Scrolltop arrow icon
Najlepsza promocja🎁 1 miesiąc BEZPŁATNYCH konwersacji grupowych.
Od lekcji online z native speakerami dzieli Cię jedno kliknięcie
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne?
Wypróbuj za darmo
Udostępnij
X share icon
28.02.2023
Time icon 7 min

Dysleksja u dziecka: objawy, diagnoza i kompleksowe strategie wspierania

Spis treści
  1. Co to jest dysleksja?
  2. Jakie są przyczyny dysleksji?
  3. Jakie są wczesne objawy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym?
  4. Jakie są objawy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym?
  5. Jakie są objawy dysleksji u starszych dzieci i nastolatków?
  6. Jak dysleksja wpływa na psychikę u dzieci?
  7. Jak wygląda nauka języków obcych u dzieci z dysleksją?
  8. Kiedy należy rozpocząć proces diagnozy dysleksji?
  9. Jakie narzędzia i aplikacje technologiczne pomagają w dysleksji?
  10. Jak rodzice mogą wspierać dziecko z dysleksją w domu?
  11. Jakie ćwiczenia na dysleksję wykonywać z dzieckiem?
  12. Jakie są wyzwania edukacyjne związane z dysleksją w szkole?
  13. Jak odróżnić dysleksję od innych zaburzeń uczenia się?
  14. Czy ADHD może współwystępować z dysleksją?
  15. Podsumowanie. Najważniejsze strategie wsparcia dla dziecka z dysleksją

Wiele dzieci na całym świecie ma dysleksję, która NIE jest chorobą, ale stanem układu nerwowego, który może wpłynąć na ich doświadczenie w nauce. W tym wpisie pomożemy Ci zrozumieć, czym jest dysleksja, skąd się bierze, jak rozpoznać objawy dysleksji, gdzie szukać pomocy oraz w jaki sposób wspierać dziecko z dysleksją. Podzielimy się z rodzicami pomysłami, jak pomóc uczniom z dysleksją skutecznie uczyć się i bawić!

Co to jest dysleksja?

Dysleksja to specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania, które pojawiają się mimo prawidłowego rozwoju umysłowego dziecka, właściwych warunków edukacyjnych i środowiskowych. Jest to zaburzenie o podłożu konstytucjonalnym, związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego, które wpływa na percepcję wzrokową, fonologiczną oraz integrację tych procesów. Definicja ta została przyjęta i uznana przez Światową Federację Neurologów.

Dysleksja pojawia się zazwyczaj już we wczesnym dzieciństwie. Jest wywoływana różnicą w sposobie, w jaki mózg przetwarza język, co utrudnia dzieciom z dysleksją dokładne rozpoznawanie i dekodowanie słów.

Dysleksja nie jest związana z inteligencją, a osoby z dysleksją mogą mieć przeciętny lub ponadprzeciętny iloraz inteligencji. Dyslektykiem był np. Albert Einstein. Ciekawostką jest też fakt, że ponad 50% pracowników NASA ma dysleksję. 

Jest to zaburzenie neurologiczne, które bywa dziedziczone. Ryzyko dysleksji wzrasta, gdy rodzice dziecka również są dyslektykami. 

Można je zdiagnozować zarówno u dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Nie ma lekarstwa na dysleksję, ale przy odpowiednim wsparciu rodziców i dopasowanym podejściu do nauczania, uczniowie z dysleksją mogą skutecznie pokonać swoje specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.

Dysleksja jest dość powszechną trudnością w uczeniu się. Dotyka około 15% ludzi na całym świecie. W Polsce 10–15% uczniów ma dysleksję (a nasiloną 3–4%). Czterokrotnie częściej dyslektykami są chłopcy niż dziewczynki. Średnio w każdej polskiej klasie jest 3–4 dzieci dyslektycznych.

Jakie są przyczyny dysleksji?

O przyczynach dysleksji wciąż niewiele wiadomo ze stuprocentową pewnością. Jak podają autorzy artykułu „Czynniki ryzyka wystąpienia dysleksji rozwojowej”:

„Czynniki wpływające na dysleksję mogą się nakładać. Dlatego mówimy o polietiologii dysleksji. Przyjmuje się, że dysleksja jest skutkiem wpływu niekorzystnych czynników na centralny układ nerwowy, co powoduje jego gorsze funkcjonowanie w niektórych zakresach”.

Przyczyny dysleksji są więc wieloczynnikowe i obejmują zarówno uwarunkowania genetyczne, jak i środowiskowe. Dziedziczne uwarunkowanie występuje u około 20–30% dzieci z dysleksją, co oznacza, że w ich rodzinach mogą pojawiać się specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Do innych przyczyn ryzyka zalicza się nieprawidłowy przebieg ciąży i porodu, np. przedwczesny poród, zamartwicę noworodka, niską wagę urodzeniową, a także czynniki środowiskowe takie jak zaniedbania w edukacji, błędy dydaktyczne, brak motywacji czy dwujęzyczne środowisko. Palenie papierosów przez matkę w ciąży również jest powiązane ze zwiększonym ryzykiem dysleksji u dziewczynek. Dysleksja może być powiązana z deficytami funkcji poznawczych, takich jak percepcja wzrokowa, słuchowa, pamięć, uwaga czy motoryka narządów mowy.

Jakie są wczesne objawy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym?

Wczesne objawy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym to między innymi:

  • Opóźniony rozwój mowy, trudności z wymawianiem złożonych słów, błędy gramatyczne oraz problemy z rozróżnianiem podobnych głosek i wydzielaniem sylab.
  • Niska sprawność i koordynacja ruchowa podczas zabaw (np. problemy z klaskaniem w rytm), samoobsługi, rysowania i pisania, a także trudności z wykonywaniem układanek lub odtwarzaniem wzorów graficznych.
  • Mylenie prawej i lewej ręki, oburęczność.
  • Występowanie trudności z koncentracją uwagi, pamięcią słuchową i wzrokową oraz zrozumieniem poleceń.

Te symptomy mogą wskazywać na ryzyko dysleksji i warto wtedy rozpocząć diagnozę specjalistyczną oraz wczesną terapię, gdyż im wcześniej podjęte działania, tym większa szansa na pokonanie trudności w nauce czytania i pisania.

Jakie są objawy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym?

Objawy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym obejmują:

  • Trudności w nauce czytania i pisania, takie jak wolne tempo czytania, błędy w rozpoznawaniu liter, ich omijanie, dodawanie lub zamienianie, a także mylenie liter podobnych kształtem (np. p, b, d, g).
  • Częste błędy ortograficzne i gramatyczne, niewłaściwe łączenie liter, nieczytelne, brzydkie pismo oraz szybkie męczenie się podczas pisania.
  • Problemy z koncentracją, pamięcią słuchową i wzrokową, co utrudnia zapamiętywanie liter, wyrazów i zasad pisowni.
  • Trudności z rozumieniem czytanych tekstów oraz z wykonywaniem zadań wymagających sekwencyjnego myślenia, jak układanki czy wzory graficzne.
  • Opóźniony rozwój mowy, wadliwa wymowa i trudności z artykulacją złożonych słów mogą być nadal obecne.

Te objawy wskazują na specyficzne trudności w uczeniu się, które wymagają specjalistycznej diagnozy i wsparcia terapeutycznego, aby dziecko mogło skutecznie radzić sobie z nauką w szkole.

Jakie są objawy dysleksji u starszych dzieci i nastolatków?

U starszych dzieci i nastolatków dysleksja zwykle nie objawia się już wyłącznie problemami z czytaniem i pisaniem, lecz „przechodzi” także na inne obszary nauki. Trudności w czytaniu pozostają widoczne – młody człowiek czyta wolniej, gubi się w tekście, pomija słowa lub linijki i ma kłopot z analizą dłuższych materiałów. Rozumienie przeczytanych treści bywa powierzchowne, szczególnie gdy tekst jest abstrakcyjny lub wymaga wyciągania wniosków. W piśmie nadal pojawiają się liczne błędy, często pomimo znajomości zasad ortografii, a tempo pisania pozostaje wolne. Charakterystyczne jest także to, że trudności językowe zaczynają wpływać na wyniki z wielu przedmiotów szkolnych.

Najbardziej widoczne jest to w nauce języków obcych, zwłaszcza angielskiego, gdzie uczeń ma trudności z zapamiętywaniem słownictwa, odróżnianiem podobnie brzmiących wyrazów oraz łączeniem wymowy z zapisem. Przyswajanie gramatyki przebiega wolniej, a utrwalanie nowych struktur wymaga znacznie większej liczby powtórzeń. W przedmiotach takich jak biologia czy historia problemem staje się zapamiętywanie złożonej terminologii – nazwy, definicje i daty mieszają się, trudno je odtworzyć w odpowiedniej kolejności, a podobne pojęcia bywają mylone. W geografii dysleksja może objawiać się kłopotami z orientacją na mapie: trudnością w stosowaniu skali, określaniu kierunków i odległości oraz w tworzeniu mentalnych map. W geometrii natomiast pojawiają się problemy z wyobraźnią przestrzenną i analizą figur, co utrudnia zrozumienie pojęć takich jak prostopadłość czy równoległość, a także wykonywanie rysunków geometrycznych.

Starsze dzieci z dysleksją często mają również słabszą pamięć roboczą, co utrudnia zapamiętywanie instrukcji, sekwencji działań czy skomplikowanych definicji. Ich notatki są chaotyczne, a organizacja nauki sprawia im większą trudność. Wszystko to może prowadzić do zmęczenia, spadku motywacji i unikania sytuacji, w których trzeba czytać lub wypowiadać się na forum klasy. Objawy te nie wynikają z braku chęci czy lenistwa, lecz z realnych trudności poznawczych, które stają się bardziej widoczne w starszych klasach, gdy wymagania szkolne rosną, a ilość abstrakcyjnych treści znacząco się zwiększa.

Jak dysleksja wpływa na psychikę u dzieci?

Dysleksja nie jest zaburzeniem intelektu, ale może znacząco wpływać na emocje i samopoczucie dziecka, jeśli trudności szkolne są źle rozumiane lub niewłaściwie wspierane. Do ryzyk psychologicznych związanych z dysleksją zaliczają się m.in.:

  • Obniżona samoocena – dzieci z dysleksją często wkładają ogromny wysiłek w zadania związane z czytaniem i pisaniem, ale ich wyniki bywają gorsze niż u rówieśników. Powtarzające się trudności mogą prowadzić do przekonania „jestem gorszy” lub „nie dam rady”.
  • Lęk szkolny – ciągłe napięcie związane z czytaniem na głos, dyktandami czy ocenami może prowadzić do unikania szkoły, bólu brzucha, problemów ze snem czy nadmiernego stresu związanego z zadaniami domowymi.
  • Zwiększone ryzyko smutku i objawów depresyjnych – utrzymujące się niepowodzenia mimo wysiłku mogą prowadzić do zniechęcenia, poczucia bezradności i wycofania, zwłaszcza jeśli dziecko nie otrzymuje wsparcia lub słyszy krytyczne komentarze.
  • Trudności z motywacją – jeśli dziecko kojarzy naukę z porażką, jego motywacja spada, może też pojawić się bunt lub unikanie zadań szkolnych.

Wbrew stereotypom dysleksja często idzie w parze z wybitnymi zdolnościami w innych obszarach. Wielu badaczy (np. Ronald Davis) zwraca uwagę na specyficzny sposób przetwarzania informacji, który może być ogromnym zasobem.

  • Myślenie obrazowe i intuicyjne – dzieci z dysleksją często „widzą” rozwiązania jako obrazy, schematy lub przestrzenne wyobrażenia. To inny, bardzo wydajny sposób przetwarzania informacji.
  • Rozwinięta wyobraźnia przestrzenna – to może przekładać się na talenty w architekturze, inżynierii, sztuce, projektowaniu, modelowaniu 3D czy nawet strategii w grach.
  • Duża kreatywność – nieszablonowe myślenie i zdolność widzenia problemów z wielu perspektyw to mocna strona wielu dyslektyków.
  • Zdolność dostrzegania wzorców i połączeń – tendencja do myślenia globalnego (holistycznego) pomaga w rozwiązywaniu złożonych problemów, łączeniu faktów i tworzeniu nowych pomysłów.
  • Wytrwałość i odporność – dzieci, które otrzymują dobre wsparcie i pokonują trudności, często rozwijają ponadprzeciętną determinację i umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami.

Jak wygląda nauka języków obcych u dzieci z dysleksją?

Dysleksja wpływa na przetwarzanie językowe, więc przyswajanie języka obcego (zwłaszcza pisanego) może być trudniejsze. Dzieci mierzą się często z:

  • problemami z zapamiętywaniem słówek, szczególnie takich, które nie dają się łatwo skojarzyć z obrazem,
  • trudnościami z rozpoznawaniem i zapisywaniem dźwięków, czyli z tzw. świadomością fonologiczną, co utrudnia wymowę i czytanie,
  • wolniejszym tempem uczenia się gramatyki, bo wymaga ona pracy na sekwencjach i regułach,
  • większym wysiłkiem przy pisaniu, zwłaszcza w językach o skomplikowanej ortografii (angielski jest typowym przykładem),
  • zwiększonym stresem w sytuacjach mówienia, np. przy odpowiedziach ustnych lub czytaniu na głos.

To jednak nie oznacza, że dzieci z dysleksją nie mogą nauczyć się języka obcego — często osiągają dobre lub bardzo dobre rezultaty, jeśli uczą się w dostosowany sposób. Ułatwienia dla uczniów z dysleksją omawiamy dalej.

Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda nauka angielskiego u uczniów z dysleksją.

Kiedy należy rozpocząć proces diagnozy dysleksji?

Proces diagnozy dysleksji należy rozpocząć jak najwcześniej, zwłaszcza gdy wystąpiły wczesne symptomy w wieku przedszkolnym lub podczas pierwszych lat nauki szkolnej. Już na etapie przedszkolnym obserwacje nauczycieli i rodziców mogą wskazywać na ryzyko dysleksji, co warto monitorować. Wczesne objawy, takie jak trudności z rozróżnianiem głosek, opóźniony rozwój mowy, problemy z koordynacją i trudności w nauce liter, powinny stanowić sygnał do podjęcia dalszej diagnostyki lub konsultacji specjalistycznej.

Diagnoza dysleksji – jak przebiega?

Procedura diagnozy dysleksji krok po kroku w poradni psychologiczno-pedagogicznej wygląda następująco (za: strona samorządowa, Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Stoku Lackim):

  1. Zgłoszenia na diagnozę w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się może dokonać rodzic lub prawny opiekun dziecka.
  2. Opinia stwierdzająca specyficzne trudności w uczeniu się może być wydana po przeprowadzeniu przynajmniej dwóch badań w Poradni w okresie od I do VIII klasy.
  3. W przypadku uczniów młodszych (kl. I – III) Poradnia stwierdza ryzyko wystąpienia specyficznych trudności w nauce, w przypadku uczniów starszych (IV – VIII) wskazuje na podejrzenie trudności typu dyslektycznego. Zaleca również podjęcie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, mającej na celu zminimalizowanie lub usunięcie tych trudności. Na terenie Poradni dla uczniów z podejrzeniem trudności typu dyslektycznego oferowane są indywidualne konsultacje ortograficzne.
  4. Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej. Ostateczna więc diagnoza specyficznych trudności w nauce dokonywana jest na II etapie edukacyjnym w przypadku utrzymywania się trudności ucznia pomimo pracy terapeutycznej.
  5. Do Poradni uczeń zgłasza się z rodzicem lub prawnym opiekunem.
  6. Diagnoza dysleksji wymaga przeprowadzenia diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i w razie potrzeby logopedycznej.
  7. Na diagnozę niezbędne jest dostarczenie: opinii szkoły o uczniu (druk dostępny na stronie internetowej Poradni); informacji od specjalistów pracujących z uczniem; wybranych zeszytów szkolnych (do wglądu).
  8. W zależności od potrzeb poradnia może prosić rodzica o zaświadczenie od lekarza specjalisty: neurologa, okulisty czy laryngologa wykluczające podłoże neurologiczne czy wpływ wad wzroku lub słuchu na występowanie trudności szkolnych.
  9. Przy badaniu specyficznych trudności w uczeniu się istotna jest praca samokształceniowa dziecka nad problemem czytania, pisania i liczenia na terenie domu, szkoły czy w Poradni.
  10. Na badanie kontrolne uczeń zgłasza się po wykonaniu zaleceń Poradni i z dowodami pracy w zakresie występujących trudności. Diagnozę kontrolną przeprowadza pedagog. W zależności od potrzeb dokonywana jest również diagnoza psychologiczna.
  11. Opinia stwierdzająca występowanie specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii) raz wydana zachowuje swoją ważność do końca edukacji szkolnej badanego ucznia.

Jakie narzędzia i aplikacje technologiczne pomagają w dysleksji?

Rozwój technologii otworzył nowe możliwości dla dzieci z dysleksją. Wiele aplikacji i narzędzi cyfrowych pomaga w nauce czytania i pisania, dostosowując metody do indywidualnych potrzeb dziecka.

Aplikacje do czytania na głos, takie jak „Voice Dream Reader” czy „NaturalReader”, umożliwiają słuchanie tekstu, co wspiera zrozumienie treści i poprawia płynność czytania. Z kolei programy do konwersji mowy na tekst, np. „Google Voice Typing”, pomagają w pisaniu, eliminując frustrację związaną z ortografią.

Popularne są także gry edukacyjne, które w przyjemny sposób ćwiczą umiejętności językowe. „GCompris” czy „Reading Eggs” oferują interaktywne zadania dostosowane do dzieci z trudnościami w nauce. Warto też korzystać z e-booków z opcją podświetlania czytanego tekstu – pomaga to dziecku śledzić tekst wzrokiem i lepiej rozumieć strukturę zdań.

Jak rodzice mogą wspierać dziecko z dysleksją w domu?

Rodzice mają ogromny wpływ na samopoczucie i rozwój swojego dziecka z dysleksją. Oto, jak możecie wspierać swoją pociechę:

  • Tworzenie bezpiecznej, wspierającej atmosfery – ważne, by dziecko czuło, że nie jest oceniane czy krytykowane za trudności z czytaniem/pisaniem, tylko wspierane. Pochwały za wysiłek, uznanie za każdą próbę mogą bardzo poprawić jego samoocenę.
  • Dostosowanie tempa i formy nauki – warto dawać dziecku więcej czasu na zadania związane z czytaniem i pisaniem, pozwalać na przerwy, dzielić materiał na drobniejsze części. Nie narzucać od razu „typowego” tempa.
  • Metody nauki wielozmysłowej – korzystanie z materiałów wizualnych (ilustracje, mapy myśli, piktogramy), słuchowych (nagrania, audiobooki) i kinestetycznych (pisanie palcem w piasku, rysowanie liter), by dziecko uczyło się przez różne sensoryczne kanały.
  • Codzienna rutyna i struktura – stały plan dnia pomaga zmniejszyć stres: określone pory na naukę, przerwy, zabawę. Stabilność sprzyja regularnej pracy, a jednocześnie daje poczucie bezpieczeństwa.
  • Wsparcie emocjonalne i otwarta rozmowa – rozmawiaj z dzieckiem o jego odczuciach, frustracjach. Pomóż mu zrozumieć, że trudności to nie wina, a dysleksja to tylko inny styl uczenia się. Wspieraj jego mocne strony.
  • Wykorzystanie mocnych stron dziecka – jeśli dziecko jest kreatywne, ma wyobraźnię przestrzenną — zachęcaj do rysowania, modelowania, budowania, projektów plastycznych — to może być dla niego bardziej naturalna droga nauki niż same kartkówki czy czytanie.
  • Współpraca z nauczycielami i specjalistami – by dom uzupełniał to, co dzieje się w szkole; by zadania były dostosowane, a ocena brała pod uwagę wysiłek i postęp, nie tylko „wynik”.

Wsparciem dla dziecka z dysleksją będzie też odpowiednie odżywianie. Dieta może wspierać rozwój mózgu i funkcje poznawcze. Kwasy tłuszczowe Omega‑3 – szczególnie długołańcuchowe: DHA i EPA – są ważnym składnikiem błon komórkowych neuronów; wspierają rozwój układu nerwowego, utrzymanie prawidłowej funkcji mózgu, koncentrację, pamięć i regulację emocji. U dzieci z niedoborem Omega-3 zauważono gorsze wyniki w testach czytania, pamięci roboczej i funkcji poznawczych. Omega-3 mogą także wspomagać równowagę psychiczną – poprawiać nastrój, łagodzić napięcie, stres, a u dzieci – pomagać w koncentracji i nauce. Warto więc, jeśli to możliwe, by dieta dziecka (lub całej rodziny) zawierała regularnie ryby (tłuste ryby morskie), a jeśli spożycie ryb jest rzadkie – rozważyć suplementację DHA/EPA (oczywiście po konsultacji z lekarzem). Dodatkowo – w diecie mogą pomóc orzechy: regularne ich spożycie wiąże się z lepszą pamięcią, uwagą i zdolnością rozwiązywania problemów.

Jakie ćwiczenia na dysleksję wykonywać z dzieckiem?

Oto kilka działań, które pomogą dzieciom z zaburzeniami percepcji i pamięci w osiągnięciu lepszych wyników w szkole. Dysleksja wymaga dodatkowej uwagi i specjalnego podejścia do nauczania, ale przy odpowiednim zaangażowaniu dzieci z dysleksją mogą pokonać problemy z pisaniem i przekręcaniem liter w wyrazach.

Wykorzystanie audiobooków i mediów cyfrowych (metody wspomagające)

Jeśli dziecko z dysleksją czyta z trudem i szybko nudzi się podczas czytania, słuchanie audiobooków może wzbudzić jego zainteresowanie. Jednocześnie takie zajęcia pomagają poszerzyć zasób słownictwa i zwiększyć rozumienie ze słuchu. W ten sposób dziecko nie tylko pozna dużo nowych słów, ale także znacznie szybciej nauczy się rozszyfrowywać nowe wyrazy, nawet przy napotkanych trudnościach.

Terapia i wspomaganie poprzez muzykę (metody sensoryczne)

Lekcje muzyki nie tylko podkreślają mocne strony dziecka, ale także przyczyniają się do rozwoju słuchu fonematycznego. Szereg badań potwierdziło, że przetwarzanie mowy i muzyki odbywa się w tych samych obszarach mózgu. Obszary te odpowiadają za mechanikę mowy, poszukiwanie zgodności między dźwiękami, symbolami i ich złożonymi kombinacjami.

Podczas lekcji angielskiego online w Novakid nauczyciele wykorzystują metodę Reading Through Phonics. Pomaga uczniom z dysleksją dopasować określony dźwięk do danej litery. Na pierwszym etapie dzieci uczą się głównych dźwięków osobno. W drugim etapie uczą się rozróżniania dźwięków w słowach i czytania poszczególnych wyrazów, a dopiero potem uczą się czytać frazy, zdania i całe teksty. Jak mówi ekspertka Adrienne Landry: „Dzięki tej metodzie uczniowie Novakid są w stanie w przyszłości przeczytać nawet nieznane słowa!”.

Metody wizualne: wykorzystanie rysunku i schematów (metody graficzne)

Dziecko z dysleksją może włożyć ogromny wysiłek w przeczytanie rozdziału z podręcznika kilka razy i nie pamiętać ani jednego faktu. Ale jeśli biorą ołówek i rysują słowa i zdania, a nawet komiksy, a następnie próbują opowiedzieć całą historię, informacje stają się całkiem namacalne.

Adrienne Landry dodaje, że myślenie asocjacyjne dziecka jest zaangażowane wówczas w 100% przypadków. Pomaga szybko przyswoić poznany materiał i zapamiętać go na bardzo długi czas.

Kiedy dziecko rysuje lub wykonuje rękodzieło, tworząc jakieś obrazy związane z tematem zadania, lepiej rozumie i zapamiętuje materiał. Dlatego upewnij się, że mały dyslektyk zawsze ma przy sobie ołówki, kredki i flamastry podczas przygotowywania prac domowych.

Działania edukacyjne oparte na komunikacji werbalnej (metody komunikacyjne)

Komunikacyjna metoda nauczania języków obcych z native speakerami jest polecana wszystkim dzieciom, również tym z symptomami dysleksji rozwojowej. 

„Mimika, gesty i obrazki pomogą porozumieć się uczniowi i nauczycielowi. Taki nieprzetłumaczony angielski jest lepiej zapamiętany przez dziecko podświadomie. Z kolei próba odczytania nieznanych słów w formie drukowanej lub elektronicznej przysporzy dziecku jedynie bólu głowy i może spowodować utratę zainteresowania dalszą nauką” – komentuje Adrienne Landry.

Jakie są wyzwania edukacyjne związane z dysleksją w szkole?

Dysleksja znacząco utrudnia życie szkolne i uzyskiwanie dobrych wyników. Oto z czym borykają się dzieci z dysleksją w szkole

1.Trudności w czytaniu i pisaniu

Dysleksja wpływa na tempo i poprawność pracy, dlatego klasyczne wymagania szkolne są dla ucznia szczególnie obciążające. Niesie to m.in. następujące wyzwania:

  • Wolne tempo czytania oznacza, że uczeń potrzebuje więcej czasu na przyswojenie tekstu niż większość klasy.
  • Trudność w dekodowaniu słów utrudnia zrozumienie poleceń, zadań i nowych treści.
  • Utrzymujące się błędy ortograficzne występują nawet mimo dużego wysiłku i regularnych ćwiczeń.

2. Czytanie na głos i wystąpienia ustne

Publiczne czytanie może być dla ucznia ogromnym źródłem stresu i wstydu. Uczeń doświadcza następujących trudnych stanów i sytuacji

  • Lęk przed oceną i ośmieszeniem nasila unikanie sytuacji czytania przy klasie.
  • Trudność w utrzymaniu płynności czytania prowadzi do zacięć, pomyłek i frustracji.
  • Presja czasu podczas odpowiedzi ustnych zmniejsza zdolność koncentracji i pogarsza wynik.

3.Prace klasowe i sprawdziany

Egzaminy szkolne często premiują szybkie czytanie i pisanie, co dla dziecka z dysleksją stanowi realną barierę, na którą składają się m.in.: 

  • Ograniczony czas pracy – sprawia, że uczeń nie jest w stanie ukończyć zadania mimo wiedzy.
  • Kłopot ze zrozumieniem złożonych poleceń – może prowadzić do wykonania zadania niezgodnie z treścią.
  • Większa męczliwość poznawcza – dziecko szybciej się „przeciąża”, popełniając więcej błędów pod koniec pracy.

4.System egzaminacyjny

Egzaminy zewnętrzne są sformalizowane, co utrudnia dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb uczniów z dysleksją. Pojawiają się tu następujące trudności:

  • Sztywne formaty testów (np. wielokrotnego wyboru) nie pozwalają pokazać pełni kompetencji ucznia.
  • Presja wyniku związana z egzaminami wpływa na samopoczucie i motywację.
  • Ograniczona możliwość dostosowań nie zawsze odzwierciedla realne potrzeby dziecka (np. samo wydłużenie czasu bywa niewystarczające).

5.Systemie edukacji a dziecko z dysleksją

Szkoła nie zawsze dysponuje warunkami i wiedzą, by wspierać ucznia z dysleksją adekwatnie do jego trudności. Dzieci napotykają takie trudności, jak:

  • Brak elastyczności w sposobie nauczania (np. dominacja metod opartych na tekście).
  • Niewystarczające szkolenia nauczycieli w zakresie pracy z dysleksją utrudniają realne wsparcie.
  • Duża liczebność klas – ogranicza możliwość indywidualnej pracy z dzieckiem.

6.Wyzwania emocjonalno-społeczne w środowisku szkolnym

Dysleksja to nie tylko „problem z czytaniem” — wpływa również na emocje i relacje. Mogą pojawić się:

  • Poczucie bycia gorszym z powodu gorszych wyników mimo dużego wysiłku.
  • Ryzyko wyśmiewania przez rówieśników w sytuacjach czytania czy pisania.
  • Unikanie aktywności szkolnych z obawy przed kompromitacją lub porażką.

Jak odróżnić dysleksję od innych zaburzeń uczenia się?

Zaburzenie Co to jest? Typowe objawy Co je odróżnia?
Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w czytaniu.
  • wolne tempo czytania
  • trudność w dekodowaniu słów
  • zgadywanie wyrazów
  • problemy ze zrozumieniem tekstu
Kluczowy problem to czytanie — zarówno technika, jak i rozumienie.
Dysortografia Trudności z poprawną pisownią (mimo znajomości zasad).
  • błędy ortograficzne
  • mylenie liter i głosek
  • trudność z zapamiętaniem poprawnej formy wyrazów
Czytanie może być dobre, problem dotyczy pisowni i reguł ortografii.
Dysgrafia Niski poziom graficzny pisma („brzydkie pismo”).
  • nieczytelne, nierówne pismo
  • trudność z utrzymaniem linii i proporcji
  • szybka męczliwość ręki
Problem dotyczy wyglądu pisma, nie czytania ani ortografii.
Dyskalkulia Problemy z operacjami matematycznymi.
  • trudność z liczeniem
  • problemy z tabliczką mnożenia
  • mylenie symboli matematycznych
  • trudność z oceną ilości
Dotyczy wyłącznie matematyki, nie czytania ani pisania.

Czy ADHD może współwystępować z dysleksją?

Tak. Około 25–40% dzieci z dysleksją cierpi również na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) i odwrotnie, około 25% dzieci z ADHD również ma dysleksję.

Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko jest często niespokojne, bardzo rozmowne, łatwo wpada w złość lub frustrację i ma trudności z koncentracją, mogą to być typowe objawy ADHD. Zwykle są zauważalne przed ukończeniem szóstego roku życia i występują w więcej niż jednej sytuacji, w życiu domowym i szkolnym.

Objawy te mogą powodować znaczne trudności w życiu dziecka, takie jak słabe wyniki w szkole, słabe kontakty społeczne z innymi dziećmi i dorosłymi oraz problemy z dyscypliną. Dlatego tak ważne jest, aby rozpoznać objawy i jak najszybciej zwrócić się o wykwalifikowaną pomoc.

Podsumowanie. Najważniejsze strategie wsparcia dla dziecka z dysleksją

Dysleksja, choć nie jest chorobą, potrafi skutecznie obniżyć jakość życia dziecka, a także rzutować na całe dorosłe życie. Dlatego tak ważne jest holistyczne podejście do wsparcia dziecka z dysleksją w domu i w szkole.

Obserwuj, czy dziecko nie przejawia typowych objawów, a gdy tylko pojawią się wątpliwości, szukaj pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych instytucji, organizacji i grup.

Porozmawiaj z nauczycielem dziecka, specjalistą od rozwoju lub korepetytorem, aby uzyskać dodatkową pomoc i wsparcie. Zachęć swoje dziecko, aby dołączyło do grup wsparcia dla dzieci z dysleksją. 

Polskie Towarzystwo Dysleksji zrzesza rodziców dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu czyli dysleksją rozwojową oraz profesjonalistów służących im pomocą: psychologów, logopedów oraz nauczycieli-terapeutów. Ma obecnie oddziały w całej Polsce.

Twórz warunki, w których dziecko może przyswajać wiedzę w sposób zgodny z jego możliwościami. Pamiętaj, aby doceniać wysiłki, a nie tylko rezultaty, oraz nie karać za objawy dysleksji. Odpowiednie wsparcie jest w stanie zniwelować skutki trudności, z jakimi boryka się dziecko z ADHD.

5/5

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Wybierzmy nauczyciela na bezpłatną lekcję próbną Twojego dziecka!
  • Video Preview
  • Video Preview
  • Video Preview
Redactor's choice
Gry i zabawy z dzieckiem
You might also like
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Colombia Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Dzięki ciasteczkom stajemy się dla Ciebie bardziej funkcjonalni

Ciasteczka są jak wisienka na torcie — są idealnym zwieńczeniem dzieła. Naszym celem jest uczynienie z Novakid najlepszej platformy do nauki angielskiego online. A więc, jeśli korzystacie z naszej strony internetowej, pozwólcie ciasteczkom robić swoje — na pewno nie zaszkodzą!

Wraz z naszymi partnerami używamy ciasteczek i podobnych metod gromadzenia danych do ulepszania sposobu korzystania z naszej strony, personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na platformie. Klikając "Zaakceptuj ciasteczka", zgadzasz się na wykorzystywanie swoich danych osobowych oraz ciasteczek do personalizacji reklam, a także udostępniania danych Google. Więcej informacji uzyskasz, zapoznając się z naszą Polityką prywatności i z Polityką prywatności Google.

Możesz spersonalizować swój wybór, klikając "Ustawienia ciasteczek".

Zarządzaj plikami cookie

Więcej informacji o tym, czym są pliki cookie i jak z nimi pracujemy, znajdziesz w naszych Polityka plików cookie i Polityka prywatności