Scrolltop arrow icon
Left arrow icon Kategorie
Close icon
Aktualności
Nauka angielskiego
Parenting
PL
PL flag icon
Mobile close icon
CTA background
Zarezerwuj najlepsze lekcje angielskiego dla Twojego dziecka
Darmowa lekcja próbna
Udostępnij
LinkedIn share icon
Wh- questions, czyli pytania szczegółowe po angielsku
Gramatyka
Star icon
28.03.2024
Time icon 10 min
Comment icon 0 komentarze

Wh- questions, czyli pytania szczegółowe po angielsku

Spis treści

Znajomość różnych typów pytań jest kluczowa dla płynnej i efektywnej komunikacji po angielsku. Podobnie jak w języku polskim, pytania mogą być otwarte lub zamknięte. Wśród tych pierwszych, wyjątkowe miejsce zajmują pytania szczegółowe, inaczej zwane pytaniami „wh-„, które rozpoczynają się od angielskich zaimków pytających: what, where, why, when, i tak dalej. Są one niezastąpionym narzędziem w zdobywaniu precyzyjnych informacji oraz w pogłębianiu zrozumienia świata i ludzi wokół nas. Dzięki nim możemy dowiedzieć się więcej od rozmówcy, zagłębiając się w motywacje, przyczyny i okoliczności. Dlatego w poniższym artykule przybliżamy znaczenie, strukturę oraz różnorodność zastosowania pytań „wh-” w języku angielskim, aby zadawanie szczegółowych pytań nie stanowiło żadnego problemu!

Wh- questions – co to jest?

Pytania typu „wh-” to pytania szczegółowe w języku angielskim, które pozwalają na uzyskanie konkretnych informacji na zadany temat. Używa się ich, aby dowiedzieć się więcej o osobach, miejscach, czasie, przyczynach i sposobach wykonania czegoś. Struktura tych pytań jest kluczowa dla ich zrozumienia i prawidłowego użycia.

Poniższa tabela prezentuje najczęściej używane zaimki pytające „wh-” w języku angielskim wraz z ich polskimi odpowiednikami:

Zaimek pytający „wh-” w języku angielskim Polskie tłumaczenie
who? kto?
what? co?
where? gdzie?
when? kiedy?
why? dlaczego?
which? który?
how? jak?

 

Choć „how” nie zaczyna się od „wh-„, jest często włączane do tej kategorii ze względu na swoją funkcję pytania szczegółowego, dążącego do zdobycia konkretnych informacji.

Każde z tych słów wprowadza inne pytanie i wymaga innej odpowiedzi, co czyni je niezwykle ważnymi w efektywnej i dokładnej komunikacji. W następnych sekcjach artykułu przyjrzymy się bliżej, jak konstruować pytania przy użyciu tych słów, oraz jakie są zasady ich stosowania w praktyce.

Struktura pytań „wh-”

Struktura pytań szczegółowych może się różnić w zależności od tego, czy pytanie dotyczy podmiotu, czy też dopełnienia zdania.

Ogólna struktura

W większości przypadków pytania „wh-” składają się z następujących elementów:

Zaimek pytający „wh-” -> Operator -> Podmiot -> Główny czasownik -> Pozostała część zdania

    1. Słowo pytające „wh-„: Określa rodzaj poszukiwanej informacji (np. who, what, where, when, why, which, how).
    2. Operator: Czasownik pomocniczy używany do tworzenia pytań (np. do/does/did w czasach teraźniejszych i przeszłych, am/is/are w czasie teraźniejszym ciągłym).
    3. Podmiot: Osoba lub rzecz, o którą pytamy.
    4. Główny czasownik: Czasownik opisujący działanie lub stan.
    5. Pozostała część zdania: Opcjonalne elementy zdania, takie jak dopełnienie, określenie miejsca, czasu itp.

Struktura pytań o podmiot

Gdy pytanie dotyczy podmiotu zdania, struktura ulega uproszczeniu, ponieważ słowo pytające „wh-” pełni jednocześnie rolę podmiotu, a operator może być pominięty. Przykład: „Who called you?”

Słowo „wh-” (jako podmiot) -> Główny czasownik -> Pozostała część zdania

  1. Słowo pytające „wh-” jako podmiot: Słowo „wh-” pełni rolę podmiotu (np. Who won the game? Kto wygrał mecz?).
  2. Główny czasownik: Czasownik odnoszący się do podmiotu.
  3. Pozostała część zdania: Opcjonalne informacje dodatkowe.
Jesteś rodzicem i chcesz podzielić się swoim doświadczeniem?
Skontaktuj się i opowiedz nam swoją historię.

Specyfika pytań z „who” i „what” 

Pytania, w których „who” lub „what” występują jako podmiot, mają inną strukturę niż te, w których są dopełnieniem. Kluczową różnicą jest pozycja czasownika oraz sposób, w jaki konstruowane jest pytanie.

Pytania z „who” lub „what” stanowiących podmiot

W tych pytaniach „who” lub „what” pełnią funkcję podmiotu zdania, co oznacza, że bezpośrednio pytamy o wykonawcę działania. W takim przypadku, czasownik w pytaniu odnosi się bezpośrednio do „who” lub „what”, a pytanie często nie wymaga użycia czasownika pomocniczego.

Struktura: Who/What + czasownik główny + reszta zdania?

Przykład:

  • „Who called me?” (Kto zadzwonił do mnie?)
  • „What happened?” (Co się stało?)

Pytania z „who” lub „what” stanowiących dopełnienie

Gdy „who” lub „what” są dopełnieniem, pytamy o cel lub obiekt działania. W tych przypadkach pytanie zazwyczaj zawiera czasownik pomocniczy oraz podmiot.

Struktura: Who/What + czasownik pomocniczy + podmiot + czasownik główny + reszta zdania?

Przykład:

  • „What did you see?” (Co zobaczyłeś?)
  • „Who did you call?” (Do kogo zadzwoniłeś?)

Poniższa tabela obrazuje, jak znaczenie zdania może ulec zmianie w przypadku drobnej zmiany w jego strukturze:

Pytanie w angielskim Tłumaczenie na polski Funkcja „who/what” Uwagi
Who touched the painting? Kto dotknął obrazu? Podmiot „Who” pełni rolę podmiotu. Pytanie dotyczy osoby, która wykonała akcję.
Whom did the painting touch? Kogo dotknął obraz? Dopełnienie Pytanie zmienia perspektywę na osoby, które zostały emocjonalnie dotknięte przez obraz.

Przykłady pytań „wh-” w angielskim

Teraz, kiedy już omówiliśmy dokładnie strukturę oraz wszelkie niuanse „wh-” questions, możemy przejść do kilku praktycznych przykładów. Poniższa tabela zawiera podstawowe pytania po angielsku, które warto znać, aby móc na nie wyczerpująco odpowiedzieć przy okazji konwersacji z obcokrajowcami: 

Pytanie „wh-” w angielskim Tłumaczenie na polski
Who are you? Kim jesteś?
What is this? Co to jest?
Where do you live? Gdzie mieszkasz?
When did the event happen? Kiedy wydarzyło się to wydarzenie?
Why are you sad? Dlaczego jesteś smutny?
Which book do you prefer? Którą książkę wolisz?
How did you do that? Jak to zrobiłeś?

Jakie są inne typy pytań w języku angielskim? 

Oprócz pytań „wh-„, w języku angielskim wyróżniamy również inne typy pytań, które służą różnym celom w komunikacji. Każdy z nich ma swoją specyfikę i znajduje zastosowanie w określonych kontekstach.

Pytania zamknięte (Yes/No questions)

To pytania, na które można odpowiedzieć jednym słowem: „tak” lub „nie”. Służą one do uzyskiwania konkretnych informacji lub potwierdzenia czegoś.

Pytania tagowe (Tag questions)

Są to krótkie pytania dodawane na końcu zdania, takie jak: ”prawda?”, „nieprawdaż” ”co nie?”. Służą do poszukiwania potwierdzenia lub zaprzeczenia informacji, co sprawia, że rozmowa staje się bardziej interaktywna i angażująca.

Pytania pośrednie (Indirect questions)

To pytania wplecione w zdanie w sposób niebezpośredni, często używane, aby brzmieć bardziej uprzejmie lub formalnie. Pozwalają na zdobycie informacji w mniej bezpośredni sposób.

Pytania retoryczne (Rhetorical questions)

Są to pytania, na które nie oczekuje się odpowiedzi. Używane głównie w celach stylistycznych, aby podkreślić punkt lub wywołać refleksję u słuchacza czy czytelnika.

 

Jeśli Twoje dziecko dopiero zaczyna swoją przygodę z nauką języka, to zachęcamy Cię do zapoznania się z naszymi lekcjami angielskiego dla początkujących! Zajęcia prowadzimy w przyjaznej atmosferze, a dodatkowo uczymy poprzez zabawę, aby wzbudzić u dzieci zainteresowanie językiem. Skorzystaj z bezpłatnej lekcji próbnej i przekonaj się, jak efektywna jest nauka z Novakid!

Rate this post

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wybór redakcji
Gramatyka
Słownictwo
Edukacja dziecka
Może Ci się spodobać
Wybierz język
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.