Gry i zabawy Rozwój

Daj dziecku odpocząć od komputera – 10 ćwiczeń dla dzieci, dzięki którym będą w dobrej formie

Ostatni rok nie był łatwy ani dla nas dorosłych, ani dla naszych dzieci. Zdalna praca i zdalna edukacja odcisnęły ogromne piętno zarówno na naszym samopoczuciu psychicznym, jak i również fizycznym. Długie przesiadywanie na krześle przy biurku, przed ekranem komputera nie służy nikomu i jest szczególnie niebezpieczne, zwłaszcza dla najmłodszych. Wystarczy, spędzać przed komputerem ok. 4-5 godzin dziennie, aby nasze oczy i kręgosłup zaczęły odmawiać posłuszeństwa. Aby nie dopuścić do poważnych problemów ze zdrowiem, warto kontrolować to, ile czasu dziecko spędza przed komputerem i stale proponować różnorodne formy aktywności fizycznej, które zaciekawią dziecko i staną się atrakcyjną odskocznią od komputera. Oczywiście nie ma niczego złego w korzystaniu z komputera przez dziecko, jednak jak we wszystkim, i tutaj należy zachować umiar oraz równowagę. Już od najmłodszych lat należy zachęcać dziecko do regularnego ćwiczenia w domu lub na świeżym powietrzu. Rodzice też mogą być dla dziecka dobrym przykładem i starać się prowadzić aktywny styl życia. Poznaj 10 ciekawych i skutecznych ćwiczeń dla dzieci, dzięki którym Twoja pociecha będzie w doskonałej formie. Dowiedz się dlaczego warto zachęcać dziecko do ćwiczeń i jaki wpływ mają regularne ćwiczenia na zdrowie Twojego dziecka.

 

Dlaczego warto zachęcać dziecko do ćwiczeń

Większość dzieci, zwłaszcza tych, które mieszkają w dużych miastach, prowadzi obecnie siedzący tryb życia. Najmłodsi siedzą tak naprawdę przez większość czasu w ciągu dnia – w samochodzie, w szkole, na zajęciach pozalekcyjnych, podczas odrabiania zadań domowych, spożywania posiłków oraz w trakcie odpoczynku przed telewizorem czy komputerem. Lekarze apelują, że współczesne dzieci coraz mniej się ruszają, unikają zajęć WF, a jedyną interesującą dla nich formą rozrywki jest ekran smartfona, tabletu czy komputera. To niestety prowadzi do narastających problemów ze zdrowiem u najmłodszych, w szczególności wad postawy, problemów ze wzrokiem otyłości oraz schorzeń psychicznych. 

Jak zachęcić dziecko do uprawiania sportu?

To właśnie potrzeba dbania o zdrowie najmłodszych jest najważniejszym powodem, dla którego warto zachęcać dziecko do regularnych ćwiczeń. Nawet jeżeli Twoje dziecko nie wykazuje szczególnego zainteresowania sportem i nie czuje się komfortowo podczas gier zespołowych, wciąż możesz zaproponować mu różnorodne, ciekawe formy aktywności fizycznej w domu i na świeżym powietrzu. 

 

Zainteresowanie dziecka ćwiczeniami warto rozwijać już od najmłodszych lat. Im wcześniej pociecha zacznie ćwiczyć, tym bardziej aktywność fizyczna stanie się dla niej czymś normalnym i codziennym. Regularne ćwiczenie pomaga dzieciom zmniejszyć nadwagę i otyłość oraz zwiększa siłę mięśni i kości, a to z kolei pozwala zapobiegać wadom postawy. Regularna aktywność fizyczna wpływa również na lepszą koncentrację podczas zajęć w szkole oraz jest ważna dla dobrego samopoczucia psychicznego. 

 

Jeżeli Twoje dziecko nie lubi ćwiczyć, potraktujcie wspólną aktywność fizyczną jako dobrą zabawę. Zamiast dużego wysiłku zaproponuj dziecku skakanie na skakance, wykonywanie pajacyków, zabawę w berka czy chowanego lub wygibasy na drążku. 

ćwicząca rodzina

Najlepsze 10 ćwiczeń dla dzieci

Poniżej prezentujemy listę 10 najlepszych, nietrudnych ćwiczeń dla dzieci, polecanych przez nauczycieli WF i lekarzy pediatrów. Dzięki tym ćwiczeniom Twoje dziecko polubi aktywność fizyczną i będzie w dobrej formie! Te ćwiczenia to najskuteczniejszy sposób na oderwanie pociechy od komputera – przekonaj się już teraz! 

  • Pajacyki 

To proste, aczkolwiek energiczne ćwiczenie świetnie sprawdzi się jako rozgrzewka. Pajacyki angażują do ruchu całe ciało, a ćwiczenie polega na podskakiwaniu z jednoczesnym klaskaniem w ręce nad głową oraz rozchyleniem nóg do rozkroku. Najlepiej wykonać kilka serii po 10 powtórzeń każda. 

  • Skakanie na jednej nodze 

To ćwiczenie świetnie wspomaga równowagę i koordynację ruchową, a także pozwala “zgubić” u dziecka nadmiar energii. Najlepiej wykonać po kilka serii na każdą nogę, po 10 powtórzeń. 

  • Koci grzbiet – końskie siodło 

Ćwiczenie to poleca się szczególnie dzieciom, które skarżą się na bóle pleców, w szczególności łopatek oraz odcinka piersiowego i lędźwiowego kręgosłupa. Koci grzbiet, to wypychanie pleców i klatki piersiowej w górę, natomiast końskie siodło to odwrotność, czyli wklęsłe ułożenie pleców i klatki piersiowej jak najniżej. Te dwa ćwiczenia wykonywane naprzemiennie przyniosą dużo ulgi zmęczonym siedzeniem plecom dziecka. Warto każdą pozycję utrzymać przez kilka sekund i powoli  przechodzić z kociego grzbietu do końskiego siodła i na odwrót. 

  • Pchanie taczki

W tym ćwiczeniu wcale nie chodzi o pchanie faktycznej taczki, która dla najmłodszych dzieci mogłaby okazać się za ciężka. Tutaj taczką jest dziecko, a rodzic wspomaga pociechę w wykonaniu ćwiczenia. Maluch trzyma ręce na podłodze, podczas gdy rodzic chwyta dziecko za nogi. W ten sposób dziecko przemieszcza się do przodu na rękach, a rodzic kieruje nim nogami. To ćwiczenie to nie tylko doskonała zabawa, ale także świetny trening wzmacniający dla ramion. 

  • Rozciąganie kręgosłupa na piłce

Przy bólu pleców lub kręgosłupa w odcinku piersiowym lub lędźwiowym, dzieciom i dorosłym zaleca się leżenie na brzuchu z wyciągniętym tułowiem na dużej piłce do fitnessu. Tak wyciągnięte, luźne ciało może swobodnie się rozciągać, przynosząc kręgosłupowi ulgę. 

  • Przysiad z podrzucaniem balonika

To ćwiczenie to nieco bardziej podkręcona wersja klasycznego przysiadu. Tutaj ćwiczone są nie tylko dolne partie ciała, ale także zwinność, refleks i koordynacja. Dziecko trzyma w rękach balonik, po czym wyrzuca go energicznie w górę, w tym samym czasie robiąc przysiad do dołu. Trudność polega na tym, aby wystarczająco szybko wykonać pełen przysiad, zanim balonik opadnie z powrotem w dłonie dziecka. Praktyka czyni mistrza!

  • Krzesełko przy ścianie 

To ćwiczenie również świetnie rozwija dolne partie mięśni – pośladki i uda. Ćwiczenie polega na siedzeniu na niewidzialnym krześle, opierając się jedynie plecami o ścianę. Dla najlepszych efektów warto wytrzymać około 1 minutę w takiej pozycji. 

  • Świeca 

Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie brzucha i pomaga pracować nad równowagą. Dziecko kładzie się na plecach i unosi nogi wraz z pośladkami pionowo do góry, podtrzymując tułów od tyłu rękoma. Dla najlepszych efektów warto wytrzymać w tej pozycji około 1 minutę. 

  • Krokodylki

To jedno z trudniejszych i najbardziej angażujących ćwiczeń na naszej liście, jednak pozwalające spalić najwięcej dziecięcej energii i pomaga zgubić zbędne kilogramy. Inna nazwa tego ćwiczenia to Padnij-Powstań. Prawidłowo wykonane ćwiczenie angażuje wszystkie partie mięśni i wzmacnia całe ciało. Ćwiczenie należy rozpocząć od pozycji stojącej, a następnie szybko paść na wyprostowane ręce z wyprostowanymi do tyłu nogami. Następnie równie szybko podnosimy całe ciało do góry, z powrotem do pozycji stojącej. I tak powtarzamy raz za razem. Warto wykonać przynajmniej 10 powtórzeń. 

  • Rozciąganie w pozycji siedzącej

To spokojne ćwiczenie pozwoli rozciągnąć nogi i ręce dziecka. Należy usiąść na podłodze i jak najszerzej wyciągnąć nogi na boki. Schylając się powoli, dotykamy naprzemiennie obiema rękoma prawej i lewej stopy. Warto wytrzymać w pozycji na każdą stronę przynajmniej 30 sekund. 

Sprawdź też nasze pozostałe artykuły:
Home Office – 10 ćwiczeń, które pomogą Ci zadbać o zdrowy kręgosłup
Jak zachęcić dziecko do mówienia po angielsku?
Od jakiego wieku można zacząć naukę języków obcych?
Książki dla dzieci po angielsku – polecamy tytuły do nauki języka
Jak zachęcić dziecko do mówienia po angielsku?
Systematyczność w nauce języków – dlaczego jest tak ważna?

Leave a Reply

%d bloggers like this: