Would i used to – konstrukcje, które przybliżą Cię do płynności językowej
- Co oznacza „used to” w języku angielskim?
- Kiedy używamy „used to”?
- Jaka jest budowa „used to” w zdaniu twierdzącym?
- Jak tworzyć pytania i przeczenia z „used to”?
- Jak odróżnić „used to” od „get used to” i „be used to”?
- Czym różni się „used to” od czasu Past Simple?
- Jakie są wszystkie zastosowania „would”?
- Porównanie „used to” i „would” w tabelce
- „Used to” i „would” – sprawdź, co pamiętasz
- Konstrukcja „used to” służy do opisywania dawnych zwyczajów i stanów, które już nie są aktualne – zarówno czynności, jak i emocji, relacji czy upodobań.
- „Would”, jeśli mówimy o przeszłości, odnosi się wyłącznie do powtarzających się czynności, ale nie może opisywać stanów.
- „Used to” i „Past Simple” różnią się tym, że pierwsza konstrukcja wskazuje na kontrast między przeszłością a teraźniejszością, a druga po prostu informuje o fakcie w przeszłości.
Konstrukcje „used to” i „would” służą do opisywania sytuacji z przeszłości, ale ich zastosowanie nie jest identyczne. Różnią się nie tylko znaczeniem, lecz także kontekstem użycia i rodzajem opisywanych czynności. Właściwe rozróżnienie między nimi jest niezbędne, jeśli chcemy precyzyjnie mówić o dawnych zwyczajach, nawykach lub powtarzalnych zdarzeniach.
Co oznacza „used to” w języku angielskim?
Czasownik „used to” odnosi się do czynności lub opisywania stanów, które miały miejsce w przeszłości, ale obecnie już nie występują.
Można jej używać w odniesieniu do nawyków („She used to play tennis every weekend”), jak i do stanów („I used to live in a big city, but now I live in a small village”). Jest to jedno z najczęściej stosowanych wyrażeń w języku angielskim do opisywania zmian między tym, co było, a tym, co jest obecnie.
Kiedy używamy „used to”?
„Used to” stosujemy, gdy chcemy opisać czynności, które kiedyś były zwyczajne, ale już się nie zdarzają.
Najczęstsze zastosowania:
- Opisywanie dawnych zwyczajów: I used to get up early when I worked in the bakery.
- Opisywanie dawnych stanów: She used to be very shy.
- Podkreślenie zmiany: They used to live in the city, but now they live in the countryside.
Jaka jest budowa „used to” w zdaniu twierdzącym?
Konstrukcja „used to” składa się z podmiotu + „used to” + czasownika w formie podstawowej.
Przykłady:
- I used to go to that school.
- He used to have long hair.
- They used to live in London.
- People used to think about it.
Jak tworzyć pytania i przeczenia z „used to”?
Tworzenie pytań
W pytaniach używamy operatora „did” + „use to” (bez „d” w „used”). Pytania są tworzone w czasie przeszłym prostym (Past Simple), dlatego wymagają użycia „did”.
Schemat:
- Did + podmiot + use to + czasownik w formie podstawowej
Przykłady:
- Did you use to live here?
- Did she use to play the piano?
Z pytaniem szczegółowym:
- Where did you use to go on holidays?
- When did he use to come home from work?
Tworzenie przeczeń
W przeczeniach używamy:
- Podmiot + didn’t + use to + czasownik w formie podstawowej
Przykłady:
- I didn’t use to like coffee.
- He didn’t use to watch TV in the evenings.
- They didn’t use to live in this area.
Tak samo jak w pytaniach – „use” (bez „d”) występuje po „didn’t”, ponieważ operator „did” już wskazuje na czas przeszły.
Jak odróżnić „used to” od „get used to” i „be used to”?
„Used to” opisuje coś, co było typowe w przeszłości. Natomiast „get used to” i „be used to” odnoszą się do przyzwyczajania się do nowych sytuacji.
- Get used to – proces przyzwyczajania się: I got used to getting up early.
- Be used to – stan przyzwyczajenia: I’m used to living in a big city lub w formie pytania: Are you used to having coffee in the afternoon?
Po tych wyrażeniach używamy rzeczownika, zaimka lub czasownika z końcówką „-ing” (np. „doing something”).
Czym różni się „used to” od czasu Past Simple?
„Used to” i Past Simple mogą odnosić się do przeszłości, ale używamy ich w różnych celach. Główna różnica polega na tym, że „used to” podkreśla nawyk lub stan, który już nie występuje, natomiast Past Simple mówi po prostu o konkretnej czynności, która wydarzyła się w przeszłości – bez wskazania, czy była powtarzalna, czy nie.
Co oznacza „would” po polsku?
„Would” jako czasownik modalny może mieć różne znaczenia w zależności od kontekstu. W opisie przeszłości pełni funkcję podobną do „used to”, ale tylko wtedy, gdy odnosi się do powtarzalnych czynności.
Po polsku można je tłumaczyć jako:
- „zwykł coś robić”,
- „miał w zwyczaju”.
Oto przykład, w którym możemy użyć would:
- When we were children, we would play football every evening.
W tym zdaniu „would” nie wyraża trybu warunkowego ani uprzejmej prośby, ale odnosi się do powtarzalnej czynności z przeszłości.
Jakie są wszystkie zastosowania „would”?
Czasownik modalny „would” ma kilka różnych funkcji w języku angielskim, zależnych od kontekstu gramatycznego i znaczeniowego. Poniżej znajdują się wszystkie podstawowe zastosowania tego wyrażenia.
1. Opisywanie powtarzających się czynności w przeszłości
„Would” może zastępować „used to” w opisach nawyków lub rutyn z przeszłości – ale tylko wtedy, gdy chodzi o czynność, nie stan.
Przykłady:
- When we were kids, we would visit our grandparents every weekend.
- Every morning, he would read the newspaper before breakfast.
2. Tryb przypuszczający – sytuacje hipotetyczne
„Would” służy do tworzenia zdań warunkowych (conditionals), w których wyrażamy przypuszczenia.
Przykłady:
- I would go with you if I had time.
- She would help you, but she’s busy.
W takich konstrukcjach „would” często występuje razem z „if” w zdaniu podrzędnym.
3. Uprzejme prośby i pytania
„Would” stosujemy w pytaniach grzecznościowych, by brzmieć mniej bezpośrednio.
Przykłady:
- Would you like some coffee?
- Would you help me with this task?
Ten sposób wyrażania próśb lub ofert jest powszechny w formalnych i neutralnych sytuacjach.
4. Wyrażanie preferencji lub życzeń
„Would” może służyć do wyrażenia wyboru lub uprzejmego życzenia.
Przykłady:
- I would rather stay at home tonight.
- She would prefer tea over coffee.
Używa się tu często struktur „would rather” oraz „would prefer”, które wyrażają osobiste preferencje.
5. Wyrażanie opinii lub przewidywań w przeszłości
Czasownik „would” pojawia się też w narracjach, w których relacjonujemy coś z przeszłości.
Przykłady:
- I thought he would arrive earlier.
- She said she would call me back.
W tym przypadku „would” jest formą przyszłości w przeszłości.
Porównanie „used to” i „would” w tabelce
Poniżej przedstawiamy tabelę porównawczą, która ułatwi zrozumienie i zapamiętanie różnic oraz podobieństw między tymi dwoma konstrukcjami.
Kryterium | Used to | Would |
Znaczenie | Opisuje czynności i stany, które były regularne w przeszłości, ale już nie mają miejsca. | Opisuje czynności, które były regularne w przeszłości, ale nie dotyczy stanów. |
Zastosowanie | Używane do opisywania zarówno powtarzających się czynności, jak i stanów w przeszłości. | Używane wyłącznie do opisywania powtarzających się czynności w przeszłości. Nie używa się go do opisywania stanów. |
Struktura gramatyczna | Podmiot + used to + czasownik w formie podstawowej. Przykład: I used to play football. |
Podmiot + would + czasownik w formie podstawowej. Przykład: I would play football. |
Przykłady zdań po angielsku | She used to live in Paris. We used to be best friends. |
When I was a child, I would visit my grandparents every summer. He would always bring flowers for his wife. |
Polskie tłumaczenia zdań | Ona kiedyś mieszkała w Paryżu. Kiedyś byliśmy najlepszymi przyjaciółmi. |
Kiedy byłem dzieckiem, odwiedzałem dziadków każdego lata. Zawsze przynosił kwiaty dla swojej żony. |
„Used to” i „would” – sprawdź, co pamiętasz
Zanim przejdziesz dalej, zatrzymaj się na chwilę i sprawdź, jak dobrze opanowałeś/aś różnice między konstrukcjami „used to”, „would” i czasem Past Simple. Wszystkie ćwiczenia mają formę zamkniętą – wybierz poprawną odpowiedź i sprawdź się!
Zadanie 1: Wybierz poprawną formę („used to”, „didn’t use to”, „did you use to”)
- I ___ live near the sea, but now I live in the city.
a) used to
b) use to
c) using to - ___ go to this school when you were a child?
a) Were you used to
b) Did you use to
c) Do you used to - She ___ like spicy food, but now she loves it.
a) didn’t used to
b) didn’t use to
c) not used to - We ___ play outside every day after school.
a) would
b) used
c) were used to - They ___ go swimming in the lake, but now they prefer the pool.
a) use to
b) used to
c) are used to
Odpowiedzi
- a
- b
- b
- a
- b
Zadanie 2: Wybierz poprawną opcję („used to” vs „would”)
- When I was younger, I ___ spend hours reading.
a) used to
b) would
c) was used to - Every Christmas, we ___ visit our grandparents.
a) use to
b) would
c) used - My sister ___ cry when she didn’t get what she wanted.
a) would
b) used
c) was used to - He ___ be very shy, but now he’s more confident.
a) would
b) used to
c) used - We ___ take long walks in the evening.
a) did use to
b) would
c) used
Odpowiedzi
- a
- b
- a
- b
- b
Zadanie 3: Wybierz poprawne zakończenie zdania
- I used to play the piano…
a) but now I don’t.
b) when I will have time.
c) because I can. - Did you use to…
a) eats chocolate a lot?
b) live in Spain?
c) are going swimming? - She didn’t use to…
a) be this friendly.
b) being late.
c) was tall. - We would always…
a) take the bus home.
b) took the train.
c) taking the car. - They used to have a dog…
a) before they moved.
b) when they will move.
c) since last week.
Odpowiedzi
- a
- b
- a
- a
- a
Zadanie 4: Rozpoznaj błędną odpowiedź
- a) I used to eat cereal every morning.
b) Did you use to go there?
c) I would be tired after work. - a) She used to be afraid of dogs.
b) He didn’t used to enjoy reading.
c) We would play cards on weekends. - a) Would you like some tea?
b) They used to live abroad.
c) I use to hate running. - a) My brother used to swim a lot.
b) I would get up early every Saturday.
c) Did you used to like school? - a) I can’t get used to the new situation.
b) They would play football after class.
c) He used to working late hours.
Odpowiedzi
- c
- b
- c
- c
- c
Mamy nadzieję, że artykuł był pomocny i rozwiał Twoje wątpliwości dotyczące konstrukcji „used to” i „would”. Ale to dopiero początek językowej przygody Twojego dziecka. Nauka angielskiego nie kończy się na gramatyce – najważniejsze jest, by potrafić używać języka swobodnie i zrozumiale.
W Novakid dzieci uczą się mówić o sobie, swoich nawykach, wspomnieniach i marzeniach – w sposób naturalny, zrozumiały i skuteczny.
Zapisz swoje dziecko na bezpłatną lekcję próbną i przekonaj się, jak szybko zacznie mówić po angielsku!