Scrolltop arrow icon
Najlepsza promocja🎁 1 miesiąc BEZPŁATNYCH konwersacji grupowych.
Od lekcji online z native speakerami dzieli Cię jedno kliknięcie
CTA background
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne? Zapisz się na bezpłatną lekcję próbną!
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne?
Wypróbuj za darmo
Chcesz, aby Twoje dziecko było dwujęzyczne?
Wypróbuj za darmo
Udostępnij
X share icon
23.05.2025
Time icon 7 min

Badanie: Jakość publicznej edukacji z zakresu języka angielskiego

Spis treści
  1. Raport: Jakość nauczania języka angielskiego w szkołach publicznych
  2. Dlaczego rodzice decydują się na zajęcia dodatkowe z języka angielskiego dla swoich dzieci?
  3. Zaufanie do systemu edukacji – prognozy na przyszłość

Choć język angielski od lat jest obowiązkowym przedmiotem w polskich szkołach, coraz więcej rodziców zastanawia się, czy ich dzieci naprawdę uczą się go skutecznie. Opublikowany raport „Jakość publicznej edukacji z zakresu języka angielskiego” pozwala zajrzeć do wnętrza tych wątpliwości – i daje głos tym, którzy widzą edukację od najbliższej strony: rodzicom.

Raport: Jakość nauczania języka angielskiego w szkołach publicznych

Z jednej strony połowa ankietowanych deklaruje, że jest zadowolona z jakości nauczania języka angielskiego w szkole swojego dziecka. Ale już tylko niewielka część — zaledwie 11% — może powiedzieć, że jest „bardzo zadowolona”. Duża grupa badanych pozostaje neutralna lub niezdecydowana, a niemal co piąty rodzic przyznaje wprost: nie jestem zadowolony z tego, jak szkoła realizuje program nauczania angielskiego.

Wykres słupkowy pokazujący poziom zadowolenia rodziców z nauczania angielskiego w szkołach publicznych: 50% jest zadowolonych, 11% bardzo zadowolonych, ok. 20% niezadowolonych, a pozostali pozostają neutralni lub niezdecydowani.

Gdzie zatem leżą źródła tego krytycznego podejścia? Najczęściej wskazywaną przyczyną niezadowolenia są metody nauczania — postrzegane przez ponad połowę respondentów jako przestarzałe i nieskuteczne. Prawie równie często wymieniany jest zbyt krótki czas trwania lekcji. Inaczej mówiąc: uczniowie mają zbyt mało kontaktu z językiem, a sposób, w jaki się go uczą, nie zachęca ani do aktywności, ani do dalszej nauki.

Infografika ilustrująca najczęściej wskazywane przez rodziców problemy w nauczaniu języka angielskiego: przestarzałe metody (ponad 50%), zbyt mała liczba godzin lekcyjnych oraz niska efektywność zajęć.

Co ciekawe, ponad połowa respondentów przyznaje, że poziom nauczania angielskiego w szkołach publicznych w ostatnich latach się poprawił. Jednak druga połowa nie dostrzega większej różnicy lub zauważa wręcz regres — to pokazuje, jak bardzo zróżnicowane są doświadczenia edukacyjne uczniów w Polsce. Dla wielu rodziców jakość edukacji zależy dziś od konkretnego nauczyciela, liczebności klasy czy możliwości szkoły, a nie od systemowych rozwiązań.

Wykres pokazujący zróżnicowaną ocenę zmian w nauczaniu angielskiego: ponad połowa rodziców zauważa poprawę, reszta nie widzi zmian lub uważa, że sytuacja się pogorszyła.

Rodzice dostrzegają również konkretne obszary, które w ich opinii uległy pogorszeniu: metody nauczania, kompetencje nauczycieli, wielkość klas, a także praktyczne zastosowanie programu. Spadła też — co istotne — świadomość znaczenia znajomości języka angielskiego, co może wynikać z przeciążenia systemu i braku długofalowego wsparcia nauczycieli.

Lista zawierająca aspekty edukacji językowej wskazane przez rodziców jako pogorszone: metody nauczania, kompetencje nauczycieli, liczebność klas oraz praktyczne zastosowanie programu nauczania.

To wszystko przekłada się na konkretne decyzje. Aż 38% rodziców już teraz zapisuje swoje dzieci na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego, a kolejne 36% planuje to w najbliższym czasie. To oznacza, że niemal trzy czwarte rodzin szuka realnego wsparcia poza systemem publicznym. Główne powody są zrozumiałe: lepsze perspektywy zawodowe, większa szansa na dostanie się do dobrej szkoły oraz – co ważne – rozczarowanie jakością nauki w szkołach państwowych.

Dlaczego rodzice decydują się na zajęcia dodatkowe z języka angielskiego dla swoich dzieci?

Wykres pokazujący, że 38% rodziców zapisuje dzieci na zajęcia dodatkowe z języka angielskiego, a 36% planuje to zrobić – łącznie 74% rodziców szuka wsparcia poza szkołą.
Infografika przedstawiająca motywy zapisów na dodatkowe lekcje: lepsze perspektywy zawodowe, wyższa skuteczność nauki oraz rozczarowanie nauczaniem szkolnym.

Z perspektywy rodziców zajęcia dodatkowe są po prostu bardziej skuteczne. Zdecydowana większość uważa je za lepsze lub znacznie lepsze niż lekcje szkolne. To nie tylko subiektywne wrażenie — często to jedyny moment, w którym dziecko ma realną możliwość rozmawiania po angielsku, ćwiczenia słownictwa w praktyce i nauki poprzez interakcję.

Wykres słupkowy pokazujący, że większość rodziców ocenia zajęcia dodatkowe jako bardziej skuteczne niż nauczanie w szkole – głównie z powodu większego nacisku na mówienie i praktykę.

Zaufanie do systemu edukacji – prognozy na przyszłość

Nie znaczy to jednak, że rodzice nie wierzą w szkołę. Wśród propozycji zmian, które chcieliby wprowadzić do programu nauczania, pojawiają się bardzo konkretne postulaty: zwiększenie liczby godzin lekcyjnych, większy nacisk na praktyczne użycie języka, wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania i zatrudnienie lepiej przygotowanych nauczycieli. Rodzice nie tylko punktują braki — mają gotowe pomysły na to, jak je naprawić.

Lista propozycji reform nauczania języka angielskiego zgłoszonych przez rodziców: więcej godzin lekcyjnych, nacisk na praktykę, nowoczesne metody i lepiej przygotowani nauczyciele.

Na pytanie o przyszłość nauki angielskiego w szkołach publicznych tylko jedna trzecia badanych odpowiada z umiarkowanym optymizmem. Prawie 40% zachowuje ostrożność, przyjmując neutralne stanowisko, a ponad jedna piąta widzi tę przyszłość raczej w ciemnych barwach. To pokazuje, że zaufanie do systemu jest ograniczone — a to, czy zostanie odbudowane, zależy od realnych zmian, nie od deklaracji.

Wykres przedstawiający nastawienie rodziców do przyszłości nauki angielskiego w szkołach: 33% umiarkowanie optymistycznych, 40% neutralnych, ponad 20% pesymistycznych.

Raport Jakość publicznej edukacji z zakresu języka angielskiego” nie pozostawia złudzeń: jeśli chcemy, by dzieci w Polsce znały angielski nie tylko „na papierze”, ale naprawdę, musimy dać im więcej niż podręczniki i testy. Musimy zacząć od nowoczesnych metod, praktycznego podejścia i mądrzejszej organizacji zajęć. Bo angielski to dziś nie luksus — to narzędzie, które otwiera drzwi do świata.

Oceń ten post

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują Zasady ochrony prywatności Google i Warunki korzystania z usługi

Wybierzmy nauczyciela na bezpłatną lekcję próbną Twojego dziecka!
  • Video Preview
  • Video Preview
  • Video Preview
Redactor's choice
Gramatyka
Edukacja dziecka
You might also like
Newsy
08.10.2020
Time icon 10 min
Novakid w #OnetRADIO
Wybierz język
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Colombia Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Dzięki ciasteczkom stajemy się dla Ciebie bardziej funkcjonalni

Ciasteczka są jak wisienka na torcie — są idealnym zwieńczeniem dzieła. Naszym celem jest uczynienie z Novakid najlepszej platformy do nauki angielskiego online. A więc, jeśli korzystacie z naszej strony internetowej, pozwólcie ciasteczkom robić swoje — na pewno nie zaszkodzą!

Wraz z naszymi partnerami używamy ciasteczek i podobnych metod gromadzenia danych do ulepszania sposobu korzystania z naszej strony, personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na platformie. Klikając "Zaakceptuj ciasteczka", zgadzasz się na wykorzystywanie swoich danych osobowych oraz ciasteczek do personalizacji reklam, a także udostępniania danych Google. Więcej informacji uzyskasz, zapoznając się z naszą Polityką prywatności i z Polityką prywatności Google.

Możesz spersonalizować swój wybór, klikając "Ustawienia ciasteczek".

Zarządzaj plikami cookie

Więcej informacji o tym, czym są pliki cookie i jak z nimi pracujemy, znajdziesz w naszych Polityka plików cookie i Polityka prywatności