- Skala CEFR i opisu kształcenia językowego
- Jak rozpoznać umiejętności na poziomie B2?
- Przykładowe słówka na poziomie B2
- Miejsce pracy i język zawodowy
- Język akademicki i studia
- Niuanse kulturowe i odniesienia
- Media i wiadomości
- Osobiste przekonania i argumenty
- Formalne i nieformalne rejestry
- Kwestie społeczne i środowiskowe
- Inteligencja emocjonalna w języku
- Złożone i abstrakcyjne tematy
- Słownictwo techniczne i specjalistyczne
- Jakie czasy trzeba znać na poziomie B2?
- Jakie struktury gramatyczne są wymagane na B2?
- Wymagania dotyczące słuchania
- Wymagania dotyczące czytania
- Wymagania dotyczące mówienia
- Wymagania dotyczące pisania
- Dlaczego warto dojść do poziomu B2?
- Na poziomie B2 języka angielskiego uczeń swobodnie porozumiewa się w codziennych sytuacjach i potrafi prowadzić merytoryczne dyskusje na dany temat.
- Osoba posługująca się angielskim na poziomie B2 ma opanowane wszystkie główne czasy i struktury gramatyczne.
- Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 stanowi solidne podstawy do studiów zagranicznych, pracy z rodzimymi użytkownikami oraz dalszej nauki języków obcych.
Poziom B2 oznacza, że uczeń znajduje się na etapie średniozaawansowanym wyższym, co w praktyce przekłada się na możliwość prowadzenia płynnych rozmów na wiele tematów, rozumienia różnorodnych tekstów i formułowania bardziej złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych. Osoba jest w stanie śledzić wiadomości, prezentować swój punkt widzenia i odnosić się do opinii innych. Właśnie z tego powodu znajomość angielskiego na poziomie B2 często stanowi warunek przyjęcia na studia, udziału w wymianach czy zdobycia pracy wymagającej komunikacji w języku obcym.
Skala CEFR i opisu kształcenia językowego
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) to narzędzie stworzone po to, by ujednolicić sposób oceniania kompetencji językowych w różnych krajach. Skala składa się z sześciu poziomów: A1, A2, B1, B2, C1 i C2. Poziom A1 to etap początkujący, natomiast C2 to poziom biegłości odpowiadający rodzimym użytkownikom danego języka.
Poziom B2 znajduje się mniej więcej w połowie tej skali. Uczeń na tym etapie ma już za sobą solidne podstawy, które zdobył na wcześniejszych etapach nauki i jest w stanie swobodnie komunikować się w większości sytuacji, z wyjątkiem bardzo specjalistycznych dziedzin wymagających zaawansowanego słownictwa.
Jak rozpoznać umiejętności na poziomie B2?
Można to określić weryfikując:
- Słuchanie – osoba rozumie dłuższe wypowiedzi, programy telewizyjne, filmy fabularne i dokumentalne, wychwytuje główne wątki i potrafi śledzić rozwój fabuły lub argumentacji.
- Czytanie – radzi sobie z artykułami prasowymi, esejami czy literaturą popularną, potrafi rozpoznawać różne style i odczytywać intencje autora.
- Mówienie – uczestniczy w dyskusjach, broni swojego stanowiska, formułuje punkt widzenia, potrafi porównać różne opinie i odnosić się do nich w sposób płynny.
- Pisanie – tworzy spójne teksty, takie jak eseje, raporty czy listy formalne, potrafi rozwijać argumenty i stosować różne rejestry językowe.
Przykładowe słówka na poziomie B2
Na poziomie B2 kluczowa staje się umiejętność tworzenia jasnych, szczegółowych wypowiedzi i narracji. Pozwala to nie tylko na swobodne wyrażanie opinii, ale również na argumentowanie własnego punktu widzenia i analizowanie zalet oraz wad różnych rozwiązań. Jeśli nie masz pewności, na jakim etapie jest Twoje dziecko, wypełnij bezpłatny test poziomujący z angielskiego i sprawdź jego aktualny poziom.
Oto tabela zawierająca słownictwo, które ułatwi tworzenie bogatych opisów w języku angielskim, wraz z ich polskimi tłumaczeniami:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| intricate | zawiły |
| compelling | przekonujący |
| nuanced | subtelny |
| depict | przedstawiać |
| perspective | perspektywa |
| insight | wgląd |
| elaborate | szczegółowy |
| contrast | kontrast |
| attribute | przypisywać |
| emphasize | podkreślać |
| narrative | narracja |
| critique | krytyka |
| standpoint | punkt widzenia |
| articulate | elokwentny |
| overview | przegląd |
| implication | implikacja |
| analogy | analogia |
| discrepancy | rozbieżność |
| evaluate | oceniać |
| assumption | założenie |
Miejsce pracy i język zawodowy
Opanowanie słownictwa związanego z miejscem pracy i językiem zawodowym na poziomie B2 umożliwi Ci omówienie złożonych sytuacji w miejscu pracy, relacji zawodowych, terminologii branżowej, i korespondencji biznesowej. Poniżej znajduje się lista słów, które z pewnością Ci się przydadzą:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| collaboration | współpraca |
| efficiency | efektywność |
| deadline | termin |
| objective | cel |
| negotiation | negocjacje |
| hierarchy | hierarchia |
| mentorship | mentorstwo |
| networking | nawiązywanie kontaktów |
| portfolio | portfolio |
| revenue | przychód |
| strategy | strategia |
| benchmark | punkt odniesienia |
| delegation | delegowanie |
| innovation | innowacja |
| leadership | przywództwo |
| objective | obiektywny |
| performance | wyniki |
| recruitment | rekrutacja |
| skillset | zestaw umiejętności |
| workflow | przepływ pracy |
Język akademicki i studia
Słownictwo akademickie na poziomie B2 umożliwia tworzenie i rozumienie złożonych argumentów i hipotez, co jest niezbędne podczas studiów i czytania tekstów naukowych. Oto słowa, które pomogą Ci w akademickich dyskusjach na średnio zaawansowanym poziomie:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| hypothesis | hipoteza |
| methodology | metodologia |
| analysis | analiza |
| conclusion | wniosek |
| framework | ramy |
| literature review | przegląd literatury |
| variable | zmienna |
| empirical | empiryczny |
| citation | cytowanie |
| abstract | streszczenie |
| theoretical | teoretyczny |
| significance | znaczenie |
| research | badania |
| thesis | praca dyplomowa |
| peer review | recenzja naukowa |
| academic journal | czasopismo naukowe |
| study | studium |
| publication | publikacja |
| hypothesis testing | testowanie hipotez |
| qualitative | jakościowy |
Niuanse kulturowe i odniesienia
Znajomość słownictwa umożliwiającego rozumienie i omawianie odniesień kulturowych, literatury, muzyki i sztuki z krajów anglojęzycznych bywa nieoceniona. Dzięki temu możesz bowiem zrozumieć kontekst danej wypowiedzi.
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| heritage | dziedzictwo |
| idiom | idiom |
| genre | gatunek |
| motif | motyw |
| satire | satyra |
| allegory | alegoria |
| folklore | folklor |
| narrative | narracja |
| protagonist | protagonista |
| symbolism | symbolika |
| theme | temat |
| ethos | etos |
| pathos | patos |
| plot | fabuła |
| setting | sceneria |
| archetype | archetyp |
| characterization | charakterystyka postaci |
| dialogue | dialog |
| irony | ironia |
| metaphor | metafora |
Media i wiadomości
Umiejętność analizowania artykułów, raportów oraz rozumienia różnych form wypowiedzi dziennikarskich jest dziś niezwykle cenna. Poniższe słownictwo ułatwi lepsze zrozumienie treści medialnych i informacji w języku angielskim:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| bias | stronniczość |
| credibility | wiarygodność |
| headline | nagłówek |
| narrative | narracja |
| objective | obiektywny |
| propaganda | propaganda |
| source | źródło |
| editorial | artykuł redakcyjny |
| fake news | fałszywe wiadomości |
Osobiste przekonania i argumenty
Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych przekonań i stanowisk oraz tworzenia dobrze zbudowanych argumentów jest ważnym elementem poziomu B2. Dzięki temu można omawiać różne punkty widzenia w sposób logiczny i przekonujący.
Poniżej znajduje się słownictwo, które ułatwia formułowanie argumentacji i wyrażanie opinii:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| belief | przekonanie |
| standpoint | stanowisko |
| argument | argument |
| rationale | uzasadnienie |
| perspective | perspektywa |
| bias | stronniczość |
| reasoning | rozumowanie |
| conviction | przekonanie |
| refute | obalać |
| advocate | popierać |
| consensus | konsensus |
| dispute | spór |
| evidence | dowody |
| justify | uzasadniać |
| opinion | opinia |
| principle | zasada |
| rebuttal | odporność |
| viewpoint | punkt widzenia |
| assumption | założenie |
| controversy | kontrowersja |
Formalne i nieformalne rejestry
Znajomość i umiejętność posługiwania się różnymi stylami wypowiedzi — od formalnych po nieformalne — ma kluczowe znaczenie dla skutecznej komunikacji. W zależności od sytuacji warto potrafić dopasować język tak, aby brzmiał adekwatnie do kontekstu.
Poniżej znajdują się przykłady słownictwa typowego dla różnych rejestrów językowych:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| formal | formalny |
| informal | nieformalny |
| colloquial | potoczny |
| slang | slang |
| courteous | uprzejmy |
| casual | swobodny |
| jargon | żargon |
| polite | grzeczny |
| concise | zwięzły |
| articulate | wyraźny |
| euphemism | eufemizm |
| abbreviation | skrót |
| dialect | dialekt |
| idiom | idiom |
| vernacular | język lokalny |
| technical | techniczny |
| professional | profesjonalny |
| nuanced | subtelny |
| explicit | wyraźny |
| implicit | domyślny |
Kwestie społeczne i środowiskowe
Rozmowa o złożonych kwestiach społecznych i środowiskowych wymaga odpowiedniego zasobu słownictwa. Dzięki niemu łatwiej uchwycić sens problemów globalnych, polityki klimatycznej czy możliwych rozwiązań. Poniżej znajdziesz szereg słówek z poziomu B2, które Ci w tym pomogą:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| sustainability | zrównoważony rozwój |
| inequality | nierówność |
| advocacy | poparcie |
| environmentalism | ekologizm |
| social justice | sprawiedliwość społeczna |
| activism | aktywizm |
| policy | polityka |
| reform | reforma |
| ethics | etyka |
| diversity | różnorodność |
| conservation | ochrona |
| empowerment | upoważnienie |
| legislation | ustawodawstwo |
| poverty | ubóstwo |
| renewable | odnawialny |
| discrimination | dyskryminacja |
| grassroots | oddolny |
| humanitarian | humanitarny |
| initiative | inicjatywa |
| sustainability | zrównoważony rozwój |
Inteligencja emocjonalna w języku
Wyrażanie i rozumienie szerokiego zakresu emocji jest ważnym aspektem komunikacji międzyludzkiej. Słownictwo poniżej umożliwi Ci lepsze zrozumienie i wyrażanie uczuć:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| empathy | empatia |
| sympathy | sympatia |
| frustration | frustracja |
| joy | radość |
| disappointment | rozczarowanie |
| anger | gniew |
| fear | strach |
| gratitude | wdzięczność |
| contentment | zadowolenie |
| anxiety | niepokój |
| enthusiasm | entuzjazm |
| sorrow | smutek |
| pride | duma |
| jealousy | zazdrość |
| relief | ulga |
| compassion | współczucie |
| apathy | apatia |
| insecurity | niepewność |
| confidence | pewność siebie |
| affection | uczucie |
Złożone i abstrakcyjne tematy
Dyskusje na tematy takie jak globalne ocieplenie, polityka czy filozofia wymagają zaawansowanego słownictwa. Poniżej znajduje się lista słów, których możesz użyć podczas takiej rozmowy:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| philosophy | filozofia |
| ethics | etyka |
| existential | egzystencjalny |
| ideology | ideologia |
| paradigm | paradygmat |
| utopia | utopia |
| dystopia | dystopia |
| abstract | abstrakcyjny |
| hypothesis | hipoteza |
| theoretical | teoretyczny |
| global warming | globalne ocieplenie |
| sustainability | zrównoważony rozwój |
| democracy | demokracja |
Słownictwo techniczne i specjalistyczne
Umiejętność rozumienia i stosowania specjalistycznego słownictwa na poziomie B2 ułatwia sprawną komunikację w wybranych dziedzinach, np. w informatyce, medycynie czy piłce nożnej. Poniżej znajdują się przykłady wyrażeń z tych trzech obszarów:
Informatyka:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| algorithm | algorytm |
| database | baza danych |
| encryption | szyfrowanie |
| hardware | sprzęt komputerowy |
| software | oprogramowanie |
| network | sieć |
| programming | programowanie |
| user interface | interfejs użytkownika |
| application | aplikacja |
| cybersecurity | cyberbezpieczeństwo |
Medycyna:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| diagnosis | diagnoza |
| treatment | leczenie |
| prescription | recepta |
| surgery | operacja |
| vaccine | szczepionka |
| symptoms | objawy |
| infection | infekcja |
| chronic | przewlekły |
| prevention | zapobieganie |
| rehabilitation | rehabilitacja |
Piłka nożna:
| Angielskie słowo | Polskie tłumaczenie |
| penalty | rzut karny |
| goalkeeper | bramkarz |
| offside | spalony |
| match | mecz |
| league | liga |
| striker | napastnik |
| defense | obrona |
| midfielder | pomocnik |
| tactics | taktyka |
| referee | sędzia |
Jakie czasy trzeba znać na poziomie B2?
Na poziomie angielskiego na poziomie B2 uczeń powinien nie tylko rozumieć, ale też aktywnie stosować większość czasów gramatycznych. Mowa tutaj o:
- Present Simple – do faktów, zwyczajów, rutyny.
- Present Continuous – do czynności trwających teraz oraz planów w przyszłości.
- Present Perfect Simple – doświadczenia życiowe, skutki w teraźniejszości.
- Present Perfect Continuous – podkreślanie czasu trwania czynności.
- Past Simple – wydarzenia zakończone w przeszłości.
- Past Continuous – czynności w toku w określonym momencie przeszłości.
- Past Perfect Simple – czynność wcześniejsza niż inna w przeszłości.
- Past Perfect Continuous – długotrwałe czynności poprzedzające wydarzenie w przeszłości.
- Future Simple – prognozy, decyzje podjęte w chwili mówienia.
- Be going to – plany i przewidywania oparte na dowodach.
- Future Continuous – czynności w toku w określonym momencie przyszłości.
- Future Perfect – czynności zakończone przed określonym punktem w przyszłości.
- Future Perfect Continuous – podkreślanie długości trwania do określonego momentu w przyszłości.
Jakie struktury gramatyczne są wymagane na B2?
Na tym poziomie znajomości języka angielskiego ważne jest nie tylko używanie czasów, ale też umiejętność rozbudowanego wyrażania się dzięki różnorodnym strukturom:
- Okresy warunkowe (Conditionals) – wszystkie typy (0, I, II, III) oraz mieszane.
- Strona bierna (Passive Voice) – w różnych czasach, w tym w bardziej złożonych zdaniach.
- Mowa zależna (Reported Speech) – w czasie przeszłym, pytania i rozkazy.
- Zdania względne (Relative Clauses) – defining i non-defining.
- Zdania podrzędne (Subordinate Clauses) – np. czasowe, przyczynowe, celowe, warunkowe.
- Inwersja (Inversion) – w zdaniach warunkowych i wyrażających podkreślenie („Never have I seen…”).
- Gerund i Infinitive – czasowniki wymagające -ing lub to + verb.
- Czasowniki modalne – wyrażanie konieczności, przypuszczeń, prawdopodobieństwa (must, may, might, should, could).
- Łączniki (Linking Words) – takie jak however, therefore, although, whereas – do merytorycznych dyskusji i spójnych tekstów.
- Stopniowanie przymiotników i przysłówków – w tym konstrukcje „the more…, the more…”.
- Tryb łączący (Subjunctive) – np. „I suggest that he go…”.
Wymagania dotyczące słuchania
Osoba posługująca się angielskim na tym etapie potrafi rozumieć główny sens i szczegóły rozmów oraz programach, które obejmują tematy bardziej abstrakcyjne. Ważna jest umiejętność rozumienia dłuższych wypowiedzi, takich jak wykłady czy nagrania, w których pojawia się szczegółowy tekst i opinie wyrażane przez rodzimych użytkowników języka.
Wymagania dotyczące czytania
Na poziomie średniozaawansowanym uczeń radzi sobie z czytaniem artykułów, raportów i opracowań, które zawierają złożone argumenty. Kluczowa jest umiejętność rozumienia struktury tekstu, kontekstu i punkt widzenia autora. Znajomość angielskiego na poziomie B2 oznacza, że można przyswajać materiały związane z zakresem swojej specjalności i jednocześnie rozumieć teksty popularnonaukowe.
Wymagania dotyczące mówienia
Uczeń jest w stanie brać udział w merytorycznych dyskusjach, przedstawiać własny punkt widzenia i rozważając wady różnych rozwiązań, podawać przykłady oraz kontrargumenty. Na tym etapie umiejętności na poziomie B2 obejmują też zdolność prowadzenia rozmów z native speakerami, nawet jeżeli dyskusja dotyczy złożonych tematów lub obejmuje zakres tematów abstrakcyjnych.
Wymagania dotyczące pisania
Uczeń potrafi pisać zarówno formy krótkie, jak i dłuższe. Może to być esej, e-mail, list formalny lub raport. Kluczowe jest bogate słownictwo tematyczne, umiejętność rozwijania argumentów i tworzenia wypowiedzi, które są pełni zrozumiałe dla rodzimych użytkowników języka angielskiego.
Dlaczego warto dojść do poziomu B2?
Ponieważ dzięki temu uczeń może:
- swobodnie komunikować się w różnych codziennych sytuacjach z rodzimymi użytkownikami języka,
- uczestniczyć w wymianie studenckiej i w procesie rekrutacji na studia zagraniczne,
- podjąć zajęcia prowadzone w języku obcym w krajach anglojęzycznych,
- zdobyć wybrany egzamin potwierdzający solidne podstawy i wysokie kompetencje językowe.
Znajomość angielskiego na poziomie B2 stanowi więc naturalny pomost między szkołą średnią a studiami, a także między nauką języków obcych a praktycznym wykorzystaniem ich w życiu codziennym i zawodowym. To etap, który daje solidne podstawy do dalszej nauki i otwiera drogę do poziomu C1.
Jeżeli chcesz, aby nauka angielskiego stała się dla Twojego dziecka przyjemnością, zapisz je na nasze dedykowane zajęcia z lektorem online. W Novakid dzieci uczą się poprzez zabawę, co sprawia, że nawet w początkowych etapach edukacji szybko osiągają postępy i zaczynają rozumieć oraz używać języka w praktyce. Możesz sprawdzić, jak wyglądają nasze zajęcia, zapisując dziecko na pierwszą darmową lekcję.








