Scrolltop arrow icon
Najlepsza promocja🎁 1 miesiąc BEZPŁATNYCH konwersacji grupowych.
Od lekcji online z native speakerami dzieli Cię jedno kliknięcie
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne?
Wypróbuj za darmo
Udostępnij
X share icon
22.03.2024
Time icon 8 min

Kiedy i jak wprowadzić dziecko w cyfrowy świat?

Spis treści
  1. W jakim wieku należy wprowadzić ekran do życia dziecka?
  2. Kiedy dziecko jest gotowe na wejście do świata online? 10 warunków gotowości cyfrowej
  3. Jak ekran wpływa na rozwój dziecka?
  4. Pasywna konsumpcja ekranowa a aktywna twórczość – jaka jest różnica?
  5. Jak bezpiecznie wprowadzić dziecko w cyfrowy świat?
  6. Jak można zadbać o bezpieczeństwo dziecka w Internecie? 10 zasad cyberbezpieczeństwa
  7. Na jakie zagrożenia w sieci mogą trafić dzieci?
  8. Jak kontrolować czas ekranowy dziecka?
  9. Jakich jest 5 najważniejszych zaleceń ekspertów dotyczących użytkowania mediów elektronicznych?
  10. Rola szkoły i pediatrów w edukacji cyfrowej dziecka
  11. Podsumowanie. Zrównoważone wprowadzenie dziecka w cyfrowy świat

W dobie wszechobecnej technologii umiejętne zarządzanie pierwszymi krokami malucha w wirtualnej rzeczywistości może mieć znaczący wpływ na jego przyszłe nawyki, bezpieczeństwo oraz zdolność krytycznego myślenia. Stopniowe i świadome wprowadzanie dziecka do świata cyfrowego pod kontrolą rodziców pozwala na zbudowanie solidnych podstaw do korzystania z nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, rozrywkowych, ale i komunikacyjnych.

Umożliwia to również ochronę przed potencjalnymi zagrożeniami płynącymi z sieci, nauczając jednocześnie odpowiedzialności i samodzielności. Dlaczego jest to tak ważne i jak podejść do tego zadania z troską, aby technologia stała się wsparciem, a nie przeszkodą w zdrowym rozwoju? Odpowiedź na te pytania jest kluczowa, by wyznaczyć młodemu użytkownikowi technologii ścieżkę, która będzie bezpieczna, edukacyjna i dostosowana do jego wieku oraz potrzeb.

W tym artykule sprawdzimy, jak bezpiecznie wprowadzić przedszkolaka w cyfrowy świat i jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w sieci.

W jakim wieku należy wprowadzić ekran do życia dziecka?

Zgodnie ze wskazówkami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dzieci poniżej drugiego roku życia nie powinny mieć kontaktu z ekranami. To krytyczny czas, kiedy rozwija się mózg dziecka, a zbyt wczesne eksponowanie na ekran może niekorzystnie wpłynąć na ten proces.

Dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat zalecany czas spędzany przed ekranem to maksymalnie jedna godzina dziennie. Jest to związane nie tylko z potencjalnymi negatywnymi skutkami zdrowotnymi, ale także z koniecznością zapewnienia odpowiedniej jakości treści, które wpłyną na rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka.

Eksperci oraz organizacje jak WHO i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę podkreślają, że im późniejszy i mniej intensywny kontakt dziecka z ekranami, tym lepiej dla jego rozwoju, a najlepiej stosować zasadę: żadnych ekranów do 3. roku życia, a nawet do 5–6 lat w rodzinach, które mogą to sobie pozwolić.

Kiedy można dać dziecku do zabawy tablet lub telefon?

Światowa Organizacja Zdrowia podkreśla, by do 2. roku życia unikać ekspozycji na ekrany, natomiast dla starszych dzieci stopniowo zwiększać czas spędzany przed nimi – od 15 minut dla maluchów po godzinę dziennie w wieku przedszkolnym, aż do maksymalnie dwóch godzin dla dzieci w wieku szkolnym. Kontakt z ekranami powinien być nadzorowany przez rodzica.

Ważne jest, aby technologia nie stała się tylko sposobem na zajęcie dziecka, lecz narzędziem wspomagającym rozwój. Jak ostrzega Anna Rywczyńska z Polskiego Centrum Programu Safer Internet, NASK, pozostawienie dziecka samego z urządzeniem może sprowadzić technologię do roli czystego „zabijacza czasu”. Urządzenie powinno być zawsze używane po coś, nie dla samego kontaktu z ekranem i zajęcia uwagi dziecka. 

Odpowiedzialne wprowadzanie najmłodszych w świat cyfrowy wymaga od rodziców aktywnego udziału, dobierania edukacyjnych i rozwojowych treści oraz uczenia dziecka, że technologia to nie tylko rozrywka, ale również narzędzie nauki i kreatywności.

Kiedy dziecko jest gotowe na wejście do świata online? 10 warunków gotowości cyfrowej

Nie ma uniwersalnego wieku, który byłby odpowiedni dla każdego dziecka, a decyzja o tym, kiedy dziecko może zacząć korzystać z internetu, powinna być podjęta indywidualnie, z uwzględnieniem jego dojrzałości, odpowiedzialności oraz umiejętności krytycznego oceniania treści.

Badania, jak np. opublikowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, pokazują, że większość dzieci zaczyna korzystać z internetu już na etapie edukacji podstawowej. Według ankiety przeprowadzonej przez PCMag Tech Parenting, wielu rodziców uważa, że optymalnym momentem jest wiek 10 lat. Niemniej jednak niezwykle ważne jest odpowiednie stosowanie narzędzi kontroli rodzicielskiej, aby nie naruszać prywatności dziecka, a jednocześnie chronić je przed zagrożeniami internetu.

Funkcjonowanie w świecie online wymaga pewnego stopnia dojrzałości poznawczej oraz społecznej, a także odpowiedniego zaplecza w postaci wsparcia rodziców. Oceń swoje dziecko według poniższych kryteriów:

  • Rozumienie prywatności (tzw. privacy literacy)

Dziecko powinno:

  • rozumieć różnicę między informacją prywatną a publiczną,
  • wiedzieć, że raz udostępniona informacja może pozostać w sieci na stałe,
  • potrafić wskazać dane, których nigdy nie wolno ujawniać (adres, szkoła, dane rodziców, numery kont, zdjęcia dokumentów).

Badania EU Kids Online oraz UNICEF wskazują, że umiejętność odróżniania treści prywatnych od publicznych rozwija się zwykle około 8–10 roku życia, ale jest mocno zależna od edukacji rodziców.

  • Rozumienie konsekwencji działań online

Dziecko powinno:

  • przewidywać skutki publikowania zdjęć, komentarzy czy lokalizacji,
  • rozumieć, że „anonimowość” online jest ograniczona,
  • wiedzieć, że treści mogą zostać wykorzystane przez innych (np. do cyberprzemocy).

Psychologia rozwojowa pokazuje, że zdolność przewidywania konsekwencji (funkcje wykonawcze) stabilizuje się w okolicach 10–12 lat.

  • Umiejętność krytycznej oceny informacji

Dziecko jest gotowe, jeśli:

  • potrafi odróżnić reklamę od treści informacyjnej,
  • wie, że nie wszystko w internecie jest prawdziwe,
  • rozumie podstawowe mechanizmy manipulacji (fake news, clickbait).

Dekodowanie intencji nadawcy kształtuje się ok. 9–11 roku życia, według badań o piśmienności medialnej (media literacy).

  • Samokontrola i regulacja emocji

Dojrzałość poznawcza obejmuje:

  • zdolność przerwania aktywności online,
  • odporność na natychmiastowe gratyfikacje (np. „jeszcze tylko 5 minut”),
  • kontrolę impulsywności (np. niepisanie pod wpływem emocji).

Samokontrola rozwija się stopniowo i osiąga względną stabilność około 10–12 lat, choć w pełni dopiero w późnej adolescencji.

  • Zrozumienie norm społecznych w sieci

Dziecko powinno:

  • znać zasady netykiety,
  • rozumieć, czym jest cyberprzemoc, hejt oraz że komunikacja pisemna różni się od rozmowy twarzą w twarz,
  • potrafić odpowiednio reagować (zgłaszanie, blokowanie, informowanie dorosłego).

Badania nad kompetencjami społecznymi wskazują, że w wieku 8–12 lat dzieci zaczynają rozumieć złożoność relacji online.

  • Umiejętność proszenia o pomoc

Gotowość obejmuje:

świadomość, że w internecie mogą pojawić się sytuacje niebezpieczne,

gotowość zgłoszenia dorosłemu, jeśli coś je przestraszy, zawstydzi lub zaniepokoi,

brak wstydu przed mówieniem o trudnych sytuacjach.

UNICEF i WHO wskazują, że umiejętność sygnalizowania zagrożeń jest kluczowa dla bezpieczeństwa online.

  • Empatia i odpowiedzialność za innych

Dziecko powinno:

  • rozumieć, że słowa online mogą ranić,
  • wiedzieć, że udostępnianie zdjęć innych osób wymaga zgody,
  • brać odpowiedzialność za swoje komentarze i działania.

Zdolność przyjmowania perspektywy innych zazwyczaj wzmacnia się w wieku 9–12 lat.

Kryteria praktyczne

  • Umiejętność zarządzania czasem ekranowym

Dziecko jest gotowe, jeśli:

  • potrafi samodzielnie trzymać się ustalonych limitów,
  • akceptuje przerwy od technologii bez silnych emocji.
  • Znajomość podstaw cyberbezpieczeństwa

Dziecko powinno znać:

  • mocne hasła i zasady ich tworzenia,
  • konieczność aktualizacji urządzeń,
  • ryzyko kontaktów z nieznajomymi.
  • Stabilna komunikacja z dorosłym

Warunkiem jest:

  • otwarta relacja z rodzicem/opiekunem dotycząca internetu,
  • brak kłamstw na temat tego, co dziecko robi online.

Jak ekran wpływa na rozwój dziecka?

Nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych może prowadzić do szeregu problemów zdrowotnych i rozwojowych, w tym zaburzeń snu spowodowanych nadmierną ekspozycją na niebieskie światło ekranów, które zakłóca naturalny rytm dobowy. Canadian Paediatric Society podaje, że nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych negatywnie wpływa na jakość snu oraz na regenerację organizmu dziecka. Szczególnie silny negatywny wpływ mają ekrany używane tuż przed zaśnięciem.

Problemy ze wzrokiem, takie jak zmęczenie oczu czy pogorszenie się ostrości wzroku, są również często spotykane u młodych użytkowników. Ponadto, brak aktywności fizycznej związany z długotrwałym siedzeniem przed ekranem może przyczyniać się do problemów z nadwagą lub otyłością.

Aspekty psychologiczne, takie jak agresja czy nadmierna pasywność, mogą być wynikiem interakcji z nieodpowiednimi treściami lub przebodźcowaniem.

Jednakże, umiejętne korzystanie z technologii może mieć i pozytywne konsekwencje dla rozwoju dziecka. Edukacyjne aplikacje i gry, odpowiednio dobrane treści filmowe mogą pobudzać wyobraźnię, wspierać rozwój językowy, matematyczny czy nawet umiejętności społeczne. Kluczem jest moderacja i kontrola jakości treści, z jakimi dziecko ma kontakt.

Rodzice powinni wybierać aplikacje i gry, które są zaprojektowane z myślą o rozwoju dzieci, wspierające naukę przez zabawę, a nie te, które zabijają wyobraźnię i są przebodźcowujące.

Jak czytamy w raporcie „Urządzenia ekranowe w rękach dzieci w wieku 0–6 lat – zagrożenia, szanse, postulaty profilaktyczne”:

[…] intensywne korzystanie młodszych dzieci z ekranowych urządzeń mobilnych lub dostęp do niedopasowanych do ich wieku treści mogą powodować zaburzenia koncentracji. Na dalszym etapie rozwoju dzieci taka sytuacja może doprowadzić do trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania oraz nawiązywaniu kontaktów społecznych. Nadmiarowy czas spędzany przed ekranami, szczególnie przed snem, ujemnie wpływa na jakość snu, a w konsekwencji – na regenerację organizmu dziecka (Canadian Paediatric Society, 2017). Badania pokazują

również, że taki sposób dostępu do urządzeń ekranowych uszkadza wzrok (Rechichi, De Mojà, Aragona, 2017). Wodzenie palcami po ekranach przez najmłodsze dzieci stanowi również zagrożenie dla rozwoju tzw. motoryki małej, czyli sprawności palców i rąk (Hill, 2018)

Aby technologia służyła rozwojowi dziecka, ważne jest, aby:

  • Ograniczyć czas spędzany przed ekranem zgodnie z zaleceniami wiekowymi, dbając o to, by nie wpływało to negatywnie na ilość i jakość snu dziecka.
  • Wybierać treści o wysokiej wartości edukacyjnej, które wspierają rozwój intelektualny i emocjonalny.
  • Zachęcać do aktywności fizycznej jako przeciwwagi dla czasu spędzanego przed ekranem, aby przeciwdziałać negatywnym skutkom siedzącego trybu życia.
  • Monitorować i omawiać treści, z którymi dziecko ma kontakt, aby unikać negatywnych wpływów i wykorzystać możliwość nauki i rozwoju.
  • Być świadomym zagrożeń związanych z kontaktami z nieznajomymi w Internecie i uczyć dziecko, jak bezpiecznie korzystać z sieci.

Podchodząc do technologii z umiarem, odpowiednią wiedzą i świadomością, rodzice mogą pomóc dziecku wykorzystać jej potencjał do wszechstronnego rozwoju, jednocześnie minimalizując ryzyko negatywnych skutków.

Pasywna konsumpcja ekranowa a aktywna twórczość – jaka jest różnica?

Pasywna konsumpcja ekranowa to korzystanie z mediów, w którym dziecko przyjmuje treści bez interakcji, analizy i własnego wkładu.

Przykłady: oglądanie filmów, scrollowanie, oglądanie transmisji, przeglądanie zdjęć, gra polegająca głównie na obserwowaniu.

Aktywna twórczość ekranowa to korzystanie z technologii, w którym dziecko tworzy, buduje, analizuje, projektuje lub wchodzi w interakcję w sposób wymagający zaangażowania poznawczego.

Przykłady: tworzenie muzyki, projektowanie grafik, montaż filmów, programowanie, pisanie, budowanie światów w grach typu Minecraft, tworzenie animacji, rozwiązywanie problemów w grach logicznych.

Obszar Pasywna konsumpcja Aktywna twórczość
Poziom zaangażowania poznawczego Niski – dziecko odbiera treści bez potrzeby myślenia Wysoki – dziecko myśli, analizuje, planuje
Rola dziecka Odbiorca Twórca / aktywny uczestnik
Wpływ na uwagę Skraca zdolność koncentracji, sprzyja szybkim bodźcom Wymaga skupienia, wydłuża zdolność koncentracji
Rozwój językowy Ograniczony – ekspozycja bez aktywnego użycia Rozwój poprzez pisanie, opowiadanie, komunikację
Rozwój kreatywności Minimalny – gotowe treści Silny – dziecko tworzy własne pomysły
Regulacja emocji Może prowadzić do przebodźcowania Wspiera poczucie sprawczości i kompetencji
Wpływ na pamięć Treści przelotne, słabe utrwalenie Utrwalanie poprzez działanie i rozwiązywanie problemów
Interakcje społeczne Bierne – brak dialogu i współpracy Często aktywne – wspólne tworzenie, projektowanie
Zależność od bodźców Wysoka – algorytmy wzmacniają bierne konsumowanie Niska – dziecko działa z własnej inicjatywy
Potencjał edukacyjny Ograniczony, jednostronny Wysoki – uczenie się przez działanie (learning by doing)

Jak bezpiecznie wprowadzić dziecko w cyfrowy świat?

Wprowadzenie dziecka w cyfrowy świat wymaga od rodziców odpowiedzialności i świadomego podejścia. Oto kilka praktycznych porad, które pomogą bezpiecznie wprowadzić nasze dzieci w cyfrowy świat:

  1. Nie demonizuj technologii. Traktuj technologię jako narzędzie edukacyjne i źródło konstruktywnej rozrywki, a nie tylko zagrożenie.
  2. Wyznaczaj granice. Ustal zasady dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, które będą dostosowane do wieku dziecka i jego potrzeb. Dla maluchów do 4. roku życia maksymalnie jedna godzina dziennie, najlepiej podzielona na krótsze sesje.
  3. Świadomie wybieraj rozrywkę: Wybieraj aplikacje, gry i programy, które oferują coś więcej niż tylko rozrywkę. Szukaj treści o walorach edukacyjnych i wychowawczych, które wspierają rozwój umiejętności kognitywnych i emocjonalnych.
  4. Rozmawiaj o treściach. Omawiaj z dzieckiem oglądane programy, gry i aplikacje. To doskonały sposób na rozwijanie krytycznego myślenia oraz umiejętności komunikacyjnych.
  5. Zapewnij opiekę. Aktywnie uczestnicz w cyfrowych aktywnościach dziecka. To, jak podróż – aby ograniczyć ryzyko, warto przez jakiś czas towarzyszyć dziecku w jego wirtualnej podróży, wspólnie eksplorując treści.
  6. Bądź przykładem. Dzieci naśladują dorosłych, dlatego pokaż im, jak można odpowiedzialnie korzystać z technologii. Ogranicz własny czas spędzany przed ekranem, kiedy dziecko jest obok Ciebie.
  7. Edukuj. Wykorzystaj dostępne zasoby, takie jak kursy online lub książki, które uczą dziecko bezpiecznego i świadomego korzystania z internetu i urządzeń cyfrowych.
  8. Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i może potrzebować indywidualnego podejścia. Dostosowując te porady do potrzeb i charakteru swojego dziecka, możesz pomóc mu bezpiecznie poruszać się w cyfrowym świecie, jednocześnie maksymalizując korzyści dla jego rozwoju.

Specjaliści zaznaczają, że podczas wprowadzania dziecka w świat technologii niezwykle ważne jest, aby skupić się na jakości oraz edukacyjnej wartości prezentowanych materiałów. Dzięki temu technologia staje się narzędziem wspierającym rozwój, a nie tylko źródłem rozrywki. Selekcjonowanie aplikacji, gier czy programów edukacyjnych, które rozwijają kreatywność, myślenie krytyczne i umiejętności społeczne, może mieć pozytywny wpływ na wszechstronny rozwój dziecka.

Warto pamiętać, że kluczem jest równowaga między życiem cyfrowym a aktywnością fizyczną, interakcjami społecznymi oraz innymi formami nauki i zabawy. Dostosowanie czasu spędzanego przed ekranem do wieku i potrzeb dziecka, a także wspólne spędzanie czasu z technologią jako rodzina, może przynieść najlepsze efekty w edukacji cyfrowej najmłodszych.

 

Jak można zadbać o bezpieczeństwo dziecka w Internecie? 10 zasad cyberbezpieczeństwa

Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka w Internecie jest kluczowym zadaniem każdego rodzica. Pierwszym krokiem jest aktywne uczestnictwo w cyfrowym życiu dziecka, co pozwala na monitorowanie i ocenę treści, z którymi dziecko się kontaktuje. Następnie, warto nauczyć dziecko zasad bezpiecznego korzystania z sieci, w tym ochrony prywatności i unikania niebezpiecznych interakcji online.

Ustawienie odpowiednich filtrów rodzicielskich i kontroli dostępu na urządzeniach, których używa dziecko, pomoże ograniczyć dostęp do nieodpowiednich treści. Dodatkowo, otwarta komunikacja i budowanie zaufania zachęca dzieci do dzielenia się swoimi doświadczeniami w internecie, co ułatwia interwencję w razie problemów. 

Oto 10 podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa – przydają się zarówno dzieciom, jak i rodzicom!

1. Nie zapisuj haseł na kartce i nie trzymaj ich w widocznym miejscu

Mnogość haseł, które każdego dnia wykorzystujemy na różnych stronach internetowych, może przyprawić o zawrót głowy. Stąd też zapisywanie wszystkich haseł na kartce i trzymanie ich w “bezpiecznym” miejscu, tak aby zawsze mieć do nich szybki dostęp, wydaje się niezwykle kuszące. Jednakże jest to szalenie niebezpieczne i lekkomyślne.

Kartkę z hasłami łatwo jest zgubić i bardzo szybko może ona wpaść w niepożądane ręce. Trzymanie w widocznym miejscu wszystkich naszych dostępów online to raj dla hakera. Z taką wiedzą może zdziałać wiele złego, np. okraść nas ze wszystkich pieniędzy trzymanych w banku, wyłudzić pieniądze od naszych znajomych poprzez media społecznościowe, ukraść nasze dane wrażliwe, czy zawirusować cały nasz komputer.

2. Nie używaj jednego hasła do wszystkich kont

W internecie nie należy też stosować jednego hasła do wszystkich kont. W momencie, gdy haker złamie hasło na jednym portalu, zyskuje dostęp do wszystkich pozostałych stron, na których logujesz się tym samym hasłem. Używanie kombinacji różnych haseł opartych na jednym wyrazie, np. “adrianna1”, “adrianna2”, “adrianna3” też nie jest najlepszym wyborem. Haker, znając nawet jedno powtarzające się w hasłach słowo, jest w stanie bardzo szybko wykreować sekwencje podobnych haseł i może szybko złamać dostępy do pozostałych kont.

Dobrym pomysłem jest generowanie unikatowych haseł dla każdej strony, na której się logujemy i trzymanie ich w wirtualnym portfelu z ukrytym podglądem. Świetną aplikacją do takiego przechowywania “zakodowanych” haseł w jednym, bezpiecznym miejscu jest LastPass. Narzędzie jest darmowe, dlatego warto zacząć z niego korzystać jak najszybciej!  

3. Nie loguj się na niezaufanych urządzeniach

Potencjalnie niebezpieczne jest również logowanie się do swoich kont na portalach społecznościowych na obcych komputerach i w miejscach publicznych. Przykładowo, nawet jeżeli podczas logowania na obcym urządzeniu zadbasz o poprawne wylogowanie się, wyczyszczenie historii przeglądarki i usunięcie swoich danych, to nigdy nie masz 100% gwarancji, że podczas wpisywania hasła do portalu, na skrzynkę mailową czy na konto bankowe, ktoś akurat za za Tobą nie stał i nie podpatrzył, jakie wpisujesz hasło. 

 Jeżeli używamy jednego hasła do wielu stron internetowych, jesteśmy narażeni na bardzo duże niebezpieczeństwo utraty pieniędzy z konta czy nieuczciwego wykorzystania naszych danych w sieci. Do bankowości online i na media społecznościowe loguj się tylko z zaufanych urządzeń, najlepiej we własnym domu. 

4. Uważaj, co i skąd pobierasz 

Pobierając jakiekolwiek pliki z internetu, warto dwa razy się zastanowić czy ufamy stronie, z której pobieramy dany plik oraz czy pobranie tego pliku jest absolutnie konieczne. Większość formularzy czy zgłoszeń można obecnie wypełniać online, bez konieczności ściągania czegokolwiek z sieci. Podobnie grafiki z podejrzanych stron można zapisać jako zrzut ekranu, bez konieczności pobierania ich.

 Jeżeli jakiś plik, jego opis lub rozszerzenie budzi Twoje zastrzeżenia, bądź załącznik w mailu “za bardzo zachęca” do jego pobrania, to może być znak, że plik zawiera w sobie szkodliwe oprogramowanie, wirusa lub inne elementy, które mogą zagrozić bezpieczeństwu naszego komputera. Po pobraniu takiego “zainfekowanego” pliku bardzo trudno jest odwrócić szkody, przez niego wywołane.

5. Uważaj, co udostępniasz w sieci

Niebezpieczne może być także umieszczanie swoich wrażliwych danych (nawet przez przypadek!) w mediach społecznościowych. W Internecie nic nie ginie i nawet raz wrzucone i szybko usunięte zdjęcie, mogło w krótkiej chwili zostać pobrane przez osoby o złych zamiarach i udostępnione dalej. 

Przykładowo, jeżeli wstawiasz na Instagrama zdjęcie swojego auta, uważaj, aby nie udostępniać jego numerów rejestracyjnych, a publikując na Facebooku zdjęcia swoich dzieci, z otagowaniem miejsca i czasu miej z tyłu głowy, ze dostęp do internetu mają także groźni przestępcy, w tym pedofile.

6. Zainstaluj program antywirusowy

To absolutna podstawa bezpieczeństwa w internecie. Nawet jeżeli korzystasz z sieci bardzo świadomie i uważasz na wszystkie niebezpieczeństwa, to nic nie zabezpieczy Twojego komputera lepiej niż program an antywirusowy. Dobry program antywirusowy nie tylko na czas wychwyci zagrożenie w postaci wirusów czy podejrzanych plików, ale także będzie na bieżąco wskazywał Ci potencjalnie niebezpieczne strony www i zabezpieczy Twoje dane przed wyciekiem w niepowołane ręce.

7. Zainstaluj program blokujący reklamy w sieci

Reklamy w sieci są nie tylko denerwujące, ale też potencjalnie niebezpieczne. Klikając w reklamę, możemy bardzo szybko zostać przeniesieni na inną stronę www, która może być zainfekowana wirusami, może wywołać automatyczne pobieranie niebezpiecznego pliku lub zaprowadzić nas do formularza, którego wypełnienie doprowadzi do pozyskania przez hakera naszych cennych danych osobowych lub danych do konta bankowego. Blokując reklamy, zyskujemy bardziej przejrzysty widok stron internetowych oraz odrzucamy od razu potencjalne zagrożenia.

8. Dane osobowe podawaj z rozwagą

Podobnie jak w przypadku pobierania plików z internetu, zanim wypełnisz jakiś formularz swoimi danymi wrażliwymi takimi jak: imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu i adres zamieszkania, zastanów się dwa razy, czy na pewno możesz zaufać tej stronie internetowej oraz, czy podanie tych danych faktycznie jest zasadne. W sieci krąży bardzo dużo fałszywych formularzy, które służą jedynie wyłudzeniu wrażliwych danych, których później hakerzy mogą używać w niepożądanych celach.

9. Uważaj na płatności online

Podając gdziekolwiek w internecie dane swojej karty kredytowej lub debetowej, zwróć uwagę czy strona posiada certyfikaty bezpiecznych płatności, czy nie wygląda podejrzanie i cały proces płatności nie budzi Twoich zastrzeżeń. Przed dokonaniem zakupu w wybranym sklepie internetowym, warto zawsze przeczytać opinie innych użytkowników.

 Mądrze jest także posiadać osobną kartę płatniczą do zakupów w Internecie, na której będzie znajdować się tylko mała ilość środków. Jeżeli możesz, staraj się płacić przez rozpoznawalne “bramki płatnicze” takie jak PayPal, PayU czy autoryzowane przez bank przelewy online.

10. Ignoruj podejrzane maile i sms-y

Duża liczba oszustw w internecie zaczyna się od z pozoru niewinnie wyglądającego e-maila czy SMS-a od osoby, która podszywa się za nasz bank, za operatora sieci, za dostawcę różnych usług, bądź za podmiot publiczny. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy dana wiadomość jest prawdziwa, czy jest tzw. SPAM’em, lepiej ją usunąć i poczekać na ewentualny drugi kontakt, np. telefoniczny od wybranej firmy lub organizacji, niż od razu angażować się w to, co każe nam zrobić wiadomość.

Na jakie zagrożenia w sieci mogą trafić dzieci?

Internet mimo ogromu możliwości, które daje nam każdego dnia, pełen jest podstępnych zagrożeń. Warto być świadomym na co dzieci w wieku szkolnym mogą natknąć się w internecie i na co młodzi użytkownicy internetu powinni szczególnie uważać. 

  • Treści nieodpowiednie dla wieku – strony internetowe zawierające pornografię, przemoc lub nieodpowiednie dla młodszych widzów materiały.
  • Kontakty z nieznajomymi – niebezpieczeństwo ze strony osób ukrywających swoją tożsamość, które mogą wykorzystać dziecko do wyłudzenia informacji lub nieodpowiedniego zachowania.
  • Cyberprzemoc – zastraszanie lub szantaż w wirtualnym świecie, często za pośrednictwem mediów społecznościowych.
  • Oszustwa internetowe – oszustwa, w których dziecko jest nakłaniane do wprowadzenia swoich danych osobowych lub do dokonania transakcji online.
  • Nieodpowiednie reklamy i reklamy wideo – reklamy zawierające treści nieodpowiednie dla młodszych widzów lub reklamy, które nie są adekwatne do wieku dziecka.
  • Gry online – gry, w których dziecko jest narażone na przemoc, nieodpowiednie treści lub kontakty z nieznajomymi.
  • Phishing – atak polegający na podszywaniu się pod rzetelną stronę internetową w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak hasła i numery kart kredytowych.
  • Malware – złośliwe oprogramowanie, które może infekować komputer i powodować szkody, takie jak utrata danych lub wyciek prywatnych informacji.

Rodzice powinni od samego początku monitorować i kontrolować korzystanie dzieci z internetu, a także uczyć ich bezpiecznych zachowań online i odpowiedzialnego korzystania z sieci.

Jak kontrolować czas ekranowy dziecka?

Kontrola czasu ekranowego opiera się na kilku kategoriach narzędzi:

  1. Wbudowane funkcje systemów (iOS, Android, Windows, macOS, ChromeOS)
  2. Aplikacje zewnętrzne (monitoring, harmonogramy, blokady)
  3. Kontrola sieci domowej (routery, filtry)
  4. Fizyczne i behawioralne metody offline
  5. Kontrola w usługach i platformach online (YouTube, Netflix, gry)

Omawiamy je niżej.

  1. Wbudowane funkcje systemów operacyjnych

iOS / iPadOS /macOS — „Czas przed ekranem”

Umożliwia:

  • ustawianie dziennych limitów na aplikacje (np. 1 h TikTok),
  • ustawianie przerw (np. blokada od 20:00 do 7:00),
  • monitorowanie aktywności: aplikacje, strony WWW, powiadomienia,
  • blokowanie treści nieodpowiednich (filmy, strony, zakupy),
  • zezwalanie tylko na wybrane aplikacje w czasie przerw,
  • ustalanie kodu czasowego (rodzic ma PIN).

Idealne dla: dzieci korzystających ze sprzętu Apple z iOS.

Android — „Cyfrowy dobrostan + Family Link”

Family Link jest jednym z najpotężniejszych narzędzi kontroli rodzicielskiej.

Umożliwia:

  • ustalanie limitów czasu dla każdej aplikacji,
  • blokowanie aplikacji lub całego telefonu jednym kliknięciem,
  • ustawianie pór wyciszenia / przerw,
  • monitorowanie historii aplikacji i aktywności,
  • lokalizowanie urządzenia,
  • zarządzanie instalacją aplikacji (rodzic zatwierdza każdą),
  • blokowanie zakupów w Google Play.

Idealne dla: dzieci od 4 r.ż. do nastolatków.

Windows — „Microsoft Family Safety”

Pozwala na:

  • monitorowanie czasu przy komputerze i Xboxie (jedno konto),
  • limity na aplikacje i gry,
  • filtry treści w przeglądarce,
  • harmonogramy (np. komputer włączony tylko 17:00–19:00),
  • raporty tygodniowe.

Idealne dla: dzieci korzystających z komputera/laptopa do gier lub nauki.

Chromebook / ChromeOS

Funkcje Family Link obejmują:

  • limity czasu dla całego urządzenia i aplikacji,
  • blokowanie stron,
  • zgody na nowe aplikacje,
  • monitoring aktywności na webie.

Idealne dla: szkół i dzieci korzystających z Chromebooków.

2. Aplikacje zewnętrzne do monitorowania i kontroli

Qustodio (bardzo zaawansowane)

Funkcje:

  • limity czasu dla aplikacji i kategorii (np. social media, gry),
  • blokowanie stron i treści,
  • monitorowanie YouTube (frazy, oglądane filmy),
  • szczegółowe raporty dzienne i tygodniowe,
  • geolokalizacja i alerty SOS,
  • natychmiastowe zablokowanie urządzenia.

Sprawdza się: u dzieci 7–17 lat.

Norton Family

Funkcje:

  • monitorowanie wyszukiwanych fraz,
  • blokowanie stron,
  • limity czasowe i harmonogramy,
  • szczegółowe statystyki użycia,
  • wykrywanie prób obchodzenia zabezpieczeń.

Sprawdza się: w rodzinach, gdzie dziecko potrafi „kombinować”.

3. Kontrola przez router i sieć domową

Routery pozwalają zarządzać czasem ekranowym bezpośrednio dla urządzeń podłączonych do Wi-Fi.

Routery z kontrolą rodzicielską (np. TP-Link, ASUS, Netgear)

Funkcje:

  • blokowanie internetu o określonych porach (np. wyłączenie Wi-Fi dla konsoli o 21:00),
  • filtrowanie treści w całej sieci,
  • blokowanie konkretnych urządzeń (np. tablet dziecka),
  • nadawanie limitów dziennych,
  • monitorowanie ruchu sieciowego.

Dobre dla: konsol, smart TV, tabletów bez SIM.

Aplikacje i systemy typu „sieć domowa dla rodziny”

Przykłady:

  • Eero Secure
  • Google WiFi Family Pause
  • Circle Home Plus

Funkcje:

  • zatrzymywanie internetu jednym kliknięciem,
  • filtry treści, limity, historia przeglądania,
  • profile dla każdego dziecka.

Najlepsze dla: rodzin z wieloma urządzeniami.

4. Kontrola w ramach platform i aplikacji online

YouTube Kids / YouTube z ograniczeniami

Umożliwia:

  • limity dzienne,
  • blokowanie kanałów,
  • ręczne zatwierdzanie treści,
  • całkowite wyłączenie wyszukiwarki.

Netflix i inne serwisy VOD

Możliwości:

  • profile dzieci z ograniczeniami wiekowymi,
  • blokada PIN dla niektórych pozycji,
  • raporty oglądania.

Gry (Xbox, PlayStation, Nintendo Switch)

Każda platforma ma opcje kontroli:

  • limity czasu dziennego,
  • blokady gier wg kategorii PEGI, 
  • kontrola wydatków i zakupów,
  • raport czasu w grach,
  • ustawianie godzin grania (np. max 1 h dziennie).

Metody offline (organizacyjne i behawioralne)

Strefy bez ekranów

Przykłady:

  • sypialnia, 
  • stół podczas posiłków, 
  • samochód w czasie krótkich przejazdów, 
  • łazienka.

Zmniejsza to odruchowe sięganie po urządzenie.

„Czas ekranowy w pakiecie”

Zasada: najpierw obowiązki → potem ekran (max określona ilość czasu).

Pomaga w utrzymaniu struktury dnia.

Timer fizyczny, np. kuchenny

Prosty, ale skuteczny: dziecko widzi, ile czasu zostało.

Regulacja bodźców

Mniej powiadomień = mniej impulsów. Proste sposoby na ograniczenie liczby powiadomień to:

  • wyłączanie powiadomień,
  • usuwanie aplikacji, które „wciągają”, 
  • ustawianie trybu samolotowego podczas nauki.

Jeżeli chcesz nauczyć dziecko mądrego korzystania z urządzeń elektronicznych i internetu, to Ty jako rodzic musisz być dla dziecka dobrym przykładem. Jeżeli wprowadzacie domowe zasady korzystania z urządzeń elektronicznych, to przynajmniej część z nich powinna odnosić się zarówno do dorosłych, jak i dzieci.

W dzisiejszych czasach, kiedy nowoczesna technologia otacza nas z każdej strony, 24 godziny na dobę, takie zasady to absolutna podstawa, jeżeli nie chcemy, aby pociecha uzależniła się od smartfona lub komputera, bądź też nie widziała świata poza światem wykreowanym w internecie. Na co zatem należy zwrócić szczególną uwagę, aby nauczyć dziecko świadomie i odpowiedzialnie korzystać z technologii? 

  • Rozmawiaj z dzieckiem, dlaczego zasady zdrowego korzystania z urządzeń i internetu są ważne.
  • Unikajcie korzystania z multimediów jako tła dla innych czynności.
  • Nie korzystajcie z urządzeń elektronicznych na 2 godziny przed snem.
  • Nie używajcie smartfonów podczas jedzenia i nauki, chyba że dziecko korzysta z komputera do odrabiania lekcji.
  • Ustalcie dni lub pory dnia wolne od urządzeń i Internetu.
  • Dowiaduj się od dziecka, co planuje robić w internecie w danej chwili.
  • Obserwuj uważnie, czy dziecko nie zachowuje się inaczej lub niepokojąco podczas korzystania z Internetu.
  • Bądź dla dziecka dobrym przykładem i ogranicz korzystanie z urządzeń elektronicznych w domu.
  • Staraj się pilnować, co dziecko robi w Internecie i jakie strony odwiedza.
  • Proponuj edukacyjne gry i zabawy w internecie zamiast strzelanek.
  • Nie kupuj dziecku bardzo drogich urządzeń elektronicznych, ponieważ maluch nie do końca świadomy ich wartości może je zgubić lub zniszczyć.

Jakich jest 5 najważniejszych zaleceń ekspertów dotyczących użytkowania mediów elektronicznych?

  1. Unikanie ekranów do 2. roku życia. Eksperci, w tym WHO, zalecają całkowity brak korzystania z ekranów przez dzieci poniżej 2 lat, z wyjątkiem rozmów wideo, aby nie zakłócać rozwoju językowego i społecznego.
  2. Ograniczenie czasu ekranowego do maksymalnie 1 godziny dziennie dla dzieci w wieku 2-5 lat, najlepiej w kilku krótszych sesjach i pod nadzorem dorosłych, z preferencją dla treści edukacyjnych i wysokiej jakości.
  3. Dla dzieci w wieku 6-12 lat ustalenie limitu do 2 godzin dziennie oraz wspieranie aktywności fizycznej i czasu bez ekranów, co sprzyja zdrowiu psychicznemu i rozwojowi poznawczemu.
  4. Stworzenie rodzinnych zasad ekranowych, czyli jasnych, wspólnych reguł dotyczących czasu i rodzaju użytkowania ekranów, które są przestrzegane przez wszystkich domowników.
  5. Kontrola jakości treści oraz aktywny udział rodziców w doświadczeniu ekranowym dziecka, np. oglądanie i omawianie treści, aby wspierać rozwój języka i umiejętności krytycznego myślenia.

Rola szkoły i pediatrów w edukacji cyfrowej dziecka

We wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat uczestniczy nie tylko dom, ale cały system. Zagrożenia dla zdolności poznawczych, społecznego funkcjonowania i zdrowia dzieci sprawiają, że cyfrowa inicjacja dziecka powinna być przedmiotem zainteresowania szkół, a także pediatrów, logopedów, psychologów dziecięcych i wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi. Oto co mogą zrobić nauczyciele, wychowawcy oraz lekarze w kontekście troski o zdrowe wejście dziecka w cyfrowy świat.

Podmiot Rola w edukacji cyfrowej dziecka Przykłady / szybkie punkty
Szkoła Kształtowanie kompetencji cyfrowych Nauka obsługi programów, narzędzi online, krytyczna ocena informacji (np. bezpieczne wyszukiwanie, rozróżnianie źródeł)
Edukacja w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego Cyberprzemoc, ochrona prywatności, hasła, phishing, odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych
Modelowanie właściwych zachowań Pokazywanie limitów czasu ekranowego w szkole, zachęcanie do przerw, zdrowych postaw przy komputerze i telefonie
Wsparcie dla rodziców Warsztaty, materiały edukacyjne, konsultacje o bezpieczeństwie online, rekomendacje narzędzi kontrolnych
Pediatra Monitorowanie zdrowia i wpływu technologii Ocena jakości snu, wzroku, postawy ciała, występowania bólu głowy lub innych symptomów związanych z ekranem
Edukacja rodziców Informowanie o ryzyku nadmiernego czasu ekranowego, wpływie na rozwój psychomotoryczny, zalecenia dotyczące limitów i przerw
Wykrywanie problemów Obserwacja symptomów uzależnienia, zmian nastroju, problemów z koncentracją, wczesne sygnały nadmiernej ekspozycji na media cyfrowe
Kształtowanie zdrowych nawyków Zalecenia w zakresie ergonomii, aktywności fizycznej, higieny snu, regularnych przerw od ekranów

Te podmioty mogą współpracować na wielu polach, jak np.

  • Wymiana informacji: pediatra może sygnalizować rodzicom i nauczycielom objawy problemów zdrowotnych lub zachowań związanych z nadmiernym ekranem.
  • Koordynacja działań edukacyjnych: szkoła wprowadza programy edukacyjne, pediatra wspiera rodziców w ich wdrażaniu.
  • Konsultacje: wspólne warsztaty lub webinary dla rodziców na temat zdrowego korzystania z technologii.
  • Monitorowanie efektów: szkoła obserwuje postępy w kompetencjach cyfrowych i zachowaniach, pediatra śledzi wpływ na zdrowie i rozwój dziecka.

Podsumowanie. Zrównoważone wprowadzenie dziecka w cyfrowy świat

Odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat mediów elektronicznych wymaga od rodziców przestrzegania kilku kluczowych zasad. Ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem zgodnie z zaleceniami WHO, aktywny udział w wybieraniu treści oraz edukacja na temat bezpiecznego korzystania z internetu są fundamentami bezpiecznego środowiska cyfrowego dla najmłodszych.

Ważne jest również selekcjonowanie materiałów o wysokiej wartości edukacyjnej i rozwojowej, które wspomagają naukę przez zabawę, a nie tylko pasywną konsumpcję. Na końcu, bycie dobrym wzorcem do naśladowania w kwestii korzystania z mediów elektronicznych ułatwi przyjęcie zdrowych nawyków cyfrowych, pozwalając dzieciom czerpać z technologii to, co najlepsze, przy jednoczesnym minimalizowaniu potencjalnych zagrożeń.

5/5

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Wybierzmy nauczyciela na bezpłatną lekcję próbną Twojego dziecka!
  • Video Preview
  • Video Preview
  • Video Preview
Redactor's choice
You might also like
Novakid dla rodziców
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Colombia Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Dzięki ciasteczkom stajemy się dla Ciebie bardziej funkcjonalni

Ciasteczka są jak wisienka na torcie — są idealnym zwieńczeniem dzieła. Naszym celem jest uczynienie z Novakid najlepszej platformy do nauki angielskiego online. A więc, jeśli korzystacie z naszej strony internetowej, pozwólcie ciasteczkom robić swoje — na pewno nie zaszkodzą!

Wraz z naszymi partnerami używamy ciasteczek i podobnych metod gromadzenia danych do ulepszania sposobu korzystania z naszej strony, personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na platformie. Klikając "Zaakceptuj ciasteczka", zgadzasz się na wykorzystywanie swoich danych osobowych oraz ciasteczek do personalizacji reklam, a także udostępniania danych Google. Więcej informacji uzyskasz, zapoznając się z naszą Polityką prywatności i z Polityką prywatności Google.

Możesz spersonalizować swój wybór, klikając "Ustawienia ciasteczek".

Zarządzaj plikami cookie

Więcej informacji o tym, czym są pliki cookie i jak z nimi pracujemy, znajdziesz w naszych Polityka plików cookie i Polityka prywatności