczenia wyszkolonych tutorów lub native speakerów. Wybierz indywidualne lekcje angielskiego dla dzieci.
Ćwiczenia i testy z modal verbs
Mamy dla Ciebie kilka prostych ćwiczeń oraz test z wyborem właściwego modal verb z określonej puli. Rozwiąż go samodzielnie lub ze swoim dzieckiem w ramach sprawdzenia wiedzy i treningu przed egzaminem. Na sam koniec koniecznie zaznacz najtrudniejsze obszary – będą wskazówką, co jeszcze warto sobie utrwalić przed oficjalnym sprawdzianem. Powodzenia!
Ćwiczenia z czasowników modalnych
Dopasuj czasowniki modalne do poniższych zdań:
shouldn’t / can / will / must / might / can’t / should / might / will / must
- You ____ finish your homework before you play. (Musisz skończyć pracę domową, zanim zaczniesz się bawić).
- It’s sunny today, so it ____ rain. (Dzisiaj jest słonecznie, więc nie może padać.).
- If you study hard, you ____ pass the exam. (Jeśli będziesz się uczyć pilnie, na pewno zdasz egzamin).
- You ____ be tired after such a long day. (Musisz być zmęczony po tak długim dniu).
- I ____ go to the party, but I’m not sure yet. (Być może pójdę na przyjęcie, ale jeszcze nie jestem pewien).
- She ____ play the guitar really well. (Ona potrafi grać na gitarze naprawdę dobrze).
- You ____ eat so much candy, it’s not healthy. (Nie powinieneś jeść tyle słodyczy, to niezdrowe).
- If you want to go, you ____ ask your parents. (Jeśli chcesz iść, musisz zapytać swoich rodziców).
- It ____ cold tonight, so wear a warm jacket. (Może być zimno dziś wieczorem, więc załóż ciepłą kurtkę).
- I ____ buy a new bike next month. (Zamierzam kupić nowy rower w przyszłym miesiącu).