Scrolltop arrow icon
PL
PL flag icon
Mobile close icon
Udostępnij
Aktywność fizyczna u dzieci – jak dbać o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka?
Porady dla rodziców
Star icon
19.05.2020
Time icon 8 min
Comment icon 0 komentarze
Heart icon 0 polubień

Aktywność fizyczna u dzieci – jak dbać o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka?

Spis treści

Rozwój fizyczny dziecka to ogół najważniejszych procesów, które zachodzą w głowie i ciele naszej pociechy na przestrzeni lat. Dzięki tym przemianom, takim jak rośnięcie, nabieranie masy ciała oraz doskonalenie struktury i funkcji poszczególnych narządów dziecko stopniowo nabiera dojrzałości i osiąga coraz większą samodzielność. Zadbanie o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, również poprzez stałą aktywność fizyczną jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania malucha, a później starszaka w otaczającym nas wszystkich świecie.

Za rozwój fizyczny dziecka odpowiedzialni są na początkowych etapach życia głównie rodzice, a z czasem rolę tę przejmują wychowawcy w przedszkolu i nauczyciele w szkole. Dowiedz się jak dbać o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka i jaką aktywność fizyczną u dzieci dobrać, w zależności od ich wieku. Niech Twoja pociecha rozwija się prawidłowo już od najmłodszych lat!

Czynniki wpływające na rozwój fizyczny dziecka

Prawidłowy, bądź nieprawidłowy rozwój dziecka zależy od całego szeregu najróżniejszych czynników. Wiele cech i predyspozycji, np. talent do malowania, uzdolnienia sportowe czy wyjątkową wrażliwość maluch dziedziczy po rodzicach i dalszych krewnych. To determinuje w dużej mierze jakie będzie tempo rozwoju pociechy i w którą stronę w przyszłości mogą pójść jej cechy charakteru.

Duży wpływ na rozwój fizyczny dziecka mają również warunki środowiskowe, do których zaliczyć można: regularne zaspokajanie potrzeb dziecka, warunki życia rodziny, status materialny, rodzaj opieki i pielęgnacji oraz przede wszystkim odżywianie i aktywność fizyczną. Należy pamiętać, że nic tak dobrze nie wspiera rozwoju fizycznego dziecka jak regularna aktywność fizyczna i dobra dieta. Dzięki temu można uchronić malucha przed licznymi chorobami oraz zbudować trwałe i dobre relacje między dzieckiem a rodzicami.

Znaczenie aktywności fizycznej u dzieci

Aktywność fizyczną u dzieci można określić jako zdrowe obciążenie fizyczne, któremu poddawane jest całe ciało w codziennym życiu podczas: nauki, pracy, zabawy czy zorganizowanych ćwiczeń fizycznych. Aktywność fizyczna jest jednym z kluczowych czynników warunkujących prawidłowy rozwój i zdrowie dziecka. Warto o nią zadbać już od najmłodszych lat pociechy.

Aktywność fizyczna u dzieci w wieku szkolnym ma kilka istotnych celów. Należą do nich:

  • Stymulacja i wspomaganie rozwoju fizycznego, motorycznego, intelektualnego, psychicznego i społecznego.
  • Adaptacja dziecka do zmian środowiskowych (np. zmian temperatury w ciągu roku).
  • Wyrównywanie niekorzystnych zjawisk i nawyków (np. częste siedzenie w szkole czy przed komputerem).
  • Zapobieganie zaburzeniom rozwoju i zdrowia (np. otyłości, skoliozie czy osteoporozie).
  • Leczenie zburzeń rozwoju (np. niedowladów konczyn czy porażenia mózgowego).

Jaka aktywność fizyczna będzie najlepsza dla dzieci w wieku szkolnym?

Rodzaj i częstotliwość aktywności fizycznej u dzieci należy dobrać odpowiednio do wieku i zainteresowań dziecka. Nie ma tak naprawdę optymalnego poziomu aktywności fizycznej oraz jednego uniwersalnego zestawu ćwiczeń. We wczesnym dzieciństwie, przy dużej spontanicznej aktywności i ciekawości świata wystarczy stworzyć dziecku warunki do naturalnego „wyżycia się”, w dowolny odpowiadający maluchowi sposób. Dajmy dziecku przestrzeń, czas, zainteresowanie, zabawki i sprzęt do zajęć ruchowych, a ono już doskonale sobie z nimi poradzi. Jeśli dziecko uwielbia kopać piłkę, grajmy z nim w piłkę, jeśli woli skakać przez skakankę i bawić się w gonito, wspierajmy właśnie te aktywności fizyczne.

U dzieci i młodzieży w wieku szkolnym niezbędne są częstsze i bardziej systematyczne, zorganizowane zajęcia o różnorodnych formach ruchu, odpowiedniej częstotliwości, czasie trwania i intensywności wysiłku. Tylko wtedy będą one skuteczne z fizjologicznego punktu widzenia. Dzięki regularnej aktywności fizycznej dzieci w wieku szkolnym, możliwe jest zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia i szkieletowego w wieku dorosłym.

Pamiętaj też, że aktywność fizyczną można w pewnym stopniu wprowadzić do np. nauki. Pisaliśmy wcześniej o metodzie Total Physical Response, która korzysta z ruchu jako formy nauki. Tego typu metody stosujemy w Novakid. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapisz się na darmową lekcję próbną!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Arrow icon Poprzedni
Porady dla rodziców
19.05.2020
Time icon 5 min
Aplikacje do nauki języka angielskiego
Następny Arrow icon
Porady dla rodziców
19.05.2020
Time icon 10 min
Skolioza, lordoza, kifoza – wady postawy u dzieci. Jak je rozpoznać i im zapobiegać?
Wybierz język
Down arrow icon
RU flag icon Russia EN flag icon Global English CZ flag icon Czech Republic IT flag icon Italy PT flag icon Portugal BR flag icon Brazil RO flag icon Romania JP flag icon Japan KR flag icon South Korea ES flag icon Spain CI flag icon Chile AR flag icon Argentina SK flag icon Slovakia TR flag icon Turkey PL flag icon Poland IL flag icon Israel GR flag icon Greece MY flag icon Malaysia ID flag icon Indonesia HU flag icon Hungary FR flag icon France DE flag icon Germany ARAB flag icon Global العربية NO flag icon Norway IN flag icon India IN-EN flag icon India-en NL flag icon Netherlands SE flag icon Sweden DK flag icon Denmark FI flag icon Finland