Scrolltop arrow icon
Left arrow icon Kategorie
Close icon
Aktualności
Nauka angielskiego
Parenting
PL
PL flag icon
Mobile close icon
CTA background
Zarezerwuj najlepsze lekcje angielskiego dla Twojego dziecka
Darmowa lekcja próbna
Udostępnij
LinkedIn share icon
Gry komputerowe, a wyniki szkolne. Czy istnieje między nimi zależność?   
Parenting
Star icon
21.03.2024
Time icon 8 min
Comment icon 0 komentarze

Gry komputerowe, a wyniki szkolne. Czy istnieje między nimi zależność?   

Spis treści

Popularność gier komputerowych nieustannie rośnie. Z tego względu naturalnie pojawienie się pytanie o związek między czasem spędzonym przed ekranem a wynikami szkolnymi u dzieci i młodzieży. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna – zależność ta istnieje, lecz może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wymiar.

Negatywny wpływ gier komputerowych często kojarzony jest z nadmiernym zaangażowaniem w gry kosztem obowiązków szkolnych, co może prowadzić do spadku wyników i osiągnięć edukacyjnych. Jednak, przy właściwym doborze gier, zaangażowanie to może przełożyć się na rozwój umiejętności takich jak szybkie podejmowanie decyzji, zdolność koncentracji czy rozwijanie strategii, co z kolei może mieć pozytywny wpływ na naukę.

Kluczem do zamiany potencjalnego negatywnego wpływu w pozytywne efekty edukacyjne jest świadome i zrównoważone korzystanie z gier, z uwzględnieniem ich edukacyjnej wartości. Sprawdź, czy granie w gry przez dziecko może być czymś pozytywnym i dowiedz się więcej o ograniczeniach w grach i grach komputerowych, które wspierają edukację.

Jak gry komputerowe wpływają na dzieci?   

Nadmierne granie w gry komputerowe może mieć szereg negatywnych konsekwencji dla rozwoju dziecka, wpływając niekorzystnie na jego zachowanie, zdrowie oraz relacje z rówieśnikami. Jednym z często podnoszonych argumentów jest wzrost agresji u dzieci regularnie korzystających z gier o brutalnej i agresywnej treści. A tych niestety nie brakuje… Badania sugerują, że ciągłe eksponowanie na sceny przemocy może prowadzić do znieczulicy na realne akty agresji i zwiększać prawdopodobieństwo agresywnych reakcji w konfliktowych sytuacjach.

Nadmierne poświęcanie czasu na gry komputerowe może zabijać również rozwój społeczny dziecka. Zaniedbywanie realnych interakcji społecznych na rzecz wirtualnego świata gier prowadzi do ograniczenia możliwości rozwijania umiejętności interpersonalnych, takich jak empatia, współpraca czy rozwiązywanie problemów w grupie. Dzieci, które spędzają większość czasu przed ekranem, często doświadczają trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami, co może prowadzić do izolacji społecznej i poczucia samotności.

Jednak, nie wszystkie gry komputerowe działają negatywnie na rozwój dziecka. Istnieją gry zaprojektowane z myślą o edukacji i rozwoju, które mogą wspierać naukę przez zabawę, rozwijać kreatywność, zdolności logicznego myślenia oraz umiejętności współpracy. Przyjrzyjmy się bliżej tym pozytywnym aspektom i sprawdźmy jak odpowiedni dobór gier może wpłynąć korzystnie na rozwój młodego człowieka.

Czy gry komputerowe mogą rozwijać procesy myślenia?

Tak, odpowiednio dobrane gry komputerowe mogą stanowić ważne narzędzie w rozwijaniu procesów myślenia u dziecka. Gry te, dostosowane do wieku i poziomu rozwoju młodego użytkownika, mogą stymulować mózg do pracy, rozwijając takie umiejętności jak pamięć, koncentracja, zdolności logicznego myślenia, a także umiejętność rozwiązywania problemów. Poprzez angażujące fabuły i wymagające zadania, gry mogą zachęcać dzieci do myślenia analitycznego i strategicznego, co jest kluczowe w rozwoju intelektualnym.

Wybierając gry dla dziecka, warto kierować się kilkoma kryteriami.

  • Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na rekomendowany wiek użytkownika oraz tematykę gry, aby była ona odpowiednia i bezpieczna dla dziecka.
  • Ważne jest, aby gry zawierały elementy edukacyjne, które wspierają rozwój umiejętności matematycznych, językowych czy logicznego myślenia.
  • Nie należy także zapominać o grach rozwijających kreatywność, takich jak symulatory budowania czy gry strategiczne, które wymagają planowania i myślenia przyszłościowego.
  • Warto szukać gier, które promują zdrową rywalizację i współpracę, np. poprzez możliwość gry w trybie wieloosobowym.

Przy wyborze odpowiednich gier dla dziecka, kluczowe jest, aby równoważyć rozrywkę z edukacją, wybierając tytuły, które są nie tylko atrakcyjne, ale również oferują wartość rozwojową.

Gry komputerowe, które mogą wspierać w nauce  

Istnieją gry komputerowe, które zostały zaprojektowane z myślą o wspieraniu procesu nauki i rozwoju umiejętności poznawczych u dzieci. Są to przede wszystkim gry strategiczne, gry logiczne i gry typu RPG. Jednakże, aby w pełni wykorzystać ich potencjał edukacyjny, kluczowe jest zachowanie przez rodziców ścisłej kontroli nad czasem spędzanym przez dzieci na grach. Umożliwia to maksymalizację korzyści płynących z rozrywki cyfrowej, jednocześnie minimalizując potencjalne ryzyka.

Gry strategiczne

Gry strategiczne to kategoria gier komputerowych, które stawiają na rozwijanie umiejętności planowania, analizowania i strategicznego myślenia. Dzięki wymaganiu od gracza główkowania nad każdym ruchem oraz rywalizacji z przeciwnikami, te gry skutecznie wspierają rozwój intelektualny, ucząc zarówno cierpliwości, jak i przewidywania konsekwencji podjętych decyzji.

Stanowią znakomitą alternatywę dla dynamicznych strzelanek, które mogą niekorzystnie wpływać na poziom agresji u młodszych użytkowników.

Przykłady gier strategicznych idealnie pasujących do potrzeb młodszych graczy to „Among Us”, „Farm”, „Battle of Wesnoth”, „FreeCiv” oraz „Worms W.M.D”. Te gry zachęcają do myślenia i współpracy, oferując zarazem bezpieczne i pozytywne środowisko rozrywkowe.

Gry logiczne

Gry logiczne to kategoria gier, która szczególnie pobudza mózg do intensywniejszej pracy. Często oparte na łamigłówkach i zagadkach, wymagają od gracza nie tylko spostrzegawczości, ale również zdolności do logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.

Dzięki temu nie tylko bawią, ale również edukują, stanowiąc doskonałe narzędzie wspomagające rozwój intelektualny dzieci.

Przykłady gier logicznych, które mogą przynieść wiele korzyści młodym użytkownikom, to „Koziołek Matołek Wynalazca”, „Tetris Effect: Connected”, „LEGO Builder’s Journey” oraz „MouseCraft”. Są to gry, które w przystępny sposób łączą zabawę z nauką, rozwijając przy tym kluczowe umiejętności poznawcze.

Gry fabularne typu RPG

Gry fabularne typu RPG (Role-Playing Games) to gry, w których gracze wcielają się w role fikcyjnych postaci i działają w równie fikcyjnych światach. Gry te kładą duży nacisk na narrację i rozwój postaci, oferując graczom bogate historie oraz możliwość wpływania na kierunek fabuły swoimi decyzjami.

Gry RPG są szczególnie polecane dla starszych dzieci (od 12 lat), ponieważ wymagają od graczy zdolności do skomplikowanego myślenia analitycznego i strategicznego, a także umiejętności empatii i podejmowania moralnych decyzji.

Przykłady gier RPG, które mogą fascynować i edukować młodzież, to „Gothic”, „Legend of Zelda: Breath of the Wild” oraz „Monster Hunter: Rise”. Te gry nie tylko zapewniają rozrywkę, ale także mogą przyczynić się do rozwoju umiejętności społecznych i poznawczych.

Gry do nauki języka obcego

Gry do nauki języka obcego to specyficzna kategoria gier edukacyjnych, która łączy przyjemne z pożytecznością, umożliwiając zdobywanie i utrwalanie wiedzy językowej w interaktywny sposób.

Dzięki zabawie w tych grach dzieci mogą nie tylko poszerzać swoje słownictwo, ale także ćwiczyć gramatykę oraz doskonalić wymowę, co jest szczególnie ważne w procesie nauki języków obcych.

Gry do nauki języka angielskiego są dostosowane do różnych poziomów zaawansowania, co pozwala na ich wykorzystanie przez szeroki zakres wiekowy i edukacyjny.

Jesteś rodzicem i chcesz podzielić się swoim doświadczeniem?
Skontaktuj się i opowiedz nam swoją historię.

Co oznacza system PEGI?

System PEGI, czyli Pan European Game Information, jest ogólnoeuropejskim systemem klasyfikacji gier, wprowadzonym w 2003 roku, który obecnie funkcjonuje w 39 krajach.

Jego głównym celem jest dostarczenie konsumentom, szczególnie rodzicom, klarownych i łatwych do zrozumienia informacji na temat treści w grach komputerowych i wideo, aby mogli oni zdecydować, czy dana gra jest odpowiednia dla ich dziecka.

Klasyfikacja PEGI opiera się na dwóch rodzajach symboli: pierwszy wskazuje minimalny wiek odbiorcy, natomiast drugi – rodzaj treści, jakie mogą wystąpić w grze, na przykład przemoc, strach czy dyskryminacja.

PEGI 3

Gry z oznaczeniem PEGI 3 są przeznaczone dla całej rodziny i mogą być bezpiecznie używane przez osoby w każdym wieku. W grach tych nie znajdziemy przemocy, wulgaryzmów ani innych elementów, które mogłyby być nieodpowiednie dla najmłodszych graczy. Są to gry zazwyczaj bardzo łagodne, koncentrujące się na zabawie i edukacji, bez negatywnych treści.

PEGI 7

Gry oznaczone symbolem PEGI 7 są odpowiednie dla dzieci od 7 lat. Choć podobnie jak gry z klasyfikacją PEGI 3 nie zawierają one wulgaryzmów ani jawnej przemocy, mogą zawierać sceny lub efekty dźwiękowe, które mogłyby przestraszyć młodszych graczy. Sceny przedstawione w tych grach są nieco bardziej intensywne niż w kategorii PEGI 3, ale wciąż utrzymane w ramach, które są bezpieczne dla dzieci.

PEGI 12

Gry z oznaczeniem PEGI 12 są przeznaczone dla dzieci w wieku od 12 lat. W tych grach mogą pojawiać się sceny przemocy wobec postaci fikcyjnych, realistyczne efekty specjalne, a czasami delikatne wulgaryzmy czy ograniczone efekty nagości. Gry te oferują treści, które wymagają od graczy większej dojrzałości emocjonalnej, choć nadal znajdują się w granicach, które są uznawane za akceptowalne dla grupy wiekowej 12+.

PEGI 16

Gry klasyfikowane przez PEGI jako odpowiednie dla osób od 16 roku życia mogą zawierać realistyczne przedstawienia przemocy, aktywności seksualnej, a także treści związane z używkami. Są to gry przeznaczone dla nastolatków, którzy mają już wyrobione pewne mechanizmy oceny i są w stanie zrozumieć oraz przetworzyć treści dla nich przeznaczone, rozróżniając fikcję od rzeczywistości.

PEGI 18

Oznaczenie PEGI 18 jest zarezerwowane dla gier przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych. Gry te mogą zawierać intensywne sceny przemocy, jasno wyrażoną aktywność seksualną, a także używanie narkotyków lub alkoholu. Klasyfikacja ta wskazuje, że treści w grze nie są odpowiednie dla młodszych graczy i wymagają pełnej dojrzałości emocjonalnej oraz intelektualnej do ich przetworzenia.

Jak utrzymać równowagę między graniem a zdrowym stylem życia  

Zbyt długie spędzanie czasu na grach komputerowych może mieć negatywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne dzieci, prowadząc do takich problemów jak nadwaga, zaburzenia snu, czy ograniczenie kontaktów społecznych. Jednak znalezienie balansu między graniem a innymi aktywnościami może zapobiec tym negatywnym skutkom i uczynić gry częścią zdrowego stylu życia.

Oto kilka wskazówek dla rodziców, jak utrzymać tę równowagę:

  1. Ustal limity czasowe – Ograniczenie czasu spędzanego na grach do rozsądnych ram, np. do godziny dziennie, po odrobieniu lekcji, może pomóc w utrzymaniu zdrowego balansu.
  2. Promuj aktywność fizyczną – Zachęcaj dziecko do regularnych przerw na aktywność fizyczną, co nie tylko przeciwdziała siedzącemu trybowi życia, ale też poprawia samopoczucie.
  3. Rodzinne granie – Uczestnicz w grach razem z dzieckiem. To sposób na wspólne spędzanie czasu oraz monitorowanie treści gier.
  4. Zachęcaj do innych zainteresowań – Pomóż dziecku znaleźć hobby poza światem wirtualnym, np. sport, muzykę czy rysowanie.
  5. Utrzymuj zdrowe nawyki żywieniowe – Regularne posiłki bogate w składniki odżywcze są ważne, zwłaszcza, że długie granie może prowadzić do niezdrowych nawyków żywieniowych.
  6. Zapewnij zdrowy sen – Ogranicz granie w gry co najmniej na godzinę przed snem, aby nie zaburzać naturalnego cyklu dobowego dziecka i zapewnić mu odpowiednią ilość odpoczynku.

Pamiętanie o tych zasadach może pomóc w utrzymaniu zdrowego równowagi między cyfrową rozrywką a aktywnym, pełnym życiem.

Podsumowując, gry komputerowe nie muszą być źródłem negatywnych skutków, jeśli będą częścią zrównoważonego trybu życia. Rodzicielska świadomość i zaangażowanie w aktywności swoich dzieci są w tym kontekście niezwykle istotne. Zachęcamy do otwartej rozmowy z dziećmi na temat ich ulubionych gier i wspólnego szukania sposobów na zdrowe włączenie tej formy rozrywki do codziennego życia.

Czy ten artykuł był pomocny?

5/5

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wybór redakcji
Gramatyka
Słownictwo
Edukacja dziecka
Może Ci się spodobać
Wybierz język
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny. Korzystając z naszej strony internetowej wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.