Jako rodzice, zapewne wiele razy słyszeliście o Metodzie Montessori w kontekście przedszkola czy szkoły dla swojej pociechy. Metoda Montessori to często poruszany temat przez rodziców, który skłania do ożywionej dyskusji. Na znaki informujące o nauczaniu Metodą Montessori w określonej placówce można się natknąć nawet podczas codziennego spaceru po mieście.
Nic dziwnego, ta metoda nauki zyskuje coraz większą popularność w Polsce i coraz więcej rodziców decyduje się na to, aby wprowadzić Metodę Montessori w domu lub wysłać dziecko do przedszkola i szkoły, gdzie Metodą Montessori jest powszechnie stosowana. Przed podjęciem tak ważnej decyzji o wyborze ścieżki edukacji dla naszego dziecka, warto dowiedzieć się nieco więcej o różnych możliwościach. Dlatego dzisiaj przybliżamy Metodę Montessori.
Dowiedz się czym dokładnie jest Metoda Montessori oraz przez kogo została wymyślona i rozpropagowana. Poznaj metody nauki stosowane w nauczaniu Montessori i sprawdź co inni rodzice uważają za wady i zalety tej metody. Ponadto, aby dziecko poznawało świat i skutecznie uczyło się na przykład języka angielskiego, możesz wprowadzić Metodę Montessori w domu. Sprawdź koniecznie jak to zrobić!
Czym jest Metoda Montessori?
Metoda Montessori została po raz pierwszy opracowana i zastosowana przez włoską lekarkę Marię Montessori. Dzięki jej bacznemu obserwowaniu rozwoju dziecka z punktu widzenia lekarza oraz stworzeniu autorskiego podejścia do nauczania dzieci, w którym edukacja jest oparta na naukowej obserwacji dzieci, udało się stworzyć kompleksowy program nauczania zwany właśnie Metodą Montessori.
Obecnie Metoda Montessori jest stosowana już od ponad 100 lat w różnych krajach na całym świecie, w tym również w Polsce. Niektórzy krytycy metody przyznają, że niektóre jej rozwiązania są staroświeckie i nieprzystające dla edukacji XXI wieku, jednak propagatorzy metody wskazują na jej uniwersalne elementy, które z powodzeniem mogą być stosowane we współczesnych czasach.
Istota nauczania przy pomocy Metody Montessori opiera się na twierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. W owych planach zapisuje się osobiste możliwości dziecka, jego kompetencje i umiejętności, które umożliwiają dziecku późniejszą bardziej samodzielną i efektywną naukę.
Sprawdź też nasze poprzednie wpisy: o metodzie Total Physical Response oraz różnicach między metodami Callana i Berlitza.
Na czym polega pedagogika Montessori?
Według Marii Montessori pedagogika, zwłaszcza w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym powinna być przeniknięta duchem miłości, humanitaryzmu i tolerancji. Najważniejsze miejsce zawsze zajmuje dziecko, a podstawową formą nauki jest zabawa i indywidualne zdobywanie najróżniejszych doświadczeń przez dziecko. Metoda Montessori pozwala na uporządkowane przejście od zabaw do nauki i elementów pracy oraz na odwrót. Metoda ta opiera się na tym, co interesuje samo dziecko, co pobudza jego ciekawość i co sprawia mu satysfakcję. Eksperci są zgodni, że te elementy prowadzą dziecko do sukcesu w przyszłości.
Ponadto, zgodnie z zasadami wyznawanymi przez Martę Montessori, w wychowaniu należy zawsze uwzględniać uwzględniać naturalne prawa rozwoju, naturalne reakcje i naturalne tendencje występujące w zachowaniu wszelkich istot żywych. W Metodzie Montessori nacisk zatem kładziony jest na poznawanie i opanowywanie rzeczywistości otaczającej człowieka poprzez nie tylko intelekt, ale również przez emocje i instynkty. Kluczowe jest tutaj stwierdzenie, że jeśli wychowanie będzie dostosowane do naturalnego rozwoju dziecka, wówczas pociecha poczuje samodzielnie potrzebę zdobywania wiedzy.
![](https://www.novakid.pl/blog/wp-content/uploads/2024/02/novakid-parent-with-phone.png)
Jakie zatem są dzieci montessoriańskie? To istoty skoncentrowane na swoich zadaniach i dążące do samodzielności, budujące wiarę we własne możliwości i ufnie patrzące na świat. Dzieci uczące się Metodą Montessori są odpowiedzialne, potrafią współczuć drugiemu, są chętne do pomocy i mają dużą potrzebę angażowania się w inicjatywy społeczne. Są pełne cierpliwości i nie ma dla nich rzeczy niemożliwych. Dzieci Montessori to w końcu dzieci znające wartości szacunku i honoru oraz potrafiące wyrażać je wobec siebie nawzajem. Takie dzieci są po prostu wszechstronne i radosne!
Jak działa pedagogika Metodą Montessori?
Metoda Montessori bazuje na pewnych określonych zasadach stworzonych przez jej założycielkę. Do tych zasad pedagogicznych, których należy przestrzegać podczas nauki Metodą Montessori zaliczamy:
- Zasada swobodnego wyboru – w obrębie przygotowanego otoczenia dziecko samo wybiera sobie przedmiot działań i samo ustala tempo i czas uczenia się oraz stopień trudności. Również do dziecka należy wybór ewentualnego partnera do pracy.
- Zasada swobodnego wyboru materiału – w sali wszystkie materiały są zawsze dostępne, a dziecko samodzielnie podejmuje decyzję, z którym materiałem będzie pracować.
- Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy – dziecko pracuje tam, gdzie samo zdecyduje i gdzie pozwalają na to granice rozsądku nauczyciela i możliwości organizacyjnych.
- Zasada swobodnego wyboru czasu pracy – decyzję o czasie pracy pozostawiamy dziecku.
- Zasada swobodnego wyboru formy pracy – dziecko samodzielnie wybiera temat pracy, pracuje wtedy, kiedy chce i będzie pracowało tak długo, jak długo praca ta będzie dla niego atrakcyjna i będzie sprawiała mu przyjemność.
- Zasada porządku – każdy przedmiot w klasie ma swoje miejsce – skąd został wzięty, tam zostaje odniesiony.
- Zasada ograniczenia – dzieci nie mogą robić tego co chcą i nie są partnerami nauczyciela. Ograniczeniu podlegają wszystkie elementy życia grupy.
- Zasada izolowania trudności – każdy przedmiot z którym pracuje dziecko ma służyć pracy tylko z jednym określonym pojęciem. Jeśli dziecko pracuje nad wielkościami, to nie zajmuje się jednocześnie kolorami, bo do tego został stworzony inny materiał.
- Zasada transferu – informacje, kompetencje, umiejętności opanowane podczas pracy z materiałem dziecko przenosi na otoczenie.
- Zasada własnego działania i powtarzania – dziecko rozwija się zgodnie z programem wyznaczonym własnymi zainteresowaniami, potrzebami, możliwościami intelektualnymi, fizycznymi. Jeśli dziecko potrzebuje powtarzania czynności, nie ma w tym nic złego.
- Zasada samokontroli – dzieci samodzielnie mogą stwierdzić czy daną pracę wykonały dobrze czy źle oraz w którym miejscu nastąpiła ewentualna pomyłka i jak ją naprawić.
Nauka Metodą Montessori w domu
O ile nauczanie Metodą Montessori samodzielnie w domu wydaje się kuszącą opcją, o tyle realizacja wszystkich tych założeń w praktyce, w warunkach domowych jest już dość trudna do przeprowadzenia. Rodzice, którzy próbowali uczyć swoje dzieci Metodą Montessori wskazują, że takie podejście jest bardzo czasochłonne i wyczerpujące.
Czasem nawet całą noc można spędzić na samodzielnym przygotowywaniu konkretnych materiałów do zajęć w domu, a rano dziecko nagle zafascynuje się bardziej tym co dzieje się w kuchni, rozproszy się i nie będzie chciało sięgnąć po przygotowane pomoce naukowe. W przedszkolach i szkołach Montessori dziecko ma określone zasady, które powinny być skrupulatnie przestrzegane. W domu o wiele trudniej o dyscyplinę, a wprowadzone przez metodę ograniczenia są trudniejsze do zrealizowania.
Źródła
- http://www.publio.pl/files/samples/44/cf/44/51811/Zrozumiec_Montessori_czyli_Maria_Montessori_o_wychowaniu_dziecka_demo.pdf
- https://books.google.pl/books?hl=en&lr=&id=ixh0_T43eXgC&oi=fnd&pg=PP11&dq=montessori+method&ots=8lmK_DX2oU&sig=Q9o1kuqikLR9ycZC3Gujt2_zCFI&redir_esc=y#v=onepage&q=montessori%20method&f=false
- https://en.wikipedia.org/wiki/Montessori_education
- https://dziecisawazne.pl/jaka-jest-roznica-pomiedzy-metoda-montessori-a-tradycyjna-edukacja/
- https://educarium.pl/metoda-montessori/pedagogika-marii-montessori/pedagogika-marii-montessori-zarys-ogolny