Scrolltop arrow icon
Najlepsza promocja🎁 1 miesiąc BEZPŁATNYCH konwersacji grupowych.
Od lekcji online z native speakerami dzieli Cię jedno kliknięcie
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne?
Zapisz się na bezpłatną lekcję próbną!
Wypróbuj za darmo
Udostępnij
X share icon
30.07.2025
Time icon 7 min

Past Simple i Past Continuous – jak i kiedy ich używać?

Spis treści
  1. Jakie są różnice między Past Continuous i Past Simple?
  2. Kiedy używamy czasu Past Continuous?
  3. Kiedy można użyć czasu Past Simple?
  4. Jak tworzymy zdania w czasie Past Simple?
  5. Jak tworzymy zdania w czasie Past Continuous?
  6. Past Simple vs Past Continuous – tabela porównawcza
  7. Sprawdź, jak dobrze znasz Past Simple i Past Continuous
  8. Mamy nadzieję, że spodobał Ci się ten artykuł…
Takeaways
  • Past Simple i Past Continuous to dwa podstawowe czasy przeszłe w języku angielskim.
  • Past Continuous służy do przedstawiania czynności trwających w określonym momencie w przeszłości, często równoległych lub przerwanych.
  • Past Simple używamy do relacjonowania zakończonych wydarzeń, które miały miejsce jedno po drugim – kluczowy jest tu porządek chronologiczny i fakt ich wystąpienia.

Czas przeszły to podstawa każdej rozmowy o wydarzeniach, które już się zakończyły. W języku angielskim mamy kilka sposobów opowiadania o przeszłości, ale dwa z nich pojawiają się najczęściej: Past Simple i Past Continuous. Jak je rozróżnić? W jakich sytuacjach używać? Jak tworzyć poprawne zdania i nie mylić form? Zapraszamy do lektury! 

Jakie są różnice między Past Continuous i Past Simple?

Past Simple opisuje zakończone czynności w przeszłości. Czasownik ma wtedy formę przeszłą: w przypadku czasowników regularnych dodajemy końcówkę -ed, a w przypadku czasowników nieregularnych używamy drugiej formy.

Przykłady:

  • I walked to school.
  • She visited Paris in 2020.
  • They ate dinner at 7 p.m.

Past Continuous stosujemy, gdy odnosimy się do czynności trwających w określonym momencie w przeszłości. Tworzy się go za pomocą czasownika „to be” w formie przeszłej (was/were) i czasownika z końcówką -ing.

Przykłady:

  • I was cleaning the house.
  • They were watching TV all evening.
  • She was reading when the phone rang.

Ważne: Formy przeszłej czasownika „to be”, czyli „was” używamy w pierwszej i trzeciej osobie liczby pojedynczej (I, he, she, it), a „were” w drugiej osobie liczby pojedynczej i w liczbie mnogiej (you, we, they).

Kiedy używamy czasu Past Continuous?

Czasu Past Continuous używamy, gdy chcemy podkreślić, że coś trwało w określonym momencie w przeszłości lub że dłuższa czynność została przerwana przez krótszą.

Zastosowanie Past Continuous obejmuje chwile, gdy:

  • opisujemy tło wydarzenia (np. She was walking home when it started to rain),
  • mówimy o dwóch równoległych czynnościach (np. I was cooking while he was cleaning),
  • chcemy zaznaczyć, że coś działo się przez dłuższy czas (np. They were playing football all afternoon).

Typowe określniki czasu Past Continuous to: while, when, all evening, all day, at that moment.

Kiedy można użyć czasu Past Simple?

Past Simple służy do opisywania czynności zakończonych, które wydarzyły się w konkretnym momencie.

Używamy go, gdy:

  • podajemy fakty z przeszłości (np. The meeting started at 9 a.m.),
  • opowiadamy o kolejnych wydarzeniach (np. He opened the door, walked in and turned on the light),
  • relacjonujemy zdarzenia, które się zakończyły (np. I visited Rome last year).

Typowe określniki czasu: yesterday, last year, in 2010, a week ago, then, suddenly.

Jak tworzymy zdania w czasie Past Simple?

Zdania w Past Simple są zwykle proste w konstrukcji, ale różnią się nieco w zależności od tego, czy używamy czasownika regularnego czy nieregularnego oraz czy budujemy zdanie twierdzące, przeczące czy pytające.

Tworzenie zdań twierdzących w czasie Past Simple

W Past Simple tworzymy zdania twierdzące, używając drugiej formy czasownika. W przypadku czasowników regularnych tworzymy ją przez dodanie końcówki -ed. Dla czasowników nieregularnych należy znać drugą formę (np. go → went, eat → ate, see → saw).

Przykłady zdań twierdzących:

  • She visited her grandparents last weekend.
  • They watched a movie yesterday evening.
  • We went to the cinema on Friday.
  • I saw her at the station.
  • He played football after school.

Takie zdania opisują zakończone czynności, dlatego Past Simple używamy, gdy chcemy opowiedzieć o tym, co już się wydarzyło. Typowe wyrażenia czasowe, które często towarzyszą temu czasowi, to m.in.: yesterday, last night, last year, in 2005, two days ago, then, at 7 a.m., the day before.

Jak tworzyć przeczenia w czasie Past Simple?

Aby stworzyć zdanie przeczące, potrzebujemy operatora did not (didn’t) oraz czasownika w formie podstawowej (bez końcówki -ed i bez zmian formy). Niezależnie od osoby, czasownik główny po did not zawsze zostaje w bezokoliczniku.

Przykłady przeczeń:

  • I did not go to work yesterday.
  • She didn’t eat breakfast this morning.
  • They didn’t watch the game last night.
  • We did not visit the museum.
  • He didn’t finish his homework.

To ważne, by nie popełniać błędu typowego dla początkujących: po „did not” nie wolno używać drugiej formy czasownika – np. He didn’t went jest błędne.

Jak tworzyć pytania w czasie Past Simple?

Pytania tworzymy również z pomocą operatora did, który stawiamy na początku zdania. Po nim występuje podmiot, a następnie czasownik w formie podstawowej.

Przykłady pytań:

  • Did you watch the match yesterday?
  • Did she visit her parents last weekend?
  • Did they eat lunch at 2 p.m.?
  • Did he call you in the evening?
  • What did you do on your birthday?

Konstrukcja pytająca w czasie Past Simple jest prosta, ale wymaga konsekwentnego stosowania bezokolicznika po operatorze did. W pytaniach typu „Yes/No” zaczynamy od „Did”, natomiast w pytaniach szczegółowych (np. what, where, when, why) słowo pytające stawiamy przed operatorem:

  • When did you leave the house?
  • What did he say?

Warto pamiętać, że zdania pytające i zdania przeczące w czasie Past Simple zawsze zawierają czasownik did, co jednoznacznie sygnalizuje użycie tego czasu.

Jak tworzymy zdania w czasie Past Continuous?

Budowa zdań w Past Continuous opiera się na czasowniku „to be” w czasie przeszłym (was/were) oraz głównym czasowniku z końcówką -ing.

Zdania twierdzące

W czasie przeszłym ciągłym zdania twierdzące budujemy w następujący sposób:

  • I was reading a book all evening.
  • They were going to the cinema.
  • They were watching TV when I came.
  • We were playing outside at 6 p.m.

Czas Past Continuous odnosi się do określonego momentu w przeszłości, np. yesterday at 8, last night, when she called, at that time.

Zdania przeczące

Gdy chcemy wskazać na brak trwania czynności w przeszłości.

  • I was not (wasn’t) sleeping at that moment.
  • They were not (weren’t) working during the break.
  • He wasn’t listening to the teacher.

Zdania pytające

  • What were you doing at 10 a.m.?
  • Were they watching TV when you arrived?
  • Was she studying last night?

W pytaniach i przeczeniach zachowujemy typową strukturę gramatyczną: czasownik „to be” + czasownik z końcówką -ing. Past Continuous używamy tam, gdzie chcemy podkreślić proces, a nie efekt.

Past Simple vs Past Continuous - tabela porównawcza

Kryterium Past Simple Past Continuous
Zastosowanie Zakończone czynności w przeszłości Opisywanie czynności trwających w określonym momencie
Przykład She left the house at 7. She was leaving the house when it started raining.
Czasownik Druga forma (went, saw, ate) was/were + czasownik z końcówką -ing
Pytania Did + bezokolicznik Was/Were + podmiot + -ing
Przeczenia Didn’t + bezokolicznik Wasn’t/Weren’t + czasownik -ing
Użycie Fakty, sekwencje, pojedyncze zdarzenia Tło, proces, czynność przerwana inną

Sprawdź, jak dobrze znasz Past Simple i Past Continuous

Zadanie 1: Wybierz poprawną formę czasownika

  1. I ___ (watch) TV when you called.
    a) watched
    b) was watching
    c) am watching
  2. They ___ (go) to Paris last summer.
    a) were going
    b) go
    c) went
  3. While she ___ (read), the dog started barking.
    a) read
    b) was reading
    c) is reading
  4. We ___ (not visit) them yesterday.
    a) weren’t visiting
    b) didn’t visit
    c) hadn’t visited
  5. Tom ___ (cook) dinner when I got home.
    a) was cooking
    b) cooked
    c) cooks
Odpowiedzi Arrow icon
  1. b) was watching
  2. c) went
  3. b) was reading
  4. b) didn’t visit
  5. a) was cooking

Zadanie 2: Wybierz właściwe zdanie

  1. a) She was play tennis yesterday.
    b) She played tennis yesterday.
    c) She playing tennis yesterday.
  2. a) I was cleaning the house when he arrived.
    b) I clean the house when he arrived.
    c) I cleaned the house when he was arriving.
  3. a) They were go to the cinema.
    b) They go to the cinema yesterday.
    c) They went to the cinema yesterday.
  4. a) What did you do at 7 p.m.?
    b) What were you did at 7 p.m.?
    c) What you did at 7 p.m.?
  5. a) He didn’t went to school last Monday.
    b) He didn’t go to school last Monday.
    c) He doesn’t went to school last Monday.
Odpowiedzi Arrow icon
  1. b) She played tennis yesterday.
  2. a) I was cleaning the house when he arrived.
  3. c) They went to the cinema yesterday.
  4. a) What did you do at 7 p.m.?
  5. b) He didn’t go to school last Monday.

Zadanie 3: Zaznacz zdania w czasie Past Continuous

  1. I was reading a book when the phone rang.
  2. They played chess all evening.
  3. We were studying at 10 p.m.
  4. You ate dinner very late.
  5. She was watching TV when I came in.
Odpowiedzi Arrow icon

Zadanie 4: Uzupełnij luki – wybierz Past Simple lub Past Continuous

  1. While we ___ (walk), it started to rain.
  2. They ___ (have) dinner when we called them.
  3. I ___ (not hear) what she said.
  4. He ___ (sleep) when the dog barked.
  5. She ___ (visit) her grandma last weekend.
Odpowiedzi Arrow icon
  1. were walking
  2. were having
  3. didn’t hear
  4. was sleeping
  5. visited

Mamy nadzieję, że spodobał Ci się ten artykuł…

…a jeśli Twoje dziecko zaczyna naukę angielskiego i chcesz, by od razu rozumiało zasady gramatyki w sposób praktyczny i przejrzysty, zajęcia w Novakid mogą być strzałem w dziesiątkę. Uczymy przez kontekst, zabawę i codzienne sytuacje, dzięki czemu dzieci bardzo szybko przyswajają wiedzę.

Zapisz dziecko na zajęcia z angielskiego w Novakid i przekonaj się, że nauka może być naprawdę skuteczna i przyjemna.

4.2/5

Questions and answers

Jeśli mówimy o czynności trwającej w danym momencie, używamy czasu Present Continuous (dla teraźniejszości) lub Past Continuous (dla przeszłości). Gdy natomiast opisujemy coś, co dzieje się regularnie albo wydarzyło się i zakończyło, sięgamy po Present Simple (dla nawyków i faktów) lub Past Simple (dla zakończonych zdarzeń z przeszłości).

Past Simple stosujemy do wydarzeń z przeszłości, Present Continuous – do czynności trwających teraz, w chwili mówienia.

Past Simple opisuje czynność zakończoną, np. I cooked dinner, a Past Continuous – czynność trwającą w danym momencie, np. I was cooking dinner at 6 p.m.

Wybierzmy nauczyciela na bezpłatną lekcję próbną Twojego dziecka!
  • Video Preview
  • Video Preview
  • Video Preview
Redactor's choice
You might also like
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Colombia Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Dzięki ciasteczkom stajemy się dla Ciebie bardziej funkcjonalni

Ciasteczka są jak wisienka na torcie — są idealnym zwieńczeniem dzieła. Naszym celem jest uczynienie z Novakid najlepszej platformy do nauki angielskiego online. A więc, jeśli korzystacie z naszej strony internetowej, pozwólcie ciasteczkom robić swoje — na pewno nie zaszkodzą!

Wraz z naszymi partnerami używamy ciasteczek i podobnych metod gromadzenia danych do ulepszania sposobu korzystania z naszej strony, personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na platformie. Klikając "Zaakceptuj ciasteczka", zgadzasz się na wykorzystywanie swoich danych osobowych oraz ciasteczek do personalizacji reklam, a także udostępniania danych Google. Więcej informacji uzyskasz, zapoznając się z naszą Polityką prywatności i z Polityką prywatności Google.

Możesz spersonalizować swój wybór, klikając "Ustawienia ciasteczek".

Zarządzaj plikami cookie

Więcej informacji o tym, czym są pliki cookie i jak z nimi pracujemy, znajdziesz w naszych Polityka plików cookie i Polityka prywatności