Scrolltop arrow icon
Prop 1 Prop 2
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne? ✌Zapisz się na bezpłatną lekcję próbną!
Left arrow icon Wszystkie kategorie
Close icon
Aktualności
Nauka angielskiego
Parenting
PL
PL flag icon
Mobile close icon
CTA background
2700 nauczycieli Novakid jest gotowych udzielić lekcji próbnej Twojemu dziecku. Wybierzmy dogodny termin!
2700 nauczycieli Novakid jest gotowych udzielić lekcji próbnej Twojemu dziecku
SPRÓBUJ ZA DARMO
Udostępnij
X share icon
30.09.2024
Time icon 7 min

Formy wyrażania przeszłości w języku angielskim

Spis treści

Opanowanie angielskich czasów przeszłych w języku angielskim to ważny krok na ścieżce do swobodnej komunikacji i lepszego zrozumienia języka w codziennych sytuacjach.

Jeżeli zastanawiasz się, jak opowiadać po angielsku o wydarzeniach, które miały miejsce w przeszłości, w sposób naturalny, precyzyjny i poprawny gramatycznie – ten wpis jest dla Ciebie.

Z artykułu dowiesz się, jak poprawnie stosować różne czasy przeszłe, takie jak Past Simple, Past Continuous, Past Perfect i Past Perfect Continuous, a także konstrukcje Used to, Would oraz formę Be going to używaną w odniesieniu do przeszłości.

Zostań z nami do końca, aby opanować te kluczowe zagadnienia gramatyczne i rozwijać swoje umiejętności językowe z Novakid — to świetna okazja, by uczynić naukę angielskiego zabawną i przyjemną!

Czasy przeszłe w języku angielskim do wyrażania przeszłości

Cztery czasy przeszłe w języku angielskim pozwalają na różne wyrażanie wydarzeń, które miały miejsce w przeszłości. Każdy z czasów przeszłych pełni inną funkcję i żaden z nich nie powinien być używane zamiennie.

Past Simple opisuje czynności zakończone w przeszłości, Past Continuous podkreśla trwanie wydarzenia w określonym momencie, Past Perfect odnosi się do czynności, które miały miejsce przed inną przeszłą czynnością, a Past Perfect Continuous wskazuje na trwającą akcję, która zakończyła się przed innym wydarzeniem.

Różnice w zastosowaniu czasów przeszłych w języku angielskim są kluczowe dla precyzyjnego wyrażania się, dlatego ważne jest, aby dobrze znać ich konstrukcje i używać ich zgodnie z kontekstem. W dalszej części artykułu przyjrzymy się szczegółowo każdemu z tych czasów, ich zastosowaniom i zasadom.

 

Pierwsza lekcja jest darmowa!
Twoje dziecko pokocha angielski!

Past Simple (czas przeszły prosty)

Past Simple to najprostszy czas przeszły, który używany jest do opisywania czynności zakończonych w przeszłości, bez wyraźnego związku z teraźniejszością. Ten czas służy do mówienia o wydarzeniach, które miały miejsce w określonym czasie i zostały zakończone.

Zastosowanie Past Simple

  • Opis czynności, które miały miejsce i zakończyły się w przeszłości: „I visited Paris last year.” (Odwiedziłem Paryż w zeszłym roku.)
  • Seria czynności następujących po sobie: „She opened the door, entered the room, and sat down.” (Otworzyła drzwi, weszła do pokoju i usiadła.)
  • Powtarzalne czynności lub nawyki w przeszłości: „We played football every weekend.” (Graliśmy w piłkę nożną co weekend.)

Budowa zdania z Past Simple

Zdania twierdzące: podmiot + czasownik w formie II (np. „played”, „went”) + reszta zdania.

  • Przykład: I watched a movie yesterday. (Oglądałem wczoraj film.)

Zdania przeczące: podmiot + didn’t + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

  • Przykład: She didn’t go to the party. (Ona nie poszła na przyjęcie.)

Pytania: Did + podmiot + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania?

  • Przykład: Did you see the news? (Czy widziałeś wiadomości?)

Przykłady zdań z Past Simple

  • They finished their homework before dinner. (Oni skończyli pracę domową przed kolacją.)
  • I didn’t meet her at the event. (Nie spotkałem jej na wydarzeniu.)
  • Did he call you yesterday? (Czy on dzwonił do ciebie wczoraj?)

Past Continuous (czas przeszły ciągły)

Past Continuous opisuje czynności, które trwały w określonym momencie w przeszłości. Używany jest do podkreślenia trwania danej akcji lub sytuacji oraz często pojawia się w połączeniu z Past Simple, gdy jedna czynność została przerwana przez inną.

Zastosowanie Past Continuous

  • Opis czynności trwających w określonym momencie w przeszłości: „At 8 PM, I was watching TV.” (O godzinie 20 oglądałem telewizję.)
  • Dwie równocześnie trwające czynności: „She was cooking while I was reading.” (Ona gotowała, podczas gdy ja czytałem.)
  • Czynność przerwana przez inną: „I was walking home when it started to rain.” (Szłam do domu, kiedy zaczęło padać.)

Budowa zdania z Past Continuous

Zdania twierdzące: podmiot + was/were + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania.

  • Przykład: He was studying all night. (On uczył się całą noc.)

Zdania przeczące: podmiot + was/were + not + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania.

  • Przykład: They weren’t listening to the teacher. (Oni nie słuchali nauczyciela.)

Pytania: Was/Were + podmiot + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania?

  • Przykład: Were you sleeping when I called? (Czy spałeś, kiedy dzwoniłem?)

Przykłady zdań z Past Continuous

  • She was working on a project at 5 PM. (Ona pracowała nad projektem o 17:00.)
  • They weren’t watching the game at that time. (Oni nie oglądali meczu o tamtej porze.)
  • Was he driving when the accident happened? (Czy on prowadził samochód, kiedy doszło do wypadku?)

Past Perfect (czas przeszły dokonany)

Past Perfect używany jest do opisania czynności, które miały miejsce i zakończyły się przed innym wydarzeniem w przeszłości. Podkreśla wcześniejsze wystąpienie danej czynności względem innej, opisanej najczęściej w Past Simple.

Zastosowanie Past Perfect

  • Opis czynności, która miała miejsce przed inną czynnością w przeszłości: „By the time we arrived, the movie had already started.” (Kiedy dotarliśmy, film już się zaczął.)
  • Opis doświadczeń życiowych do określonego momentu w przeszłości: „She had never seen the ocean before.” (Ona nigdy wcześniej nie widziała oceanu.)

Budowa zdania z Past Perfect

Zdania twierdzące: podmiot + had + czasownik w III formie (np. „gone”, „seen”) + reszta zdania.

  • Przykład: They had left before I arrived. (Oni wyszli, zanim ja przyjechałem.)

Zdania przeczące: podmiot + hadn’t + czasownik w III formie + reszta zdania.

  • Przykład: We hadn’t eaten anything before dinner. (Nie zjedliśmy nic przed obiadem.)

Pytania: Had + podmiot + czasownik w III formie + reszta zdania?

  • Przykład: Had she ever traveled abroad before? (Czy ona kiedykolwiek podróżowała za granicę wcześniej?)

Przykłady zdań z Past Perfect

  • I had finished my homework before the show started. (Skończyłem pracę domową, zanim zaczęło się przedstawienie.)
  • They hadn’t met before the party. (Oni nie spotkali się przed przyjęciem.)
  • Had he left the office when you called? (Czy on wyszedł z biura, kiedy zadzwoniłeś?)

Past Perfect Continuous (czas przeszły dokonany ciągły)

Past Perfect Continuous opisuje czynność, która rozpoczęła się i trwała przez pewien czas przed innym wydarzeniem w przeszłości. Używany jest, aby podkreślić długość trwania tej czynności.

Zastosowanie Past Perfect Continuous

  • Opis czynności trwającej przed inną czynnością w przeszłości: „She had been working at the company for five years before she resigned.” (Ona pracowała w firmie przez pięć lat, zanim zrezygnowała.)
  • Podkreślenie czasu trwania czynności przed konkretnym momentem: „They had been waiting for hours before the bus arrived.” (Czekali godzinami, zanim przyjechał autobus.)

Budowa zdania z Past Perfect Continuous

Zdania twierdzące: podmiot + had been + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania.

  • Przykład: We had been living in that city for ten years before we moved. (Mieszkaliśmy w tym mieście przez dziesięć lat, zanim się przeprowadziliśmy.)

Zdania przeczące: podmiot + hadn’t been + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania.

  • Przykład: She hadn’t been feeling well for days before she saw a doctor. (Nie czuła się dobrze przez kilka dni, zanim poszła do lekarza.)

Pytania: Had + podmiot + been + czasownik z końcówką -ing + reszta zdania?

  • Przykład: Had they been studying for long before the test? (Czy oni długo się uczyli przed testem?)

Przykłady zdań z Past Perfect Continuous

  • I had been waiting for the train for 30 minutes before it finally arrived. (Czekałem na pociąg przez 30 minut, zanim w końcu przyjechał.)
  • They hadn’t been practicing enough before the game. (Oni nie ćwiczyli wystarczająco przed meczem.)
  • Had you been living there long before you moved? (Czy długo tam mieszkałeś, zanim się przeprowadziłeś?)

Konstrukcja used to oraz would

Konstrukcje used to i would służą do opisywania powtarzających się czynności oraz nawyków, które miały miejsce w przeszłości, ale obecnie już nie mają miejsca. Obie konstrukcje mogą być stosowane do opisywania przeszłych zwyczajów, jednak różnią się w pewnych kontekstach.

Zastosowanie used to i would

  • Used to opisuje zarówno powtarzające się czynności, jak i stany, które miały miejsce w przeszłości, ale obecnie już nie występują. „I used to play football when I was a kid.” (Kiedy byłem dzieckiem, grałem w piłkę nożną.)
  • Would odnosi się głównie do powtarzających się działań w przeszłości, ale nie może być używane do opisywania stanów. „Every summer, we would go to the beach.” (Każdego lata jeździliśmy na plażę.)

Budowa zdania z used to i would:

Used to:

Zdania twierdzące: podmiot + used to + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

  • Przykład: He used to live in London. (On kiedyś mieszkał w Londynie.)

Zdania przeczące: podmiot + didn’t + use to + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

  • Przykład: They didn’t use to play basketball. (Oni nie grali w koszykówkę.)

Pytania: Did + podmiot + use to + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania?

  • Przykład: Did you use to go to this school? (Czy chodziłeś do tej szkoły?)

Would:

Zdania twierdzące: podmiot + would + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

  • Przykład: We would often visit our grandparents in the countryside. (Często odwiedzaliśmy naszych dziadków na wsi.)

Zdania przeczące: podmiot + wouldn’t + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

  • Przykład: He wouldn’t play outside when it rained. (On nie wychodził na dwór, kiedy padało.)

Pytania: Would + podmiot + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania?

  • Przykład: Would she always read books before bed? (Czy zawsze czytała książki przed snem?)

Przykłady zdań z used to i would:

  • I used to have long hair, but now I keep it short. (Miałem kiedyś długie włosy, ale teraz mam krótkie.)
  • They used to live in Spain, but now they are back in Poland. (Mieszkali kiedyś w Hiszpanii, ale teraz wrócili do Polski.)
  • When we were kids, we would play outside until it got dark. (Kiedy byliśmy dziećmi, graliśmy na dworze, aż zrobiło się ciemno.)
  • My dad would always tell us stories before bed. (Mój tata zawsze opowiadał nam historie przed snem.)

Konstrukcja Be going to (w przeszłości)

Konstrukcja be going to w przeszłości służy do wyrażania zaplanowanych wydarzeń, które miały mieć miejsce w przeszłości, ale niekoniecznie doszły do skutku. Używamy jej, gdy chcemy powiedzieć, co ktoś miał zamiar zrobić, lecz ostatecznie tego nie zrobił, bądź wydarzenie nie miało miejsca.

Zastosowanie be going to w przeszłości

  • Be going to w przeszłości opisuje intencje lub plany, które istniały w przeszłości, ale niekoniecznie zostały zrealizowane. „I was going to call you, but I forgot.” (Miałem zamiar do ciebie zadzwonić, ale zapomniałem.)
  • Konstrukcja ta może być używana również do wyrażania przewidywań dotyczących przyszłości z perspektywy przeszłości. „We knew it was going to rain.” (Wiedzieliśmy, że będzie padać.)

Budowa zdania z be going to w przeszłości

Zdania twierdzące: podmiot + was/were + going to + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

  • Przykład: She was going to meet her friend, but she got sick. (Miała spotkać się z przyjaciółką, ale się rozchorowała.)

Zdania przeczące: podmiot + wasn’t/weren’t + going to + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania.

  • Przykład: We weren’t going to buy a new car, but the old one broke down. (Nie zamierzaliśmy kupować nowego samochodu, ale stary się zepsuł.)

Pytania: Was/Were + podmiot + going to + czasownik w formie podstawowej + reszta zdania?

  • Przykład: Were you going to travel abroad? (Czy zamierzałeś wyjechać za granicę?)

Przykłady zdań z be going to w przeszłości

  • I was going to help you, but I was too busy. (Miałem ci pomóc, ale byłem zbyt zajęty.)
  • They were going to go to the party, but it got canceled. (Mieli iść na przyjęcie, ale zostało odwołane.)
  • Was she going to tell you the truth? (Czy miała zamiar powiedzieć ci prawdę?)

Chociaż zasady używania czasów przeszłych w języku angielskim mogą wydawać się skomplikowane na pierwszy rzut oka, systematyczna nauka i regularne powtórki pomogą uczniom zapamiętać najważniejsze reguły. Z czasem stosowanie tych czasów stanie się naturalne, zwłaszcza gdy będziemy wykorzystywać je w praktycznych sytuacjach.

Lekcje angielskiego w Novakid, nastawione na rozmowy z nauczycielami native speakerami, sprzyjają używaniu czasów przeszłych w sposób naturalny, co pozwala dzieciom opowiadać o swoim dniu, wydarzeniach z przeszłości oraz różnych przygodach. Na lekcjach w Novakid nie brakuje takich okazji, ponieważ nauka odbywa się przez gry, zabawy oraz interaktywne ćwiczenia na interaktywnej platformie online.

Angielski z Novakid to najlepszy sposób na bezstresowe i efektywne zanurzenie językowe dla dzieci. Zachęcamy do zapoznania się z programem nauki angielskiego dla siedmiolatków z klasy 1, który pomoże Twojemu dziecku zdobyć pewność w komunikacji już od najmłodszych lat!

Oceń ten post

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Redactor's choice
You might also like
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.
Mamy coś dla Ciebie

Jesteś tutaj, bo chcesz nauczyć się angielskiego?

Mamy nadzieję, że ten artykuł okaże się pomocny!
Masz dzieci?

Jesteś tutaj, bo chcesz, aby Twoje dziecko nauczyło się angielskiego?

Marzysz, aby lekcje angielskiego były łatwe i przyjemne?
Spróbuj z 35% zniżką!

Wybierz powód, dla którego ten artykuł cię zaciekawił:

Marzysz, aby lekcje angielskiego były łatwe i przyjemne?
Spróbuj z 35% zniżką!

Oceń ten artykuł

Oceń ten post

Uzyskaj 35% zniżki z kodem promocyjnym.

Kod promocyjny: SPECIAL