- Kiedy używamy „many”?
- Kiedy używamy „much”?
- Dołącz do Novakid!
„How much” i „how many” na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo podobnie, brzmią znajomo i pojawiają się w pytaniach o ilość. Ale… czy zawsze można je zamienić miejscami? Czy oznaczają dokładnie to samo? No właśnie nie, a różnice między nimi są wręcz diametralne. Ten artykuł pomoże Ci raz na zawsze zrozumieć, kiedy używamy much, a kiedy many.
Kiedy używamy „many”?
„Many” używamy wtedy, gdy mówimy o rzeczach, które da się policzyć. Takich, które można włożyć do koszyka i powiedzieć dokładnie, ile ich jest. To tzw. rzeczowniki policzalne.
Rzeczowniki policzalne – co to takiego?
Rzeczowniki policzalne to prostu rzeczy, które można zliczyć. Możesz powiedzieć: jedno jabłko, dwa jabłka, trzy jabłka… i tak dalej.
Przykłady rzeczowników policzalnych:
- apple (jabłko) → one apple, two apples
- book (książka) → one book, ten books
- friend (przyjaciel) → one friend, many friends
Zauważ, że wszystkie te słowa mają liczbę pojedynczą (np. „an apple”) i mnogą („apples”).
Dlatego pytając o liczbę takich rzeczy, używamy właśnie „how many”:
- How many apples are in the basket?
Ile jabłek jest w koszyku? - How many books do you have?
Ile masz książek? - How many people came to the party?
Ile osób przyszło na przyjęcie?
Kiedy używamy „much”?
„Much” używamy wtedy, gdy mówimy o czymś, czego nie da się policzyć w tradycyjny sposób. Stosujemy wówczas tzw. rzeczowniki niepoliczalne.
Rzeczowniki niepoliczalne – co to za jedne?
To takie słowa, które nie mają liczby mnogiej i nie da się ich policzyć bez użycia jakiejś jednostki (np. szklanki, butelki, garści…). Mówimy wówczas o czymś ogólnym – np. o wodzie, mleku, cukrze, pieniądzach czy czasie.
Przykłady rzeczowników niepoliczalnych:
- water (woda)
- milk (mleko)
- money (pieniądze)
- sugar (cukier)
- time (czas)
Jeśli więc pytasz o to, ile jest takich rzeczy – używasz „how much”:
- How much sugar do you want in your tea?
– Just a little, please. (Tylko trochę, proszę.) - How much money do you need?
– Not much, just a few dollars. (Niewiele, tylko kilka dolarów.) - How much time do we have?
– We don’t have much time. (Nie mamy dużo czasu.) - How much of this cake would you like?
– Only a small piece, thanks. (Tylko mały kawałek, dzięki.) - How many cups of tea would you like?
– Just one cup of tea, please. (Tylko jedną, proszę.)
Zobacz, że nie pytamy: „how many sugars?” czy „how many times?” – bo tych rzeczy nie da się po prostu policzyć. Trzeba dodać jednostkę, np. „a spoon of sugar” (łyżeczka cukru) albo „an hour of time” (godzina czasu). I dopiero wtedy możemy mówić o liczbie.
Dlatego:
- „how much milk” – bo mleka nie liczysz na sztuki
- „how much water” – bo woda nie ma liczby mnogiej, chyba że mówimy np. o butelkach wody (bottle of water)
- „how much of the cake” – bo pytasz o część czegoś, co nie ma kształtu policzalnego
Najczęstsze błędy – na co trzeba uważać?
Wielu uczniów często skupia się na brzmieniu wyrazów, a nie na ich znaczeniu. Dlatego też, widząc słowo „chocolate” – myślą, że można zapytać: How many chocolates do you eat every day? Tymczasem „czekolada” w sensie ogólnym (tabliczka, masa, smak) to rzeczownik niepoliczalny – i powinno się powiedzieć: How much chocolate do you eat every day?
Warto więc nauczyć się zadawać sobie jedno, bardzo ważne pytanie przed ułożeniem zdania: czy mogę tę rzecz policzyć – sztuka po sztuce?
Jeśli tak, używamy konstrukcji, która pasuje do rzeczowników policzalnych. Jeśli nie – potrzebujemy formy przeznaczonej dla niepoliczalnych. Błąd często pojawia się, gdy w języku polskim coś wydaje się policzalne, ale w angielskim traktowane jest inaczej.
Przykłady trudniejszych słów:
- money (pieniądze) – niepoliczalne
Błędnie: How many money do you need?
Poprawnie: How much money do you need? - milk (mleko) – niepoliczalne
Błędnie: How many milk is in the bottle?
Poprawnie: How much milk is in the bottle? - time (czas) – niepoliczalne
Błędnie: How many time do we have?
Poprawnie: How much time do we have?
Z drugiej strony, jeśli masz do czynienia z rzeczownikami, które można łatwo policzyć – jabłka, krzesła, książki, dzieci – powinno się użyć odpowiedniej liczby mnogiej i konstrukcji z „many”.
I znów: kilka przykładów:
- apples (jabłka) – policzalne
Poprawnie: How many apples are in the basket? - people (ludzie) – policzalni
Poprawnie: How many people came to the party? - books (książki) – policzalne
Poprawnie: How many books did she read this year?
Błędy pojawiają się także wtedy, gdy uczniowie próbują używać słów „much” albo „many” w twierdzeniach – nie pamiętając, że brzmi to dość dziwnie. W języku codziennym lepiej w takich zdaniach stosować wyrażenia takie jak a lot of, lots of, plenty of.
Popatrz na różnicę:
- She has a lot of books. (O wiele bardziej naturalne niż: She has many books.)
- We have lots of fun today! (Zamiast: We have much fun. – co brzmi nienaturalnie)
A lot of, lots of i inne zamienniki – jak mówić naturalnie?
W języku angielskim nie wszystko, co jest poprawne gramatycznie, brzmi dobrze. Czasami uczniowie, którzy opanowali już reguły, zaczynają mówić poprawnie, ale niekoniecznie naturalnie. Przykład? Zdanie She has many toys nie jest błędem, ale brzmi trochę dziwnie. W codziennej rozmowie znacznie częściej usłyszysz: She has a lot of toys.
Dlaczego tak się dzieje?
Słowa much i many najczęściej spotyka się w pytaniach i przeczeniach. W twierdzeniach są często zastępowane przez:
- a lot of
- lots of
- plenty of
Te wyrażenia mają jedną ogromną zaletę: działają zarówno z rzeczownikami policzalnymi, jak i niepoliczalnymi. Dzięki temu uczniowi łatwiej ich używać bez stresu – nie trzeba się za każdym razem zastanawiać, czy coś jest policzalne, czy nie.
Przykłady z rzeczownikami policzalnymi:
- We have a lot of time.
- They invited lots of people to the party.
- She has a lot of friends all over the world.
I z niepoliczalnymi:
- There is a lot of water in the bottle.
- We have a lot of money.
- We had a lot of fun.
- He gave me lots of advice.
- They have plenty of money.
Czy można powiedzieć many a lot of albo much a lot of?
Nie. To częsty błąd. A lot of już samo w sobie oznacza dużą ilość – nie potrzebuje dodatkowego lub much. Dlatego:
- Błędnie: She has many a lot of toys. – to zdanie nie ma sensu
- Poprawnie: She has a lot of toys. – to zdanie jest poprawne
Zamienniki dla little i few – jak mówić o małych ilościach
Kiedy chcemy mówić o małych ilościach czegoś, zamiast „much” czy „many” używamy innych wyrażeń:
- a little – dla rzeczowników niepoliczalnych: „I have a little time.” (Mam trochę czasu.)
- a few – dla rzeczowników policzalnych: „I have a few friends.” (Mam kilku przyjaciół.)
Dodatkowo możemy stosować wyrażenia takie jak:
- hardly any – „I have hardly any money.” (Prawie nie mam pieniędzy.)
- only a few – „Only a few people came.” (Przyszło tylko kilka osób.)
- just a little – „Just a little sugar, please.” (Tylko trochę cukru, proszę.)
Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Quantifiers, czyli określniki ilości w języku angielskim
Zapamiętaj szybko „how much” i „how many” – proste triki i mnemotechniki
Nauka „how much” i „how many” może być łatwiejsza, jeśli wykorzystasz sprawdzone metody zapamiętywania. Oto kilka technik, które pomogą Tobie lub Twojemu dziecku szybko opanować te wyrażenia:
- Metoda skojarzeń – połącz „many” z polskim słowem „mnóstwo” – łatwo zapamiętać, że dotyczy rzeczy, które można policzyć (many books, many friends). „Much” możesz skojarzyć z „masa”, co sugeruje rzeczy niepoliczalne (much water, much time).
- Fiszki – przygotuj zestaw fiszek z pytaniami, na jednej stronie „How much…?” lub „How many…?”, a na drugiej stronie przykładowe odpowiedzi. Regularne przeglądanie fiszek pozwoli utrwalić wiedzę.
- Kolorowe kartki – podziel rzeczowniki na policzalne i niepoliczalne i zapisz je na kartkach w dwóch kolorach (np. zielony dla policzalnych, niebieski dla niepoliczalnych).
- Ćwiczenia online – wykorzystaj darmowe quizy i gry językowe, które pomagają w praktyce rozpoznawać poprawne użycie „how much” i „how many”.
- Powtarzanie na głos – regularne powtarzanie przykładów w formie pytań i odpowiedzi na głos pomaga w naturalnym przyswajaniu wyrażeń.
- Rymowanki i wierszyki – możesz stworzyć proste rymowanki, które Twoje dziecko będzie pamiętać, np.:
„How many cats? – I can count them, that’s a fact.
How much milk? – It’s in the jug, and that’s the trick.”
Dołącz do Novakid!
W Novakid uczymy angielskiego w sposób, który dzieci uwielbiają. To nie tylko lekcje, ale fascynująca podróż językowa, która rozwija umiejętności komunikacyjne i pewność siebie.
Dlaczego warto zapisać dziecko na nasze zajęcia?
- Nauczyciele native speakerzy – Twoje dziecko od początku uczy się poprawnej wymowy i naturalnej komunikacji.
- Zajęcia online w formie gry – nauka staje się przygodą, a dzieci uczą się poprzez zabawę.
- Indywidualne podejście – dostosowujemy tempo i materiały do umiejętności Twojego dziecka.
- Bezpieczna i wygodna forma nauki – Twoje dziecko uczy się w domu, bez potrzeby dojazdów.
Już teraz zarezerwuj lekcję próbną i zobacz, jak Twoje dziecko rozwija swoje umiejętności językowe w przyjaznej atmosferze!