Scrolltop arrow icon
Left arrow icon Kategorie
Close icon
Aktualności
Nauka angielskiego
Parenting
PL
PL flag icon
Mobile close icon
CTA background
Zarezerwuj najlepsze lekcje angielskiego dla Twojego dziecka
Darmowa lekcja próbna
Udostępnij
LinkedIn share icon
Metoda TPR w domowym nauczaniu języków - praktyczne wskazówki  
Parenting
Star icon
22.04.2024
Time icon 8 min
Comment icon 0 komentarze

Metoda TPR w domowym nauczaniu języków – praktyczne wskazówki  

Spis treści

Metoda Total Physical Response, znana szerzej jako TPR, to innowacyjna strategia nauczania, która skupia się na połączeniu ruchu ciała z nauką języka. Jest to podejście, które zaadaptowano z psychologii uczenia się jako sposób na ułatwienie zapamiętywania nowych słów i zwrotów poprzez aktywne uczestnictwo. W domowym nauczaniu języka angielskiego metoda ta zyskuje na popularności, umożliwiając zarówno dzieciom, jak i dorosłym naturalny, angażujący sposób przyswajania języka.

TPR jest często stosowana jako uzupełnienie innych metod nauczania języków, takich jak metoda komunikatywna czy nauczanie oparte na zadaniach. Tworząc synestetyczne połączenia między ruchem a słowem, metoda ta pozwala na głębsze przyswojenie materiału i lepszą retencję. Jest szczególnie skuteczna w przypadku początkujących uczniów, którzy mogą odczuwać stres związany z nauką nowego języka, ponieważ pozwala na naukę w sposób bardziej relaksujący.

W naszym artykule przyjrzymy się, jak można skutecznie zastosować metodę TPR w domowym środowisku. Zapewnimy praktyczne wskazówki i przykład ćwiczeń, które pomogą zarówno nauczycielom, jak i uczącym się wyciągnąć jak najwięcej korzyści z tej fascynującej metody nauczania.

Czym jest metoda TPR i dlaczego warto jej używać w domowym nauczaniu?

Metoda Total Physical Response (TPR) to technika nauczania języka angielskiego, która integruje fizyczną aktywność z procesem uczenia się. Została opracowana w latach 70. przez amerykańskiego psychologa Jamesa Ashera i opiera się na założeniu, że nauka języka może być bardziej efektywna, gdy towarzyszy jej ruch.

TPR jest szczególnie polecana dla początkujących i dzieci, ponieważ redukuje stres związany z nauką nowego języka, jednocześnie angażując uczniów w zabawne zadania, wymagające aktywnego działania.

Można wyróżnić co najmniej kilka korzyści z używania metody TPR w nauczaniu domowym.

  1. Zwiększenie zaangażowania uczniów: Uczniowie uczestniczą w fizycznych aktywnościach, co pomaga utrzymać ich zainteresowanie i energię.
  2. Poprawa pamięci: Połączenie ruchu z nauką sprzyja lepszemu zapamiętywaniu nowych słów i zwrotów.
  3. Redukcja stresu: Metoda TPR, przez swoje interaktywne podejście, zmniejsza napięcie strach i niepewność związane z nauką, co jest kluczowe w przypadku dzieci.
  4. Wsparcie dla różnych stylów uczenia się: TPR świetnie współgra z kinestetycznym stylem uczenia się, ale też wspiera słuchowców i wzrokowców dzięki dynamicznym, angażującym zadaniom.

Główne zasady metody TPR:

  • Bezpośrednie połączenie słów z działaniem: Nauczyciel lub rodzic wydaje polecenia, które dzieci wykonują fizycznie. Na przykład, mówiąc „jump”, uczniowie skaczą, co pomaga im zapamiętać zarówno znaczenie jak i wymowę słowa.
  • Ważna rola lidera: To nauczyciel lub rodzic decyduje o aktywnościach i prowadzi uczniów przez kolejne etapy nauki, stopniowo zwiększając poziom trudności poleceń.
  • Stopniowe wprowadzanie mowy: Początkowo uczniowie reagują głównie ruchem, ale z czasem są zachęcani do używania języka w odpowiedzi na polecenia.

Metoda TPR może być wykorzystana w domowym nauczaniu jako sposób na efektywne, przyjemne i mniej stresujące wprowadzenie do języka angielskiego. Sprawdzi się również u dzieci, które niechętnie podchodzą do nauki języka obcego. Dla tych, którzy chcieliby zgłębić temat i zrozumieć, dlaczego ta metoda jest odpowiednia zwłaszcza dla dzieci, polecamy artykuł na blogu Novakid, gdzie znajduje się więcej szczegółów na temat metodologii TPR i jej adaptacji w różnych kontekstach edukacyjnych.

Jak przygotować się do wprowadzenia metody TPR w domu?

Wprowadzenie metody Total Physical Response (TPR) do domowego nauczania języka angielskiego wymaga starannego przygotowania, zarówno pod względem przestrzeni, jak i mentalnego nastawienia dziecka. Przygotowanie odpowiedniego środowiska jest kluczowe dla skuteczności tej metody, ponieważ ruch i aktywność fizyczna są jej integralnymi częściami.

1. Wybór odpowiedniego miejsca:

Po pierwsze znajdź przestrzeń, gdzie dziecko będzie miało wystarczająco dużo miejsca, aby swobodnie się poruszać. Idealne będzie wolne miejsce w pokoju dziecka lub wspólna przestrzeń rodzinna, która może być tymczasowo przekształcana w strefę nauki.

Upewnij się, że obszar, w którym dziecko będzie się uczyć, jest bezpieczny. W miarę możliwości zabezpiecz ostre kanty, usuń łatwo łamliwe przedmioty i upewnij się, że podłoga jest stabilna i nieśliska, aby uniknąć wypadków podczas ruchliwych aktywności.

Prosta, niezagracona przestrzeń sprzyja skupieniu i zmniejsza ilość dystraktorów, co jest szczególnie ważne w metodzie TPR, gdzie pełne skupienie na zadaniach ruchowych i słuchowych jest kluczowe.

2. Przygotowanie dziecka:

Zanim zaczniesz używać metody TPR, porozmawiaj z dzieckiem o tym, co będzie się działo. Wyjaśnij, że nauka języka będzie polegała na zabawie i wykonywaniu różnych fizycznych działań, które pomogą mu lepiej zapamiętać nowe słowa.

Podkreśl, że to będzie coś w rodzaju zabawy, a nie tradycyjnej nauki przy biurku. Zainteresuj dziecko przykładami zabaw, które będziesz razem z nim wykonywać, takimi jak skakanie, bieganie czy symulowanie różnych czynności, które będą towarzyszyć naukowym poleceniom.

Ustal z dzieckiem regularne godziny zajęć, co pomoże przyzwyczaić się do nowego sposobu nauki. Regularność wprowadza rytm i przewidywalność, co jest ważne dla dzieci, szczególnie przy nowych formach edukacji.

Jesteś rodzicem i chcesz podzielić się swoim doświadczeniem?
Skontaktuj się i opowiedz nam swoją historię.

Przykładowe aktywności TPR do nauczania języków w domu

Metoda Total Physical Response (TPR) świetnie sprawdza się w domowym nauczaniu języków dzięki swojej elastyczności i możliwości dostosowania do różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania.

Oto kilka pomysłów na przykładowe zajęcia do przeprowadzenia z dzieckiem w domu, w ramach metody TPR.

  1. Symulacja pogody:
  • Nauczyciel wymienia różne warunki pogodowe po angielsku, a dziecko reaguje odpowiednimi ruchami, na przykład trzepocząc rękami na „windy” (wietrznie) czy skacząc przez kałuże na „rainy” (deszczowo). Dla młodszych dzieci można używać prostszych słów i poleceń, starsze dzieci mogą dodatkowo opisywać pogodę całym zdaniem.

2. Zakupy w sklepie:

  • Dziecko udaje, że jest w sklepie i wykonuje czynności związane z kupowaniem produktów, które nauczyciel wymienia po angielsku. Najlepiej zaczynaj od prostych i powszechnie znanych produktów dla młodszych dzieci, dla starszych wprowadź bardziej skomplikowane przedmioty i dodaj zadania matematyczne (np. podaj resztę).

3. Gotowanie i przepisy:

  • Twórzcie razem prosty przepis, gdzie każde działanie (np. „cut the carrots” – krojenie marchewki) jest naśladowane ruchem przez dziecko. Dla młodszych dzieci można ograniczyć się do prostych poleceń i bezpiecznych czynności, natomiast starsze dzieci mogą pomagać w bardziej zaawansowanych etapach gotowania, już nie tylko poprzez pokazywanie, ale faktyczne działanie w kuchni.

4. Ubieranie się:

  • Nauczyciel wydaje polecenia dotyczące ubierania poszczególnych części garderoby, a dziecko wykonuje je na sobie. Możesz ułatwić zadanie młodszym dzieciom, ograniczając liczbę czynności i używając prostszych słów, a starsze dzieci mogą dodatkowo sortować ubrania według kolorów lub pogody.

5. Zwierzęta i ich ruchy:

  • Nauczyciel wymienia różne zwierzęta, a dziecko naśladuje ich typowe ruchy i odgłosy. Młodsze dzieci mogą skupić się na podstawowych zwierzętach i ich dźwiękach, starsze mogą dodatkowo używać opisów zwierząt lub tworzyć krótkie historyjki z ich udziałem.

6. Sport i ćwiczenia:

  • Poprowadź sesję ćwiczeń, gdzie komendy są wydawane po angielsku (np. „jump”, „run in place”). Zaczynaj od prostszych ćwiczeń dla młodszych dzieci, zwiększaj stopień trudności i dodawaj nowe polecenia dla starszych uczestników. Możesz do zabawy wykorzystać także piłki, szarfy, kolorową chustę, czy frisbee.

Zalety i wyzwania stosowania metody TPR w domowym nauczaniu   

Metoda Total Physical Response, jak każda metoda nauczania języka angielskiego ma dobre jak i słabsze strony. Przed rozpoczęciem nauki warto rozważyć, czy taka forma nauczania będzie odpowiednia dla dziecka i zawsze próbować dostosować dalszą naukę do indywidualnych preferencji ucznia.

Zalety metody TPR

  1. Zwiększone zaangażowanie uczniów: Metoda TPR angażuje dzieci fizycznie, co jest naturalne dla młodszych uczniów, którzy często mają trudności z długotrwałym siedzeniem przy biurku. Ruch pomaga utrzymać ich uwagę i zainteresowanie materiałem.
  2. Pomoc w zapamiętywaniu: Fizyczne działanie połączone z nowymi słowami i wyrażeniami sprzyja lepszemu zapamiętywaniu. Dzieci uczą się przez „robienie”, co często prowadzi do głębszego przyswojenia języka.
  3. Redukcja stresu związanego z nauką: TPR jest mniej formalna i bardziej zabawna niż tradycyjne metody nauczania języków, co może pomóc zmniejszyć lęk przed nauką nowego języka.
  4. Wsparcie dla różnych stylów uczenia się: Metoda TPR jest skuteczna dla kinestetyków (osób uczących się przez ruch), ale także wspiera wzrokowców i słuchowców dzięki połączeniu ruchu, obserwacji i słuchania.
  5. Prosta implementacja: TPR nie wymaga skomplikowanych materiałów ani zaawansowanych przygotowań, co czyni ją łatwą do wprowadzenia w domowym środowisku.

Zajęcia online z angielskiego w Novakid, prowadzone w duchu metody Total Physical Response (TPR), oferują unikalne podejście do nauczania, które w pełni wykorzystuje zalety ruchu i aktywności fizycznej w procesie edukacji językowej. Podczas tych zajęć, nauczyciele nie tylko prezentują materiał językowy w formie pisemnej lub mówionej, ale także używają mimiki, gestów oraz ruchów całego ciała, co znacząco wspomaga zrozumienie przekazywanych treści.

Nauczyciele angażują się fizycznie, używając gestów i ruchów, aby zilustrować znaczenie słów i zwrotów. Dzięki temu uczniowie nie tylko słyszą nowe wyrażenia, ale także widzą, jak można je przedstawić w działaniu, co ułatwia ich zrozumienie i zapamiętanie.

Ponadto, dzieci są zachęcane do naśladowania ruchów i gestów nauczyciela, co nie tylko pomaga im lepiej zapamiętać materiał, ale także sprawia, że lekcje są bardziej dynamiczne i zabawne. Powtarzanie ruchów i gestów w trakcie zajęć pozwala na szybsze i efektywniejsze przyswajanie języka.

Novakid łączy metodę TPR z podejściem komunikacyjnym, co oznacza, że oprócz nauki poprzez ruch, duży nacisk kładziony jest na praktyczne używanie języka w rzeczywistych sytuacjach komunikacyjnych. Dzięki temu uczniowie nie tylko uczą się języka w sposób naturalny, ale również rozwijają umiejętności używania go w mowie.

Dzięki zastosowaniu metody TPR w połączeniu z podejściem komunikacyjnym, zajęcia w Novakid oferują szybkie i skuteczne rezultaty w nauce języka angielskiego. Uczniowie, uczestnicząc w zajęciach, które są zarówno interaktywne, jak i pełne ruchu, szybko przyswajają nowe słowa i zwroty, uczą się prawidłowej wymowy i zdobywają pewność siebie w używaniu języka angielskiego.

Wady metody TPR

  1. Ograniczona skuteczność dla zaawansowanych poziomów: Metoda TPR jest najbardziej efektywna na początkowych etapach nauki języka. W przypadku bardziej zaawansowanych poziomów językowych, potrzebne są bardziej złożone i różnorodne metody nauczania.
  2. Skupienie głównie na rozkazach i prostych czynnościach: TPR koncentruje się głównie na rozkazach i wykonaniu prostych czynności, co może nie rozwijać umiejętności językowych w pełnym zakresie, takich jak tworzenie złożonych zdań czy prowadzenie rozmów.
  3. Możliwość szybkiego znudzenia: Jeśli działania nie będą wystarczająco zróżnicowane, dzieci mogą szybko znudzić się powtarzalnością. Nauczyciele muszą być kreatywni w tworzeniu nowych i interesujących aktywności.
  4. Wymóg przestrzeni i środowiska: Skuteczne wykorzystanie TPR wymaga dostępności odpowiedniej przestrzeni, co może być ograniczeniem w mniejszych domach lub mieszkaniach.
  5. Niska efektywność w nauczaniu gramatyki: Metoda TPR skupia się głównie na słownictwie i frazach, a mniej na gramatyce, co może być niewystarczające dla pełnego opanowania języka.

Podsumowując, metoda TPR jest bardzo atrakcyjna w nauczaniu początkowym i dla dzieci, które preferują uczenie się poprzez działanie. Jednakże, dla bardziej kompleksowej edukacji językowej, TPR powinna być połączona z innymi metodami nauczania, które wspierają rozwój wszystkich umiejętności językowych.

Jakie są pozostałe metody nauczania języka angielskiego?  

Oprócz metody Total Physical Response (TPR), istnieje wiele innych podejść do nauczania języków, które mogą być równie skuteczne, w zależności od indywidualnych potrzeb i preferencji uczniów. Każda metoda ma swoje specyficzne cechy, wady i zalety i każda sprawdzi się lepiej u wybranych uczniów.

Przykładowo, metoda Callana charakteryzuje się szybkim tempem i dużą ilością powtórzeń, co ma na celu szybkie przyswajanie języka oraz poprawę umiejętności mówienia przez bezpośrednie uczestnictwo w dialogach.

Z kolei metoda Berlitza opiera się na nurcie naturalnym, gdzie nauka odbywa się poprzez bezpośrednie zanurzenie w języku. Uczniowie uczą się przez rozmowy i interakcje, co jest podobne do sposobu, w jaki uczymy się pierwszego języka.

Podejście komunikacyjne, stosowane w szkole języka angielskiego Novakid koncentruje się na umiejętnościach komunikacyjnych i używaniu języka w praktycznych, realistycznych sytuacjach. Jest to obecnie jedno z najpopularniejszych podejść w nauczaniu języków obcych.

Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa to natomiast bardzo tradycyjna metoda nauczania, która kładzie nacisk na naukę gramatyki i słownictwa poprzez tłumaczenia i przykłady. Metoda bezpośrednia, znana także jako metoda naturalna, gdzie język jest uczony bez używania języka ojczystego ucznia, sprzyja z kolei lepszemu zrozumieniu i płynności.

Wybór odpowiedniej metody nauczania powinien być zawsze dostosowany do preferencji ucznia, jego osobistych celów rozwojowych oraz kontekstu całej nauki. Niektóre osoby lepiej reagują na metody bazujące na interakcji i komunikacji, inne preferują bardziej strukturalne podejście z naciskiem na gramatykę i słownictwo.

Zachęcamy do zapoznania się z Porównaniem metod nauczania języków: Callan, Berlitz, TPR aby znaleźć najbardziej odpowiednią metodę dopasowaną do indywidualnych potrzeb uczniów.

Czy artykuł był pomocny?

Rate this post

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wybór redakcji
Gramatyka
Słownictwo
Edukacja dziecka
Może Ci się spodobać
Wybierz język
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.